Resultat 1 till 17 av 17

Hemliga domän namn?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Är det några nackdelar med hemliga domän namn?

    Kan en svensk .se domän vara hemlig, dvs privacy skyddad?

    Jag har just testat och köpt ett antal domän namn och lagt till tjänsten privacy protected och undrar hur det fungerar på den svenska .se domänen

  2. #2
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Finns det några fördelar? :-)

  3. #3
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    fördelen kan vara att man inte vill att alla sina domän namn skall riskeras om man går in och konkurrerar med en större aktör om en 1:a position i SERP:en

  4. #4
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    fördelen kan vara att man inte vill att alla sina domän namn skall riskeras om man går in och konkurrerar med en större aktör om en 1:a position i SERP:en

    Utveckla gärna "skall riskeras" så ska jag komma med lite tips :-)

  5. #5
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Hej Ara

    Jag kör White-hat fullt ut MEN förr eller senare när man lägger beslag på en 1:a placering så får man nog räkna med att konkurrenter inte gör det och då vill man gärna ha en chans till med sina övriga domäner, när man är liten är taktiken bättre att smyga sig fram osynlig för man har helt enkelt inte resurser till att utmana. Men den som är stor aktör kan enkelt "drämma" till en i skallen så man åker ur SERP:en

    Just därför vill jag garantera mig om att stora konkurrenter inte skall kunna se vilka ESS jag har i skjortärmen.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett intressant resonemang johjo68, men.
    Dina konkurrenter lär knappast bry sig om vilken det är som äger domänen som tar plats 1. Utan de kommer peta bort den i alla fall om man nu skall följa din logik.

    Om du har â€reservdomäner†på gång om den första skulle försvinna, bör de ha rätt så bra placeringar för att kunna ta över efter den som försvinner. Och om du kan sätta upp fler domäner till bra positioner på samma nyckelord lär knappast konkurrensen vara speciellt stor och då behöver du inte bry dig om konkurrenter alls.

    Om konkurrensen är hård kommer dina andra domäner inte ligga speciellt bra till och konkurrenter lär knappast bry sig om att se vilka som äger domäner som ligger långt ned i serpen.

    Om dina extra domäner lyckas ta sig högt upp så kommer de också plockas bort av dina konkurrenter.
    Och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.
    Men hur hade du tänkt att en stor aktör skulle kunna få ut din domän ur serpen?
    Och vad skulle hindra honom från att göra det med dina andra domäner?

    Är det något jag har missat i ditt sätt att resonera?

  7. #7
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Ett intressant resonemang johjo68, men.
    Dina konkurrenter lär knappast bry sig om vilken det är som äger domänen som tar plats 1. Utan de kommer peta bort den i alla fall om man nu skall följa din logik.

    Om du har â€reservdomäner†på gång om den första skulle försvinna, bör de ha rätt så bra placeringar för att kunna ta över efter den som försvinner. Och om du kan sätta upp fler domäner till bra positioner på samma nyckelord lär knappast konkurrensen vara speciellt stor och då behöver du inte bry dig om konkurrenter alls.

    Om konkurrensen är hård kommer dina andra domäner inte ligga speciellt bra till och konkurrenter lär knappast bry sig om att se vilka som äger domäner som ligger långt ned i serpen.

    Om dina extra domäner lyckas ta sig högt upp så kommer de också plockas bort av dina konkurrenter.
    Och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.
    Men hur hade du tänkt att en stor aktör skulle kunna få ut din domän ur serpen?
    Och vad skulle hindra honom från att göra det med dina andra domäner?

    Är det något jag har missat i ditt sätt att resonera?
    Håller med.

    OM det är så, är nog inte dig som person dom vill "peta ner" utan alla domäner/siter som är "i vägen" för dem, vem som än äger dem.

  8. #8
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    lyssnar på det ni säger och om SEO världen i Sverige ej använder hemliga domäner skall jag definitivt överväga och skippa det helt och hållet. Men varför finns tjänsten hemliga domäner egentligen?

  9. #9
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Jag har just testat och köpt ett antal domän namn och lagt till tjänsten privacy protected och undrar hur det fungerar på den svenska .se domänen
    Du menar att du köpt whois-skydd till .com, .net? Jag tror inte de registrars som erbjuder skydd registrerar .se, men jag kan ha fel.

    Jag har c: 75st domäner med whoisguard men inga .se.

    //mvh Anders

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    lyssnar på det ni säger och om SEO världen i Sverige ej använder hemliga domäner skall jag definitivt överväga och skippa det helt och hållet. Men varför finns tjänsten hemliga domäner egentligen?
    Det finns massor av anledningar, det kan t.ex. vara en privatperson som driver affilaitesiter inom gambling och inte vill skylta med det, då kan hon välja att använda ett bulvanföretag som står som ägare för domännamnet. Sen finns det många, många fler anledningar, allt från skattetekniska till juridiska.

  11. #11
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Men varför finns tjänsten hemliga domäner egentligen?
    Whois-uppgifter används bl.a. av spammers som fiskar e-postadresser. Äger du tex 100-domäner med exempelvis www.begagnade-bilar-(stockholm).com så vill du nog inte skylta med det

    mvh Anders

  12. #12
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Tack Webguide, Zooloo, Ara och Urban för era svar

    men slutklämmen på min forumtråd blir ju då naturligt. Finns det SEO nackdelar att ha en hemlig domän?

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    johjoh68: Antagligen inte, men det är ju heller inte helt omöjligt att Google faktiskt tittar på detta i bedömningen av trust, på samma sätt som det säkert kan påverka positivt att ha kontaktuppgifter på sajten kan det säkert vara bra att det framgår vem som äger domänen.

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Hej Ara

    Jag kör White-hat fullt ut MEN förr eller senare när man lägger beslag på en 1:a placering så får man nog räkna med att konkurrenter inte gör det och då vill man gärna ha en chans till med sina övriga domäner, när man är liten är taktiken bättre att smyga sig fram osynlig för man har helt enkelt inte resurser till att utmana. Men den som är stor aktör kan enkelt "drämma" till en i skallen så man åker ur SERP:en

    Just därför vill jag garantera mig om att stora konkurrenter inte skall kunna se vilka ESS jag har i skjortärmen.
    whitehat "fullt ut" med flera andra domäner att "drämma till med" ... DET har jag aldrig hört talas om!

    Hittills har jag inte stött på en endaste "whitehat fullt ut", och du lär INTE vara den första ...

    /Patrik Berggren

  15. #15
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Finns det SEO nackdelar att ha en hemlig domän?
    Som Carl-Gustav säger så kanske Google gräver i ägarprofiler och att detta kan påverka Trustrank om det finns misstanke om oegentligheter. Men det är ju en service som tillhandahålls för att undvika spam och då tror jag det ska mycket till innan en sökmotor trycker ner en webbplats pga en sådan detalj. Finns det kvalitativt och delvis unikt innehåll på sidan så väger det tyngre då det bidrar med icke tidigare publicerad information på internet som ger besökare ny vetskap ..informationskärlek

    Som jag ser det så är inte domänen hemlig, den är bara spamskyddad och ägaren i allra högsta grad kontaktbar.

    Minns när jag köpte 50st domännamn hos Loopia och dom exponerade mig som en ond exflickvän med namn, telefon, adress, e-post osv.. om jag någonsin använder Loopia igen? ...mmm eller hur!

    mvh Anders

  16. #16
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    whitehat "fullt ut" med flera andra domäner att "drämma till med" ... DET har jag aldrig hört talas om!
    Men du är ju alltid sist med det senaste Patrik, Chameleonhat heter det nuförtiden CU!
    Eller var det situationsanpassad gråskalehatt? ..afan, du vet!

    Mvh Anders
    Senast redigerat av Anders Tibbling den 2009-08-20 klockan 01:35.

  17. #17
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Ur SEO har det ingen betydelse, men om du säljer suspekta saker på hemsidan kan det vara en fördel... men som sagt, inte med ett SEO öga!

    Jag tror inte heller någon egentligen bryr sig om vem som äger en domän som ligger överst i serpen. Alla som har lite koll på sånt här vet ju att ägaren till en domän inte nödvändigtvis har med verksamheten att göra, även om det givetvis finns en koppling i de flesta fall.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur/var kan jag köpa Norska (.no) domän-namn?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 14:58
  2. Nystade keywords i domän-namn. Bra eller ej?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 23:54
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 18:28
  4. Var köper/har ni era domän namn?
    Av Sonlard i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:31
  5. Hur Registerar jag domän namn
    Av Sundream Estate i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:46