Resultat 1 till 6 av 6

Inlänkar på flera språk

  1. #1
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Jag håller på och optimerar en webshop som har oscommerce som grund. Webbshoppen har sökmotorvänliga adresser i form av.

    domain.com/kategori/
    domain.com/kategori/produkt-namn/

    Webbshoppen är i dagsläget på både svenska och engelska (mer språk är inplanerade). Oscommerce byter själv språk efter vad användaren har för inställningar i webbläsaren. Engelska är standardspråk och mest vikt skall även läggas på den engelska delen.

    Min länkstrategi har alltid varit att svenska sidor skall länka till den svenska delen och engelska sidor till den engelska? Men är det bra att dela upp pagerank på två separata startsidor? Eller bör alla sidor länka direkt till huvudsidan? (Oavsett språk)

    Huvudsida: domain.com/ (engelska för google, men svenska för besökare med sv-SE)

    Skall jag länka alla sidor mot denna, eller är det bättre om jag länkar svenska sidor mot

    domain.com/se/ (huvudsidan på svenska) eller...
    domain.com/?language=sv (huvudsidan på svenska)

    Gäller detsamma för produktsidor, bör jag länkar till?

    domain.com/se/kategori/produkt-namn/ eller...
    domain.com/kategori/produkt-namn/?language=sv eller...
    domain.com/kategori/produkt-namn/ (engelska för google, men svenska för svenskar)

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har läst din tråd några gånger, och funderat på att svara, men det har alltid kommit någonting mellan. Men nu gör jag ett försök.

    Jag skulle länka med engelskspråkiga länkar direkt till engelskt innehåll, och svenskspråkiga länkar till svenskt innehåll. Jag skulle även se till att alla länkar går till domain.com/se/kategori/produkt-namn (de svenska), respektive domain.com/kategori/produkt-namn (de engelska). Utan querystrings. Inte för att det i sig ger bättre ranking, men det ser bättre ut, och är enklare för andra som vill, att länka till. Detsamma gäller för startsidorna. domain.com/se/ för de svenska länkarna och domain.com/ för de engelska.

    Men se även till att länka mellan de olika språkversionerna av startsidorna och produktsidorna, på så sätt för du även över pagerank mellan dem. Pagerank som sådan är inte helt avgörande för din ranking, det är betydligt vilktigare att dina länkar kommer från rätt ställen och har rätt ankartext mm.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag håller med Bernt.

    Vill även tillägga en viktig punkt som är som en grundläggande lag inom SEO:

    - Det ska bara finnas 1 URL för varje webbsida.
    - Och länkarna ska gå till denna enda URLen.

    domain.com/se/ (huvudsidan på svenska) eller...
    domain.com/?language=sv (huvudsidan på svenska)

    Gäller detsamma för produktsidor, bör jag länkar till?

    domain.com/se/kategori/produkt-namn/ eller...
    domain.com/kategori/produkt-namn/?language=sv eller...
    Så angående ovan bestäm dig för en version - Utan querystrings - och kör på det konsekvent.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Okej, tack för era synpunkter. Jag har själv tänkt i samma banorna. För det ser ju helt klart bättre ut med /se/. Men jag ville bara försäkra mig om att jag inte förlorade något/för mycket på att "dela upp" PR mellan språken.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Okej, tack för era synpunkter. Jag har själv tänkt i samma banorna. För det ser ju helt klart bättre ut med /se/. Men jag ville bara försäkra mig om att jag inte förlorade något/för mycket på att "dela upp" PR mellan språken.
    Du måste dela upp PR:en mellan språken... Thats the point med inlänkarna.

    Ursäkta det sena svaret...

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Okej, tack för era synpunkter. Jag har själv tänkt i samma banorna. För det ser ju helt klart bättre ut med /se/. Men jag ville bara försäkra mig om att jag inte förlorade något/för mycket på att "dela upp" PR mellan språken.
    Om du hela tiden har länkar "denna sida på engelska" kommer båda språken ha ett gemensamt högt PR istället för att låta sidorna tävla.

    Vad man också kan göra är att använda engelska på svenska sidan för att länka till engelska sidan genom att sätta lang=en på de länkarna (eller om man måste göra paragraf eller span runt för att få tillgång till attributet) och sen tvärtom på engelska sidan. Då får du väldigt fin intern struktur mellan dina sidor och talar hela tiden om för sökmotorerna när du byter språk etc.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  2. En sajt flera språk - hur gå tillväga?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 15:52
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  4. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03