Resultat 1 till 3 av 3

Kändisars domännamn?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Hur fungerar det i den Svenska domänen när det gäller kändisars namn .... ta t ex peterjöback.se som finnes ledig (det är inte den jag är ute efter) men det belyser exemplet bra. Om jag köper den och använder den för adsense inkomster (och ev affiliate sälja CD skivor via t ex CDON.se) kan den riktige Peter Jöback gå till Svensk domstol och kräva att jag säljer tillbaka detta domännamn till honom för samma pris som jag köpte det utav iis.se?

    Det verkar finnas en hel del ledigt så man undrar ju vad är anledningen till att det är så?
    Senast redigerat av Urban G den 2009-07-28 klockan 12:41.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om jag inte är helt fel ute och cyklar så kan det beror på att kändisar kan registrera sina namn som varumärken. Då kan de kräva att få ta över domänen eller något liknande (inte helt säker).

    Sedan kan det kanske också beror på att det är svårt att få företag att anlita kändisnamn-domäner. Kan hamna på kant med den riktiga kändisen.

    Angånden kändisar och varumärken så registrerade Carola sitt namn som varumärke för att förhindra andra företag att göra reklam i hennes namn.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det som Roche skriver.
    Om du registrerar ett domännamn som tillhör en kändis finns det en risk att det betraktas som ett förvärv enligt ond tro. Då kan den tas ifrån dig med ett ATF-förvarande. Läs mer här om det hela på IIS-webbplats.

    Om det nu skulle gälla ett varumärke som en hel del kändisar har så kan det i bli tal om varumärkesintrång. Då kan det även bli stämning. Vid en förlust i en sådan process kan du få betala motpartens advokatkostnader och även skadestånd. Förutom att bli av med domänen.
    Men det är lite beroende på vad du har för innehåll på sidan och hur aggressiv motparten är att försvara sitt namn.

    Det verkar finnas en hel del ledigt så man undrar ju vad är anledningen till att det är så?
    Det skall du knappast fråga oss på forumet om.
    Men om tar Jöback som exempel så har han en com-adress.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Så ser en ett bra domännamn ut
    Av Gustav i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 08:23
  2. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56
  3. 14 år gammalt domännamn
    Av Gabriel K i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:32
  4. Skapa domännamn
    Av webguide i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 11:13
  5. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20