Resultat 1 till 10 av 10

Vart klickas det på Google "Top 10"?, studie visar:

  1. #1
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Följande resultat som presenteras här

    http://www.seoresearcher.com/distrib...g-analysis.htm


    Ska man ta den med flera nypa salt? Någon som vet om det finns en nyare. Jag har sett den här listan dyka upp här och där.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Några nypor/nävar salt skall du ta det med och för den delen de andra du kan hitta som visar liknande resultat.
    Finns en till här.

    Först glöm bort de detaljerade procentsiffrorna utan se det som en liten vägledning över klicken.
    För att verifiera att den stämmer behöver man ha tillgång till de exakta antalet sökningar per månad som görs. Vilket inte KeywordTool alltid levererar.
    Det bästa sättet att kontrollera om siffrorna stämmer är att använda AdWords och hålla koll på antalet sökningar som görs under perioden. Samt även titta på placeringarna som sidan ligger på för respektive nyckelord.
    Sedan antal besökare på sidan med hur många som sökte på ordet.

    Då kan man få en hyfsat bra bild över det hela. Men visst den statistiken i bilden ger en bra utgångspunkt för vilka placeringar som är intressanta.
    Samtidigt har jag råkat ut för att en stabil positionsförskjutning från plats 2 till plats 1 endast ökat besöksantalet med mindre än 10%.
    Där hänger det lite ihop med vilka sidor som finns i serpen för övrigt.
    Om någon har bestämt sig för att köpa ett strykjärn är knappast Wikipedia intressant att gå in på även om den ligger överst.

    Om sidan som ligger på plats 1 har en dålig eller intetsägande titel och beskrivning men den på plats 2 är intressant och lockar till klick, blir skillnaden mellan plats 1 och 2 inte speciellt stor i antalet besökare.

    Statistiken du länkar till kan vara intressant och relevant under en del förutsättningar.
    Använder den själv rätt så ofta som vägledning och har man tagit hänsyn till faktorerna jag beskriver ovan är den användbar.

  3. #3
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Helt rätt, det gäller att skriva en titel och beskrivning på rätt sätt, som leder till klick. En annan hemsida kan även inneha större förtroende än nyhets sajt eller blogg, kontra Wikipedia. Tackar även för studie exemplet 2

  4. #4
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det handlar ju om "the golden cut" eller på svenska "gyllene snittet" där man som grafiker/designer placerar det mest viktiga på ett tryckt annonsblad, worddokument eller flyer i övre vänstra hörnet för att det mer attraktivt då man vet att ögat hamnar där och ger den delen mer intresse.

    Där har man ju gett lite analyser på densamma när det gäller webbsidor som givetvis resulterar i liknande effekt beroende på strukturen.

    Frågn är ju om Araberna får samma effekt på höger sida då dom förmodligen letar efter intressant information på motsatt sida Förenade Arabemiraten - Google

    Psykologi kanske men även beteende som vi kanske inte vet så mycket om...
    Senast redigerat av baggelin den 2009-08-16 klockan 11:02.

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag har stött på något som jag tycker är besynnerligt.
    Ett sökord som enligt keywordtool har 3 500 sökningar /dag. Jag har kört en Adwords-kampanj (exakt matchning) och det verkar stämma.
    Men, vi ligger på #3 i serpen på sökningen och får inte in fler än 15 besökare om dagen!!
    Wikipedia ligger #1 och på andra platsen en sajt som inte känns särskilt relevant för vad folk söker.

  7. #7
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det stämmer överens med mina erfarenheter. När jag är etta på ett sökord som prioritera får jag in många besökare och pengar. För det mesta ligger jag två på detta sökord och tappar 40 till 50 % besökare.

    Sök volymen är i mitt fall ungefär det samma och får 15 till 20 besökare per dag.

    Det tycks som många klickar på det som ligger högst. Jag har en egen teori om att det kan finnas samband mellan hur komplext ett sökord är. Söker någon på â€billån†klickar de flesta på det som ligger högst, billån är billån. Söker man på php-kod tittar personen mer på beskrivning som stämmer överrens med problemet som man har än de som ligger högst.

    Alltså standardiserade tjänster produkter får höga klick på nr 1, komplexa och problemslösande sökningar är beskrivningen (meta content) viktigaste, placering mindre viktigt.

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Nej nu har jag hittat förklaringen till den här diskrepansen: Google har ju ett söknätverk och väldigt många (ca 90%) av de sökningar som görs på vårt sökord görs INTE på google.se utan på Eniro (eller andra inom nätverket, jag skulle gärna se en lista över vilka dessa är.)
    Vi rankar också bra inom de organiska sökresultaten som Google levererar på Eniro, men kolla på listan får ni se - sökresultaten visas ju långt ner, efter en massa träffar i Gula sidorna och annonser. Inte konstigt att vi inte fick några klick!

  9. #9
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl
    Sök volymen är i mitt fall ungefär det samma och får 15 till 20 besökare per dag.
    Du menar att volymen är 3-4 000 /dag?

  10. #10
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Nej, jag läste fel i ditt första inlägg, i mitt fall är det per månad. Mest van vid det måttet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  2. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  3. Sitemap visar "fel" url:er
    Av Navalis i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 16:07
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 13:43
  5. Vart kan man "posta sina länkbeten"?
    Av Patrik Berggren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 23:55