Resultat 1 till 6 av 6

Dålig ranking på vissa sökord - vad göra?

  1. #1
    Mikeymikes avatar
    Mikeymike Mikeymike är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag driver en site inom hälsa på svenska. Den rankas helt ok (topp 10) på mindre konkurrensutsatta sökord. På de två viktigaste sökorden, och hårt kunkurrensutsatta, rankas jag högt (nr 1-2 på det ena ordet och 10 på det andra) på yahoo.se och Bing.se, men på google.se/.com har jag ingen placering. Eftersom jag har ingen placering på google (inte ens sida 100...) är det svårt att mäta/veta om mina ansträngningar med inlänkar är rätt eller fel... Domänen och siten är ca 4 mån gammal..

    Jag har gjort ett ordentligt arbete när det gäller on-page optimering och enligt google webmater tool så har google fattat att huvudinriktningen på sidan handlar om de två konkurrensutsatta orden. Jag har runt 500 inlänkar där säkert 400+ länkar är från egna siter (andra siter/domäner på samma IP)..

    Jag läste i hur man bör lägga upp länkarbete att man bör undvika att ha för mycket samma ankartext i länkarna. Jag har väldigt mycket samma ankartext i inlänkarna i förhoppning om att hamna högre i serp...

    Min fråga är vad jag ska göra nu? Ska jag ändra ankartexterna i de 400+ inlänkarna till blandad kompott? Ska jag göra ingenting, och vänta på att domänen blir äldre? Ska jag ösa på med 500+ till länkar?

    Stort tack för tips!!

    /M

  2. #2
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    anlita ett proffs ifrån det här forumet eller ifrån (SEO-proffs.se) för en genomgående analys .... troligen billigare än att tackla problemet själv och går fortare .... men mitt inlägg vill jag ha sagt att ditt problem enbart löses bra och effektivt om man analyserar de 20 mest grundläggande SEO egenskaperna på din site och detta gör man enbart om man kan gå igenom siten helt och hållet.... dvs blir engagerad utav dig ..... det är svårt att ge dig exakta, klockrena riktlinjer baserat på ditt foruminlägg ..... man måste helt enkelt ha än mer data att jobba med för att lösa ditt problem ..... men det är dock helt klart lösbart ...

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Får en känsla av att du har för många länkar från egna sajter och för hög andel samma ankartext.

    Jag vet inte om du har 500 länkar från 500 domäner eller om länkarna är "site wide".

    Det går åt många länkar för att få toppen. Antal länkar är dock inte helt avgörande. Bättre med länkar i en text som är relevant än länkar i footen.

    Du behöver antagligen fler länkar från andra ip.nr.

    Redigerad, texten kommer inte med som den ska.
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2009-07-28 klockan 13:59.

  4. #4
    Mikeymikes avatar
    Mikeymike Mikeymike är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    De flesta inlänkarna till min huvudsajt är fördelade på 2-3 andra siter på samma ip-adress...

    Fråga: Skulle det hjälpa om jag flyttade dessa 2-3 länkande siter till nya ip-adresser? Eller skulle google va smart o ha kvar i bakhuvudet att dessa sidor ursprungligen låg på samma ip-adress..?

    Tack för de snabba svaren!

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Mikeymike
    De flesta inlänkarna till min huvudsajt är fördelade på 2-3 andra siter på samma ip-adress...
    Google har rätt bra minne. Om det är så att du har länkar från 2 till 3 domäner så räcker det inte långt. Hur många skulle behövas? Svårt att svara på men om det är hård konkurrens så behöver du nog få länkar från 100 sajter/domäner. Observera en grov uppskattning.

    Att ösa på â€site wide†kommer du ingenstans med. Måste få in länkar från unika sajter. Dra ner på antalet site wide från egna sajter och jobba hårt på att få in fler länkar. Finns inget annat att göra.

  6. #6
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Det kan vara intressant att jämföra hur många länkande domäner som Linkscape från SEOmoz.org rapporterar för de olika sidorna som konkurrerar, det kanske ger en viss uppfattning om vad som krävs.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. URL:en, bra eller dålig?
    Av Kaliningradcity i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 18:13
  2. Varför sätter blogger.se nofollow på VISSA utlänkar?
    Av Niclas Strindell i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 11:28
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 00:14