Resultat 1 till 9 av 9

Sjunkande PageRank pga CO-OP?!

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    På två av mina sajter så sjönk PR med ett snäpp i senaste Live PR uppdateringen, trots ökat antal naturliga och artificiella inlänkar.

    Jag körde CO-OP på båda dessa sidor, med fem utlänkar i sidfoten på varje sida. Jag misstänker skarpt att min PR-sänkning beror på dessa. Kan det stämma? I övrigt har jag haft ett bra inflöde av naturliga inlänkar, artificiella genom länkbyte och så massvis genom CO-OP.

    Har tagit bort CO-OP iallafall, känns inte bra det där, speciellt som dessa två sajter är mina två huvudsakliga kassakor..

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Varför kör du CO-OP på dina inkomstbringande siter? Är du typ.. galen?

  3. #3
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Jo, det var lite galet och korkat, tanken var väl att jag "bara skulle testa". Men nu är det iallafall borta, och jag hoppas verkligen att detta lilla misstag inte får mer konsekvenser framöver än den eventuella PR-sänkningen.

    Nåväl, CO-OP genererar ju iallafall en massa lågkvalitets-inlänkar, bäst är väl att köra utlänkar på CO-OP från en site med mycket besökare men ingen (eller mycket liten) intäkt, för att kunna boosta nya sajter med CO-OP inlänkar..

    Men, låter det rimligt att PR-sänkingen orsakades av CO-OP?

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det spekuleras i att google har straffat länkstrukturer som påminner om LV och CO-OP. Jag tror inte att de "straffar" dig med lägre PR, däremot så läcker du ju såklart PR om du har utgående länkar, det är en naturlig effekt av algoritmen.

    Jag skulle rekommendera att du gör som alla andra och lägger CO-OP på dina sämre sidor och pekar vikten mot de inkomstbringande för att höja dem. Även det är såklart en risk och många på DP verkar prata om att de har blivit straffade även för detta (mig själv inkl).

    Men det kan ju vara något helt annat, det är alltid massa spekulationer kring sådant här. CO-OP är ju helt klart en form av artificiellt länkbygge som inte är helt ok enligt Google. Man bör 1) veta vad man sysslar med 2) ha riskerna klara för sig innan man implementerar CO-OP eller LV.

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Varför kör du CO-OP på dina inkomstbringande siter? Är du typ.. galen?
    Mina mest inkomstbringade siter är blogspotsiter.. och där kan man inte köra Co-Op.. tur det.. annars hade jag lugnt gjort det..

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Att köra CO-OP på sina seriösa siter är helt klart att gambla med sina pengar. Men det är klart, om blogspot är din främsta inkomstkälla kanske det inte spelar så stor roll... det händer att jag bränner en tjuga eller två på blackjack när jag är ute, så jag förstår hur du menar.

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Att köra CO-OP på sina seriösa siter är helt klart att gambla med sina pengar. Men det är klart, om blogspot är din främsta inkomstkälla kanske det inte spelar så stor roll... det händer att jag bränner en tjuga eller två på blackjack när jag är ute, så jag förstår hur du menar.
    Ehm.. vi snackar om dagliga hundra-lappar när vi snackar om mina blogspot sidor

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Coop är numera inte alls lika bra som det varit.....
    Finns det överhuvudtaget någon som använder det med utmärkta resultat?
    Kör på Linkvault istället eller Gustav Dymov´s nya program som stödjer svenska tecken mm.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Många linkvault siter har blivit bannade. Det värkare vara de så kallada site-wide links som google attackerar just nu.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur kolla pagerank på undersidor?
    Av robbanf i forum PageRank
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:07
  2. Vilken pagerank räknas?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 13:21
  3. Pagerank yrande....
    Av twaster i forum PageRank
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 13:52
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11