Resultat 1 till 7 av 7

Svensk nischad sida. Besökareantalet?

  1. #1
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Hej, min första post på forumet, så var snälla ;-)

    Jag är i full färd att släppa min första 'riktiga' webbsida (har ett par tidigare som aldrig släppts publikt).

    Sidan är nischad och kommer bli den enda svenska sidan som blir dedikerad om just det ämnet, iaf om man ska tyda resultaten från top20 på google etc. Jag tror till 90% att besökaren kommer vilja besöka den igen då det är ett väldigt underhållande/intressant ämne.


    Till problemet.
    Enligt http://www.joomlaseo.net/wrapper/keyword-Research.html
    så får mitt keyword ca 350 sökingar per dag. Hur pålitlig är denna information?

    Jag vill ju naturligtvis att sidan ska få så mycket besökare som möjligt, men problemet är ju att (om man ska tro på den informationen) det söks 'bara' 350 gånger om dagen på just det ordet. Blir det något slags tak för hur mycket besökare min sida kan dra?

    Jag har ju ingen större lust att lägga ner så mycket pengar på reklam och dylikt då detta bara är en sida jag har skapat för nöjets skull.


    Tack på förhand.

    /johan

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Välkommen Johan! Här är vi alltid snälla.

    En snabb koll på några nyckelord som jag känner till (tvåordsfraser) visar att Joomla snarast tar till i underkant.

    Men hur som helst ska du komma ihåg att folk kommer att hitta din sida även på andra sökord än just det som du själv har tänkt ut. I alla fall såvida din sajt innhåller några fler ord än just det ordet. Och det kommer den väl att göra? Det är mycket svårt att förutse folks egentliga sökbeteende, men min erfarenhet är att folk snarast söker i fraser. I alla fall när de verkligen vill hitta något.

    Detta kan tyckas vara som att svära i kyrkan, men du måste också komma ihåg att sökmotortrafik faktiskt inte är allt. En sajt med bra innehåll kan vinna väldigt mycket på "tipsa kompis"-funktioner, knappar för att lägga till i del.io.us, My Yahoo och liknande. Vi SEOare ser ofta bara till att det är bra med dessa Web 2.0-sajter ur sökmotorsynpunkt, men de är faktiskt även väldigt viktiga för att dra riktiga besökare.

  3. #3
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Tack. Och det var skönt att höra ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Men hur som helst ska du komma ihåg att folk kommer att hitta din sida även på andra sökord än just det som du själv har tänkt ut. I alla fall såvida din sajt innhåller några fler ord än just det ordet. Och det kommer den väl att göra?
    Ja. Självklart. Själv nyckelordet kommer förekomma i en del återkommande fraser som jag tänkt använda. Dock så fick jag aldrig reda på sökreslutate från sidan som jag skrev om tidigare, men det kan bero på att frasen innehåller ord med åäö.

    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Detta kan tyckas vara som att svära i kyrkan, men du måste också komma ihåg att sökmotortrafik faktiskt inte är allt. En sajt med bra innehåll kan vinna väldigt mycket på "tipsa kompis"-funktioner, knappar för att lägga till i del.io.us, My Yahoo och liknande.
    Som jag skrev tidigare så trodde jag att 90% av besökara kommer tillbaka minst en gång till. Jag ska tänka på den där 'tips kompis'-funktionen.

    Skulle du kunna förklara vad du menar med 'del.io.us, my yahoo och liknande'? Då jag inte är speciellt insatt i allt sånt där. :-)


    /johan

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av j0han
    Ja. Självklart. Själv nyckelordet kommer förekomma i en del återkommande fraser som jag tänkt använda. Dock så fick jag aldrig reda på sökreslutate från sidan som jag skrev om tidigare, men det kan bero på att frasen innehåller ord med åäö.
    Ja det är ett härke att de där amrisarna inte kan lära sig att koda för UTF eller åtminstone Latin-1. Så gott som alla verktyg bryter sökorden.

    Ett hett tips kan vara att registrera ett AdWords-konto och ett Overture-konto bara för att lägga testkampanjer där du kan testa hur många sökningar dessa båda annonssystem räknar med för dina nyckelord och nyckelfraser. De har åtminstone fattat att det finns bokstäver med prickar, ringar och accenter.

    Citat Ursprungligen postat av j0han
    Skulle du kunna förklara vad du menar med 'del.io.us, my yahoo och liknande'? Då jag inte är speciellt insatt i allt sånt där. :-)
    Så gärna så. del.io.us ska förstås vara del.icio.us, en helt makalös tjänst i bästa Web 2.0-anda. Man kan beskriva tjänsten som "social bookmarking". Det är superlätt att registrera sig som användare och man kommer genast igång. del.icio.us lägger till två knappar (egentligen bokmärken/favoriter) i din webbläsare som gör att du kan skapa ett bokmärke/favorit på din del.icio.us-sida. Med tiden samlar du alla dina favoritlänkar på ett och samma ställe, oavsett vilken dator eller webbläsare du sitter vid för tillfället. En viktig del av det hela är att du etiketterar dina bokmärken med olika nyckelord, t.ex. "rolig sida", "sökmotoroptimering" eller "programmering". Andra användare lägger in dem med andra etiketter (som kul, SEO, kodning), och dessa etiketter bildar till slut ett "moln" av ord som tillsammans beskriver olika sajter.

    My Yahoo har jag inte använt lika mycket, men det är mer en tjänst för att spara sina favoriter på ett lättillgängligt ställe.

    www.google.com/ig, Googles personliga startsida är också en plats man gärna vill finnas med på. Jag har till exempel just lagt in RSS-feeden härifrån seo-forum.se på min Google-startsida, bredvid RSS-feeden från Webmasterworld.

    Alla dessa Web 2.0-funktioner är något man bör ha med i tankarna när man bygger en ny sajt som inte bara är till för att sälja blomkrukor eller någonting sådant. Då också förresten slår det mig! Jag har just börjat med detta, eftersom jag hittils har tyckt att RSS-feedar och sådant mest har använts av scraper-sajter som bara återpublicerar materialet. Men nu börjar jag så smått förstå att det handlar om social ingengörskosnst, och ingenting annat. Folk trivs på populära sajter helt enkelt, och man måste göra det lätt för folk att visa att också de håller till på de rätta sajterna!

  5. #5
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Okej. :-)

    Nu har jag fått lite klarar bild i huvudet mitt. Allt jag hoppas på nu är att jag får domänen, vilket visar sig imorgon (måndag).

    En sista fråga.
    Vad är Web 2.0-funktioner?


    Tack för hjälpen, du får ett ryktespoäng också ;-)

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Tackar!

    Web 2.0 är väl något av det största buzzwordet den här säsongen. Allt handlar om användarinteraktivitet, att dela resurser, lägga ut material, just den typ av etikettering som jag har beskrivit ovan, RSS-feeds... Allt det som inte fanns med förra gången webben bubblade...

    Sök på begreppet så får du en klarare bild, men de bästa representanterna för Web 2.0 är i min mening del.icio.us, Flickr, Google IG, My Yahoo...

    Tim O'Reiley har beskrivit företeelsen bra på
    http://www.oreillynet.com/pub/a/orei...is-web-20.html

  7. #7
    Elias KAIs avatar
    Elias KAI Elias KAI är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    32
    Ajax och www.rubyonrails.org Japansk med mer funktion från Dansk web2,0

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  2. Sökmotorsoptimera sida med inloggning
    Av funtrix i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 12:59
  3. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40