Resultat 1 till 8 av 8

Spärra andra från Adwords?

  1. #1
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Får den som annonserar med Adwords använda vilka sökord den vill (som godkänts av Adwords själva) eller kan man som företag protestera mot att andras företagsnamn används som sökord?

    Kan t.e.x Ikea förbjuda mig att jag skapar en Adwords-annons med Ikea som rubrik och sökord?

  2. #2
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Kan inte tänka mig att detta skulle vara förbjudet MEN du får ju inte utge dig för att vara det riktiga IKEA fast än du är någon annan, dvs påstå att besökaren som klickar på annonsen kommer till riktiga IKEA men redirektar kunder till någon helt annan plats...

  3. #3
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Här kan du läsa lite matnyttigheter:
    https://adwords.google.com/support/b...&subtopic=9277
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  4. #4
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Det där var intressant:
    i Sverige kan Google övervaka/utreda både bruk av annonstext och sökord utifrån varumäkes synvinkel MEN i USA övervaker de endast annonstexten...


    Google: Regioner där vi övervakar endast annonstext.
    Vi kan utreda hur varumärken används i annonstext i regionerna som visas här nedan:
    USA
    Google: Regioner där vi övervakar både annonstext och sökord.
    Vi kan utreda hur varumärken används i annonstext, i sökord eller i både annonstext och sökord i regionerna som visas här nedan:
    Sverige
    Vad innebär det här för oss som verkar inom det svenska språkområdet? Vad är det vi måste se upp med och passa oss för som man i USA ej behöver passa sig för?

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Svenska marknadsföringslagen som är strikt angående renommé snyltning. Kan inte kalla en cykel för cyklarnas Rolls Royce. Därav skillnanden.

    Du kan använda dig av IKEA som sökord men bör vara försiktig på annonstexten.

  6. #6
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Vill IKEA så kan de skicka in papper (TM-registreringsbevis etc) och stoppa alla från att annonsera med IKEA. Sen om de vill att partners och andra som bör kunna annonsera på IKEA ska kunna göra det måste de gå in och godkänna det kontot.

  7. #7
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Kan IKEA stoppa en IKEA.ru domän att göra vad den vill? Eller kan de begära hjälp av Google att spärra IKEA.ru ifrån SERP:en?

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Någonstans, kommer inte ihåg var, har Google skrivit att de i vissa fall inte indexera webbadresser som liknar kända sajter. Ett exempel på detta är expressen . se med ett S, expresen . se

    Källa Riktlinjer för webbansvariga

    Jag kan inte hitta den i Googles index men däremot i bing.

    Så visst kan de, och har rätt till det, neka visa domäner från att bli indexerad.

    Ops! Sajten expresen har varit till salu länge, nu verkar det som den inte finns längre trots 800 unika besökare per dag. Svårt att tjäna pengar på felstavning av kända sajter, antar jag.
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2009-08-11 klockan 11:44. Anledning: käll tillägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar från bloggar utan andra inlägg?
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 14:03
  2. Betala Adwords med pengar från Adsense?
    Av lamadjuret i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:01
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23
  4. Kolla hur resultatet ser ut från andra länder
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 21:30
  5. Varför saknas ibland referer från Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google AdWords
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:59