Resultat 1 till 11 av 11

Ikeasoffa.se - Vad händer?

  1. #1
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Hej, satt och funderade på en sak. Vad händer om jag köper ett domännamn som innehåller ett varumärke?

    Säg att jag vill köpa Ikeasoffa(.)se, skulle jag få det?

    Både jag och ni har säkert sätt att det finns väldigt många upptagna domännamn som används av företag för att ranka högre på google.

    Såg till exempel en sida som heter converseskor(.)se, är det okej? Är det någon skillnad om jag köper converseskor(.)se eller converse(.)se rent juridiskt?

    Tack för svar,
    Philip

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Du bör undvika varumärkesskyddade namn som domännamn. Tvesksamt att .se skulle gå med på att registera ikeasoffa eftersom Ikea är känt och det råder ingen tvivel om att det är skyddat. Skulle det gå igenom gissar jag att Ikea skulle kräva att få domänen.

    Intrång i varumärkesskyddade namn kan också ge upphov till skadestånd.

    Vad det gäller .com adresser och varumärkesskyddade domännamn vet jag inte vad som gäller, mer än att det kan bli tal om skadestånd.

    Sedan finns det en annan aspekt. Det går inte att tjäna pengar på domäner som är intrång i varumärkesskydade namn. Du får enligt googles regler inte använda adsense annonser. Jag tror inte heller att andra annonsnätverk skulle godkänna annonser på dessa typer av domännamn.

  3. #3
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Men om vi tittar på http:// www converseskor se/, så ser vi att där både finns google annonser, samt att .se har låtit ägaren registrera converseskor se, trots att det är ett stort varumärke.

    Hittade följande på internet: "Namnnapping ligger i en juridisk gråzon. Det är inte olagligt att registrera ett domännamn som är eller liknar ett företagsnamn, men det gäller bara så länge du inte förlorat i domstol."

    Källa: http://www.jonasweb.nu/sidor/sakerhet/domanskojare.html

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det som kan hända om du köper ett domännamn som innehåller ett varumärke:
    1) Det händer ingenting, företaget bryr sig inte om det.
    2) De bryr sig och inleder en process för att försöka tvinga av dig namnet
    Det är ungefär de två svaren du kan få på din fråga, som för övrigt har varit uppe ett antal gånger tidigare.

    Hur det är med Adsense-annonser är jag osäker på, de kontrolleras knappast manuellt av Google vilka sidor de ligger på. Om det däremot kommer in en anmälan så kanske Google reagerar.

    Tittar man på Googles riktlinjer för Adsense samt deras DMCA-policy så öppnar det för åtgärder under vissa förutsättningar.

    Citatet du hänvisar till, notera särskilt detta där
    men det gäller bara så länge du inte förlorat i domstol.

  5. #5
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Det som kan hända om du köper ett domännamn som innehåller ett varumärke:
    1) Det händer ingenting, företaget bryr sig inte om det.
    2) De bryr sig och inleder en process för att försöka tvinga av dig namnet
    Det är ungefär de två svaren du kan få på din fråga, som för övrigt har varit uppe ett antal gånger tidigare.

    Hur det är med Adsense-annonser är jag osäker på, de kontrolleras knappast manuellt av Google vilka sidor de ligger på. Om det däremot kommer in en anmälan så kanske Google reagerar.

    Tittar man på Googles riktlinjer för Adsense samt deras DMCA-policy så öppnar det för åtgärder under vissa förutsättningar.

    Citatet du hänvisar till, notera särskilt detta där
    Tack för ett bra svar! Jag tycker "Det gäller bara så länge du inte förlorar i domstol" är ett konstigt citat.

    Jag antar att, om företaget vill ta i från mig rätten till ett domännamn, så kommer dem vara nöjda bara jag ger det till dem? Känns lite olustigt om dem skulle stämma mig på massa pengar bara för att jag reggat ett domännamn som innehåller "ikea" eller liknande!

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja det citatet är inte så konstigt för anser motparten att du gör dig skyldig till varumärkesintrång så är faktiskt den maximala straffsatsen där fängelse. Nu är väl det mycket ovanligt att någon dömts för det och lär väl knappast hända för ett domännamn bara.
    Men det beror lite på innehållet på sidan och hur aggressivt varumärkesägaren vill försvara sitt namn.
    Så det går inte att utesluta att de väljer att ta det till domstol, och då blir det dyrt, mycket dyrt, om du förlorar.
    Vilket det här exemplet visar när Vin och Sprit ilsknade till på ett varumärkesintrång.

  7. #7
    Sluggos avatar
    Sluggo Sluggo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Om man tittar på http:// www converseskor se/, så säljer ju de faktiskt just converseskor (eller gör iaf reklam för det), ser ingen anledning till att converse skulle bry sig om detta, de tjänar ju faktiskt på det i slutändan. Om man däremot sålde ngt konkurrerande märke kanske de skulle bry sig

  8. #8
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Kan tilläggas att www(.)iLoveIkea(.)se finns registrerat. Där säljer man begagnade Ikea möbler..

  9. #9
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    IKEA har inte låtet det passera, de har hos .se ansökt om tvistelösning, enligt DI

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Även om man KAN bråka, och kanske till och med har rätten på sin sida, så får man ju se till vad det gör dels för min försäljning, men även för mitt varumärke.

    Om jag producerar rostfria spikar, och du registerar rostfriaspikar.se där du säljer mina rostfria spikar (du är naturligtvis återförsäljare) så tänker jag ju inte bråka.
    Driver du däremot en kampanj där du berättar hur dåligt det är med rostfria spikar så försöker jag nog stänga ner dig.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att återkoppla till Ikea så är tvisten avgjord om namnet altgard tog upp.
    Ikea vann, http://www.e24.se/branscher/konsumen...el_1557983.e24
    Det kanske kan ge en liten måttstock på vad som går att göra med varumärken i domännamn om det kommer till en tvist.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. snapbackad domän vad händer nu
    Av the blackjacker i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 15:31
  2. Vad händer med Googles Pagerank?
    Av Björn Lilja i forum PageRank
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 05:24
  3. Vad händer vid 301-redirect
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 16:42
  4. Vad som händer om man pingar en bebis
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 19:55
  5. Händer inget på mitt huvudnyckelord!?
    Av xsajt i forum Optimering
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 16:50