Resultat 1 till 5 av 5

Vad gör jag med gamla sidor?

  1. #1
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tjena Har ett litet case som jag undrar om någon kan ge mig lite tips.

    Jag har en annonssite och efter att annonserna tagits bort har ju google kvar länken och då vill jag lägga någon sorts 301 kanske till en sida som listar 10 senast inkomna annonser i samma kategori som den borttagna. Vilket kanske hjälper och snabbar upp indexeringen av nya annonser fortare.

    Vill inte att sökmotorerna eller användarna hamnar på en file not found sida. vill inte skicka en 404 iaf.

    Har någon ett bättre föslag, vad man ska göra med tex utgångna annonsidor, eller är det där en bra lösning?

    Det byts ut ca 500 annonser i månaden så det innebär att det blir ganska stor omsättning på sidor och nya url:er som uppkommer. Kan det vara för mycket?

    mvh

    Kim

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Ok, menar du att det är dåligt om jag 301:ar gamla annonssidor till en sida som listar upp fräscha nya annonser i samma kategori som den ursprungliga annonsen som var borttagen?

    Borde jag isåfall sätta noindex på denna sida?
    Jag undrar mest, blir google arg om jag 301:ar dessa sidor?

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Personligen hade jag gjort som du själv föreslår. 301a till lämplig kategori. Dessutom är det vettigt med info om att annonsen som man letade efter är borttagen.

    Finns ingen helt korrekt lösning om man ska tänka på alla delar men detta är den bästa.

    Tradera lämnar kvar alla sina sidor men länkar liknande annonser. Själv tycker jag dom reslutaten blir lite väl orelevanta.

  5. #5
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Hade velat testa 301 men det känns lite för mycket gråzon i just detta case. Hört om folk som blivit straffade för att han överanvänt 301r samtidigt sett många seo-bloggare som uppmuntrar flitig användning av 301. Så det blir nog att köra en safe 404 , framförallt för att det inte är min site jag programmerar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gamla sidtitlar
    Av kalby i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 15:40
  2. importera gamla inlägg?
    Av FredrikNas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 14:23
  3. Behålla gamla produkter/url:er
    Av Navalis i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 07:55
  4. Gamla sidor med PR
    Av Webpal i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 11:12
  5. Kontorsplatser i Gamla Stan
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 10:00