Resultat 1 till 3 av 3

Redirect av tusentals sidor

  1. #1
    Sluggos avatar
    Sluggo Sluggo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Hej,
    har en webshop där vi säljer en massa olika produkter i en massa olika kategorier. Nu skall vi ändra om strukturen på sajten totalt, vi tar in nya grossister och gör oss av med andra så det blir en massa nya artiklar fast det är egentligen samma saker vi säljer bara nya varumärken.
    Vi vill självklart behålla så mycket som möjligt av den ranking som vi byggt upp på kring de sökord som är relevanta för oss (vi har ju som sagt inte bytt bransch bara leverantörer).
    Således skall vi göra en redirect av de gamla sidorna (dynamiska adresser). Tanken är nu att redirecta samlingssidorna (på produktkategorinivå) till motsvarande sida enligt den nya strukturen. För övriga sidor vore det önskvärt att göra någon allmän redirect som ex länkar till förstasidan, nu är frågan om det finns något enkelt sätt att göra detta på.
    Det manuella arbetet med att skriva ned de nya sajtern är gjort.
    Frågan är nu hur man löser själva redirectandet, är htaccess-fil ett bra alternativ, blir inte sidan väldigt seg att ladda då? Vilka andra möjligheter finns.

    Tacksam för tips!

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Hur man gör en 301'a är helt beroende på vad man kör för system och språk, samt hur URL'erna är uppbyggda.. Det är därför svårt att svara på..

    Va är det för adress till sidan? Du kan skriva ut adressen i tråden om du skriver t ex såhär: wwwPUNKTminsidaPUNKTse
    Samt ge ett exempel över en adress som du vill redirecta till en annan...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    altgard, nej vi skriver inte ut sidor man vill ha hjälp med enligt regel 1. Däremot kan VIP-medlemmar göra det och få personlig hjälp av mig och andra i denna sektionen.

    Sluggo, det låter som ett jobb för Apache mod_rewrite vilket görs i .htaccess. Och nej sidan blir inte seg att ladda om det inte har gjorts på fel sett.

    För VIP-medlemmar finns det: Guide till URL-manipulering med mod_rewrite annars finns det även massor av info på Google.

    Du kan ju även hitta på URLer som du kan ge som exempel så blir det lite lättare - kanske det altgard menade.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-09-15 klockan 11:38.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga om bortag av stort antal sidor och 301-redirect
    Av closingbell i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 13:30
  2. 302 och 301 redirect
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:51
  3. Hur gör jag en 301 redirect?
    Av Tina Isola i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 10:45
  4. redirect
    Av coffeeshop i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 22:19
  5. Bra sidor att handla domäner/sidor på (engelska)?
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 04:22