Resultat 1 till 18 av 18

AdSense - Affiliate - Andra intäktskällor

  1. #1
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ett intressant ämne som behöver en egen tråd. Inlägg flyttat ifrån tråden om Agent Interactive, om någon undrar.
    Urban G

    -------------------------------------
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    ytterligare bevis på att "affiliatemarknadsföring" INTE är en hållbar business
    Affiliatemarknadsföring har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Att ett enskilt nätverk går omkull har ingenting med företeelsen att göra. Och affiliatemarknadsföring behöver inte inbegripa affiliatenätverk.
    Att säga att affiliatemarknadsföring inte är hållbar business är helt enkelt bara fel.
    Senast redigerat av Urban G den 2009-07-29 klockan 21:15. Anledning: Redigeringen avser endast den text jag lade till överst i inlägget

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Affiliatemarknadsföring har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Att ett enskilt nätverk går omkull har ingenting med företeelsen att göra. Och affiliatemarknadsföring behöver inte inbegripa affiliatenätverk.
    Att säga att affiliatemarknadsföring inte är hållbar business är helt enkelt bara fel.
    Ojsan, det var mer än jag visste, att affiliatemarkandsföring alltid har funnits.

    Själv trodde jag "fenomenet" rekommendationsmarknadsföring "uppfanns" på 40-talet av Carl Rehnborg i företaget Nutrilite som sedemera köptes upp av Amway. Dvs, förlagan till alla mlm-företag som uppkom i spåren och ifrån den n-tier affiliateprogram, till dagens 1-tier affiliateprogram (AdTraction har 2-tier = du själv + att du får provision ifrån de du värvar).

    Va inte så säker på att "det alltid kommer finnas kvar", och även om det "alltid kommer finnas kvar", så kan du lätt bli av med större delarna av din business om du förlitar dig enkom på sökmotoroptimering som "trafikkanal".

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Urban G den 2009-07-29 klockan 20:33. Anledning: Regel 7

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Ojsan, det var mer än jag visste, att affiliatemarkandsföring alltid har funnits.

    Själv trodde jag "fenomenet" rekommendationsmarknadsföring "uppfanns" på 40-talet av Carl Rehnborg i företaget Nutrilite som sedemera köptes upp av Amway. Dvs, förlagan till alla mlm-företag som uppkom i spåren och ifrån den n-tier affiliateprogram, till dagens 1-tier affiliateprogram (AdTraction har 2-tier = du själv + att du får provision ifrån de du värvar).

    Va inte så säker på att "det alltid kommer finnas kvar", och även om det "alltid kommer finnas kvar", så kan du lätt bli av med större delarna av din business om du förlitar dig enkom på sökmotoroptimering som "trafikkanal".

    /Patrik Berggren
    Well det är din MLM-tolkning av vad Affiliatemarknadsföring är, fenomenet har funnits betydligt längre än pyramidspel.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    1. Affiliatemarknadsföring = Rekommendationsmarknadsföring
    2. MLM = Rekommendationsmarknadsföring "on steroids"

    Punkt 1 gynnar affiliaten, en gång. Den stora vinnaren är företaget som blir rekommenderat

    Punkt 2 gynnar "affiliaten" (den oberoende distributören) om och om igen. Både företaget som blir rekommenderat och den som rekommenderar tjänar på affären.

    Vad är den stora skillnaden?
    Vart kommer affiliatemarknadsföringen ifrån?

    /Patrik Berggren

    PS ... du vet väl att pyramidspel är olagliga i de allra flesta länderna, inklusive Sverige. MLM är hårt reglerat, mer än andra branscher: http://www.direkthandeln.org ... DS

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    1. Affiliatemarknadsföring = Rekommendationsmarknadsföring
    2. MLM = Rekommendationsmarknadsföring "on steroids"

    Punkt 1 gynnar affiliaten, en gång. Den stora vinnaren är företaget som blir rekommenderat

    Punkt 2 gynnar "affiliaten" (den oberoende distributören) om och om igen. Både företaget som blir rekommenderat och den som rekommenderar tjänar på affären.

    Vad är den stora skillnaden?
    Vart kommer affiliatemarknadsföringen ifrån?


    [I]PS ... du vet väl att pyramidspel är olagliga...
    Ja,jag vet att pyramidspel är olagligt.
    Punkt 2, jag skulle snarare säga: "MLM=relationsmarknadsföring i sektform".

    Aha, så du menar alltså att eftersom MLM och affiliatemarknadsföring liknar varandra så är det samma sak!?

    Affiliatemarknadsföring har sannolikt funnits lika länge som människan gjort affärer, MLM är bara en tragisk avart av fenomenet.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Punkt 2, jag skulle snarare säga: "MLM=relationsmarknadsföring i sektform".
    Ok .. så alla som är anslutna till AdTraction har blivit en egen liten sekt?

    Det affiliateprogrammet ÄR en "mlm-pyramid" i sin enklaste form ... men, det är klart, då är det helt OK för "vi är ju bara affiliates", inte MLM:are

    Jesus! sicken dubbelmoral

    /Patrik Berggren

  7. #7
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Om man bara jämför bloggar och deras genererade intäckter.... är det mestadels adsense eller affiliate som är störst där?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vem skall svara på den frågan hade du tänkt johjoh68?
    Och vilka bloggar skall man jämföra, de som bara har Adsense eller de som bara har någon form av affiliatesystem. Eller de som har både och?
    Inget diskussionsämne som jag ser det i nuläget.

  9. #9
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Ok, Urban du är stenhård i ditt granskande .... måste lära mig att skriva inlägg bättre mao

    Det finns ju ett antal kända bloggare ute på marknaden. Den mest kända är ju kanske Blondinbella och hon skriver ju en blogg. Vad är det som genererar mest intäckter för henne anser ni som kan det här ... är det Adsense eller är det affiliate försäljning på hennes site?

    Om man genomför en liten analys så ser man ju inga Adsense annonser på henens site och det kan man förstå för att hennes site är ju ganska snygg på sitt sätt och adsense skulle kunna få siten att kännas billigare .... MEN det är ju massor av annonsering på blondinbellas site .... är dessa annonser adsense-typ eller affiliate är då frågan?

    adicate har ju sin timmes annonsering hos blondinbella och det enligt min mening är ju en adsense typ av annons eller?

    sedan kan ju massor av övrig annonsering vara utav typen affilite (dvs om personen som klickar vidare köper något i någon butik) men spårbarheten att 5% av besökarna som klickade sig vidare verkligen genomförde ett köp är ju lite svårare att hantera utifrån bolaget blondinbella AB sida .... här får man ju ofta lita på webbshoppen att de uppger rätt antal slutförda köp .... eller?

    Vad tror ni proffs att Bolaget Blondinbella AB får mestadels sina intäckter ifrån ... adsense-typ annonsering eller affiliate?

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Ok, Urban du är stenhård i ditt granskande .... måste lära mig att skriva inlägg bättre mao

    Det finns ju ett antal kända bloggare ute på marknaden. Den mest kända är ju kanske Blondinbella och hon skriver ju en blogg. Vad är det som genererar mest intäckter för henne anser ni som kan det här ... är det Adsense eller är det affiliate försäljning på hennes site?

    Om man genomför en liten analys så ser man ju inga Adsense annonser på henens site och det kan man förstå för att hennes site är ju ganska snygg på sitt sätt och adsense skulle kunna få siten att kännas billigare .... MEN det är ju massor av annonsering på blondinbellas site .... är dessa annonser adsense-typ eller affiliate är då frågan?

    adicate har ju sin timmes annonsering hos blondinbella och det enligt min mening är ju en adsense typ av annons eller?

    sedan kan ju massor av övrig annonsering vara utav typen affilite (dvs om personen som klickar vidare köper något i någon butik) men spårbarheten att 5% av besökarna som klickade sig vidare verkligen genomförde ett köp är ju lite svårare att hantera utifrån bolaget blondinbella AB sida .... här får man ju ofta lita på webbshoppen att de uppger rätt antal slutförda köp .... eller?

    Vad tror ni proffs att Bolaget Blondinbella AB får mestadels sina intäckter ifrån ... adsense-typ annonsering eller affiliate?
    Adsense bygger på att Google på ett bra sätt avgör vad en sida handlar om och visar annonser med utgångspunkt från detta, det är det som gör Adsense unikt och framgångsrikt. Det är ingen annonsering som Blondinbella kör.

    Adicate har väl ingen adsenseliknande funktionalitet!?

  11. #11
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    En pyramid är oändlig. Adtraction värvning är det inte.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nu börjar en av de siter jag jobbar med att generera trafik.
    Som det ser ut nu kommer affiliateintäkterna att vara ca 10 ggr så höga som adsense. De är redan högre trotts att konverteringen är låg.

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tyvärr tror jag inte att det finns ett universellt svar på frågan om adsense (pay per click) annonsering är bättre än Afilliate (pay per action) annonsering.

    Personligen har jag inte så många projekt så att jag kan dra några slutsatser av det, men det jag vet är att jag har testet både adsense och affiliate från olika nätverk. Och intäkterna har kommit från adsense till 99%. Men det betyder nog bara att jag är kass på att bygga sajter som konverterar...

    Lyssnar man runt så verkar det uppenbart att potentialen i affiliate annonsering är betydligt större, men det går mycket snabbare att bygga upp intäkter från scratch med adsense.

    Men har man redan några riktigt bra affiliate program som fungerar så är det nog inte så svårt att bygga ännu en sajt som genererar intäkter från samma program.

  14. #14
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag tycker det är svårt att jämföra adsense med affiliate. Det handlar mycket om vilken typ av hemsida som man har.

    För att bli framgångsrik på affiliate krävs generellt att man driver målinriktad trafik. Det tar, enligt min effarenhet, längre tid i anspråk att arbeta med affiliate. Har man rätt trafik och rätt upplägg kan man tjäna ganska hyggligt. Tar tid att komma dit.

    Adsense är bekvämare. Adsense känner av vilken typ av annonser som passar på hemsidan. Hur mycket man tjänar på adsense beror också på hur man placera annonserna, storlek och färg.

    Innan kom huvudelen av mina intäkter från affiliate, numera är det 50/50. Det beror på att jag tröttnade på att lägga mycket tid hemsidor som kan dra in pengar på affiliate. Största delen av min tid idag går till att bygga nya hemsidor med adsense. Har en känsla av att jag tjänar mer pengar på det per nedlagd timma.

    Det är enklare att få andra att länka till mina sidor som har allmän information om ett område och adsense annonser. Svårare att få länkar till sidor som bygger på affiliate.

    Det är min erfarenhet och ingen vetenskap.

  15. #15
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Mycket bra inlägga av Fredrik, Bernt och Webguide
    Eftersom det är känsligt att ta sina egna siter som exempel när vi studerar detta kära ämne kan vi inte ta några siter som ingen av oss är involverade i och analysera exakt vilket typ av site som passar för adsense och vilken som passar för affiliate .... jag analyserade posh24.se tidigare idag och kom till slutsatsen att de tjänar inga pengar via affiliate och enbart via normal annonser typ banners.... eller har jag fel ? Frågor kring posh24.se

    Varför kör posh24.se med vanliga annonser och inte adsense? Tänkbara svar tror jag är:
    # Det ser snyggare ut
    # De får en direktkontakt med kund och kan göra merförsäljning (adsense sitter google emellan och tar både provision och "direktkontakt")
    # Det är mera branding annonser än klassiskt betala per klick

    Kan ni se någon annonsform i posh24.se som är affiliate?

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om vi nu skall ha en diskussion om det här med exempel bör vi kanske specificera vad som är vad. Sidan du nämner johjoh68 använder sig av bl.a. Tradedouble och Webbtraffic för sina annonser. De lär väl räknas som affiliate?
    Dessutom finns ett script på sidan som, om jag förstår det rätt, även kan rotera in Adsense-annonser.

  17. #17
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag är inne på samma spår som Bernt och Fredrik. Det går inte att säga att det ena är bättre än det andra. Kanske om du tittar på alla sidor i en helhet så kanske du kan finna att det ena är mer framgångsrikt än det andra. Med om vi går ner på sid-nivå/webbplats-nivå och jämför så beror det helt och hållet på vilken typ av webbplats du har.

    Om du kan med en liten felmarginal veta vad dina besökare är ute efter så är det stor sannolikhet att affiliate-nätverk är bättre om det finns annonsöer som erbjuder det dina besökare vill ha.

    På en webbplats om tandblekning kan jag nästan till 100% säga att det är bättre att använda sig av affiliatenätverk som ger 70-100kr/sale än att använda sig av Adsense som ger 1kr/klick?

    Anledningen är att jag vet att besökarna som kommer till sidan är intresserad av Tandblekning och kan därför ge dem så pass relevanta annonser så de ger en enormt hög konverteringsgrad.

    Men på vissa webbplatser variar kanske innehållet så pass mycket att det är svårt att ge så pass träffsäker reklam till sina besökare, vilket ger en mycket sämre konverteringsgrad, och så ledes även mycket sämre inkomster. Där kanske Adsense fungerar mycket bättre.

    I andra fall kanske du har en hemsida som är väldigt nichad men det finns ingen reklam i Affiliate-nätverken som passar. Speciellt om din sida förknippas med något "gratis". Då är Adsense klockrent!

    För att ta ett exempel så har jag en affiliate-sida där varje besökare är värd 2,50kr. Baserat om man slår ut intäkterna på antalet besökare. Alltså generar varje besökare i snitt 2,50kr till sidan.

    Låt säga att du har en webbplats med Adsense och 4% CTR (vilket är väldigt bra). Då skulle varje klick behöva ge över 62kr för att kunna mäta sig med mitt exempel ovan.

    Så i just det fallet är Adsense sämre än Affiliate, och dessutom med råge. I andra fall kan det var tvärt om. Kanske behöver vissa webbplatser skicka flera tusen besökare innan det ger ett avslut. Det är helt enkelt ingen bra målgrupp för den Affiliate-reklam som finns. Då är Adsense också klockrent!

    Sen kräver Affiliate-reklam mycket mer underhåll än vad Adsense gör. Vilket man bör ha i åtanke. När väl Adsense-sidor ligger uppe så behöver man inte bekymra sig om ett företag avslutar sitt samarbete med ett Affiliate-nätverk och ta handling därefter. I stället kan du jobba vidare i lugn och ro och bygga på ditt imperium av sidor...

    Det är så jag ser på det och jag använder både Adsense och 6st Affiliate-nätverk.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Trevligt och givande svar FredrikMH.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nytt svenskt affiliate system! Syno.se
    Av Syno i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 16:24
  2. Affiliate: Cofman.se stuguthyrning
    Av duelaldo i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 15:12
  3. Affiliate-kväll i Las Vegas-stil
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 18:51
  4. Välkommen till Affiliate-forum.se
    Av Björn Lilja i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 18:45