Resultat 1 till 10 av 10

Skapa sidor "bara" för inlänkning?

  1. #1
    Sluggos avatar
    Sluggo Sluggo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Hej,
    är ny på forumet och har följande fråga.
    Ett bolag har har en etablerad sajt inom, säg hemelektronik, några hundra besökare per dag och PR 3. Nu vill de driva lite mer trafik till sajten, både genom att fler hittar till sajten men även genom att ranka bättre på google (vilket iof många gånger är samma sak).

    Bolaget jobbar med släppa SEO-vänliga pressmeddelanden, bloggar om hemelektronik på www bolaget se/blog samt försöker att uppdatera innehållet på sajten hyfsat ofta, själva sajten är genomgången av en SEO-firma och de viktigaste SEO-parametrarna är på plats.
    Sajten är alltså helt ok i SEO-synpunkt och rankar top 10 på en del av de viktiga sökorden, men långt ifrån alla.

    Som komplement till detta funderar de nu på att köpa en massa domännamn relaterade till viktiga sökord (antag att dessa är lediga), ex tv.se, video.se dvd.se etc.
    Är detta generellt sett en bra lösning och hur skall man i så fall bygga upp dessa sidor?
    Bara göra en redirect till bolaget.se?
    Bygga separata sidor som hämtar produktinfon från en gemensam databas?
    Skall de ligga på egen server eller fungerar det lika bra om de ligger på samma som bolaget.se?

    Detta är bara lite tankar kring detta ämne, jag mottager gärna annan input kring ämnet. Tack på förhand!

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    För bästa effekt bör de andra sidorna vara av kvalité, innehålla information om relevanta produkter. Då får du trafik från satellitsidorna samt att huvuddomänen klättrar i serpen.

    Dock bör inte informationen hämtas direkt från huvuddomänens hemsida då det finns risk på double content.

    De kan ligga på samma server. Det finns delade meningar om vilket som är bäst ur SEO, kanske jag börjar luta mig åt flera olika IPnr för att få bättre effekt.

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Precis som Fredrik Lundahl säger ska sattelitsidorna ha något vettigt innehåll.
    Skapar du t ex dvd.se ska denna sida handla om dvd'er och även den uppdateras relativt ofta.

    Jag tycker att denna väg är rätt dyr (Om man räknar arbetstid) och omständig att gå. Bättre att skapa ett grymt länk-bete.. t e x ge bort något till de 1000 första som bloggar om sidan, en produkt eller liknande.

    Du behöver inte och bör inte inte be dessa personer länka till er för då kommer länkarna vara "köpta".. Be dem bara blogga om sidan. Du kommer få länkarna på köpet. Det kan vara något litet, billigt som alla vill ha.. t ex ett USB-minne med företagets-logga, 4st AA batterier, 10-pack tomma CD-r..

    Fast när jag tänker efter är mitt förslag bättre om man lanserar en produkt eller liknande, mer som en kampanj. För länkar från bloggar tappar värde med tiden.

    Bäst är att göra som t ex kjell.com, de har en kategori som heter fråga kjell och får automatiskt många länkar dit.
    Senast redigerat av altgard den 2009-09-02 klockan 17:58.

  4. #4
    Sluggos avatar
    Sluggo Sluggo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för era svar!

    Självklart är ju innehåll viktigt, min tanke var ju därför att på något sätt utnyttja den befintliga produktinfon som jag har om ex dvder på dvd.se. Självklart kan man skriva litegrann innehåll också, men om man skall göra detta i större skala så kan man ju givetvis inte lägga allt för stor tid på detta.

    Den riktigt enkla varianten är ju såklart att regga ovan nämnda domäner och sedan bara göra redirects till rätt kategori på huvudsidan, har detta någon effekt över huvudtaget eller är detta bara waste?

  5. #5
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    I SEO syfte är det nog waste att göra så. Om du gör allt korrekt kommer de andra domänerna inte äns att indexeras.. Men om du lyckas få tag på ett par skyssta domäner, typ dvd.se skulle jag nog regga dem iallafall.
    Då hindrar du dina konkurrenter från att ta dem och bygga sattelitsidor på och kan samtidigt ev. få endel typeins..

    Du ska nog inte dela produktinformationen på det sätt du beskriver då det (kan) klassas som duplicate content och sökmotors-spam.. Detta eftersom de inte tillför någonting för användaren.

  6. #6
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    Instämmer med föregående, vill dock lägga till en referens till ett bolag som gjort det du föreslår. Nämligen tv4 som gör mer än bara SEO genom att 'axla rollen' som fotbollskanalen, väderkanalen eller 'annan kanalen'.

    Jag tror att de vinner på det i långa loppet, både i serp men framförallt i annan marknadsföring.

    Så frågan ni bör besvara är vem är auktoriteten på den givna nischen (dvd eller platt-tv) i Sverige?

    Förstår att frågorna här på forumet ofta är fokuserade på SEO men det finns fler dimensioner än SEO att ha i åtanke .

  7. #7
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Sluggo
    Den riktigt enkla varianten är ju såklart att regga ovan nämnda domäner och sedan bara göra redirects till rätt kategori på huvudsidan, har detta någon effekt över huvudtaget eller är detta bara waste?
    Jag förundras över en sån naiv inställning till domänspamming. Speciellt för att så många kan så lite. "Bara göra" redirects? Det innebär sannolikt att du lägger ett antal timmar per dag på att utföra något som du är tämligen olämplig på att utföra på ett resultat som du inte kan kontrollera med risk för att ge dina konkurrenter ett gott skratt och du får några månaders straff för att du gärna investerar i en riktigt korkad strategi.

    Har läst många inlägg här ikväll som skrämmer mig SÅ.. utefter din riktiga kunskap om sökmotorstrateg är jag sjukt nyfiken på vad du väljer, den blå eller den röda Kram!

    mvh Anders

  8. #8
    Sluggos avatar
    Sluggo Sluggo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, zooloo, om du bara vill sprida dynga så har du lyckats bra. Om du på något sätt vill visa vad du kan så har du misslyckats totalt eftersom du inte tillfört något till diskussionen. Om du mot förmodan jobbar med SEO och vill sälja lite professionell hjälp, råder jag dig att gå en säljutbildning, att börja med att klanka ner på en potentiell kund är knappast rätt väg att gå. Återkom gärna om du har något vettigt/konstruktivt att bidra med till diskussionen, annars föreslår jag att du håller fingrarna från tangetbordet.

  9. #9
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Visa vad jag kan gör jag till betalanda kunder och nya kunder får jag via rekommendationer av befintliga kunder, för att jag är skicklig och ger resultat.

    Detta är ett diskussionsforum, här diskuterar vi frivilligt och det är inte du som bestämmer vem som får skriva vad, som tur är. Ha en trevlig helg

    mvh Anders

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Du får gärna PMa urlen, så kan jag titta lite på det, vi kanske kan hjälpa dej!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  2. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  3. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:28
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:18