Resultat 1 till 5 av 5

Straff även på KW och inte bara url?

  1. #1
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Har sedan en tid tillbaka upplevt att 2 av mina undersidor har flyttats ner vid sökning på ett specifikt sökord. De har flyttas ned cirka 10 sidor och rankar nu till och med sämre än huvudsidan på de aktuella sökordet.

    Det luriga är att sidorna rankar som vanligt på andra viktiga sökord som är starkt förknippade med den termen som de tappat ranking på. Frågan är då om man kan få ett straff som inriktar sig mer på sökord än på url? verkar långsökt för mig men kan inte tänka mig någon annan förklaring. Till saken hör dock också att vi absolut inte haft någon aggresiv länkbyggning eller byte av länkar öht.

    Alltså, tidigare rankade jag bra på "bilar stockholm" samt relaterade ord som "begagnade bilar stockholm", "bilmodeller stockholm" etc etc. Nu rankar jag lika bra på de relaterade orden men inte på just "bilar stockholm". Ingen ändring i ankartexter eller kodning har skett.

    Nån som upplevt nåt liknande? Hade varit intressant att veta om man kan flyttas ner i SERP endast på ett KW men behålla ranking för samma sida på andra KW´s som är relaterade.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är inget ovanligt. Jag har flera sajter där vissa sökord i bland kan ligga mellan 10-20 och vara där någon månad. Sedan hamnar de bland 100 och efter några månader dyker de upp igen. Samtidigt kan se att andra nyckelordskombinationer finns kvar på samma position som tidigare, de rör inte på sig.

    Om jag förstod det rätt har du samma nyckelord på flera sidor, det kan också påverka rangordningen.

    Tror inte att det rör sig om något straff som du råkat utför, utan är något som inträffar emellanåt.

    Det är många olika faktorer som påverkar placeringen. Ibland känns det som att kanske inte ens Google vet exakt hur allt fungerar.

    Det påstås ibland att Google har 200 till 300 filter, i så fall kan de inte kontrollera hur ena filtret påverkar de andra .

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kolla upp intern/extern duplicate content. Kan vara därför ibland, annars är http://www.seo-forum.se/straff/3996-...post28654.html en bra början.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Ok tack. Alltid lite luddigt det där med straff och olika mer eller mindre underbyggda teorier. Har själv funderat om det kan vara duplicate filter men inte hittat vad som skulle vara duplicate i sådana fall.

    Dock, en del annonsering vi gör går till samma undersida men innehåller utm source spårning vilket som jag förstått det gör att google tolkar det som en ny sida. Vilket i sin tur kan leda till duplicate. Men då borde de väl ändå ranka den sida med högst PR och inlänkar på högst och istället "straffa" sidan annonsen leder till? Kanske får man be om no follow på de annonserna eller göra om spårningen.

    Nej, har bara en sida optimerad mot detta KW och närliggande termer. Känns alltid konsitgt när just ett KW rankas ned trots att de andra ligger kvar. Borde ju betyda att varken koden eller inlänkar har nedvärderats. Då kvarstår ju till exempel duplicate filter eller andra liknande filter.

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Samma sak har hänt mig efter ett domännamnsbyte. Sidan rankade först bra på de två huvudsakliga nyckelorden men först försvann ett sökord på en undersida ner till position 300+ och sedan huvudsökordet till 100+.

    Eftersom de båda rankade bra just efter domänbytet misstänker jag att Google nu anser att domänen är ny och vi får leva med filter några månader. Kan också vara så att Google tolkar det som överdriven inlänkning då jag fått många av länkarna som gick till gammal url att peka till den nya (plus 301 givetvis). Ngn som har liknande erfarenheter?
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inte straff för spam?
    Av Maria S i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-11-09, 17:01
  2. Mode, Shopping Länkar säljes även inlägg
    Av Maltie i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 15:55
  3. abonnemangsguiden.se till salu, även andra.
    Av elitkost i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:29
  4. Straff för omdirigering
    Av Christer Erenlöf i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 23:02
  5. Har jag fått ett straff?
    Av MattiasGustafsson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 18:09