Resultat 1 till 7 av 7

Hur kontaktar ni bloggare?

  1. #1
    GustavKs avatar
    GustavK GustavK är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Att få en bloggare att skriva om ens sida/produkt är såklart något som kan vara väldigt bra att få.

    Tänkte bara höra en allmän fråga här på forumet om hur ni går tillväga när ni kontaktar bloggare och "ber" dem att skriva något om din sajt/produkt samt länka till den?

    Säg exempelvis att ni har en e-handel. Säger ni att ni kan skicka över en produkt ni säljer gratis om de skriver om den eller hur går ni tillväga?

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Om man är stor inom bloggvärlden, precis som mig, så har man ju ett kontaktformulär som är enkelt att nå.

    Annars så fungerar nog kommentarsfältet perfekt. Säg att du har en produkt och att du är villig att betala bloggaren ifall han/hon skriver om den. Det ska helst vara en rätt okänd bloggare, för blondinbella läser inte igenom sina kommentarer.

  3. #3
    A.Ls avatar
    A.L A.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    8
    Jag använder kontaktformulär eller mailadresser om det angivits. Om bloggaren inte angett några kontaktuppgifter alls (vilket förekommer) låter jag bli, personligen undviker jag kommentarsfält.

    Skriver bara något lite allmänt i första mailet, de flesta bloggare vet nämligen på ett ungefär vad de vill ha för att skriva inlägg och så vidare. De brukar återkomma med förslag...
    Senast redigerat av A.L den 2010-02-07 klockan 18:24.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Sweely
    Om man är stor inom bloggvärlden, precis som mig,
    Bra där
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Sebbs avatar
    Sebb Sebb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    9
    Har inte själv kontaktat någon bloggar för att skriva om någon produkt. Hörde om en reklambyrå som hade gjort det och det ledde till att bloggaren skrev om det på bloggen. Detta är ju något som man helst vill undvika Därför är det ju alltid bäst att skapa så bra reklamkampanj så bloggare automatiskt vill skriva om det för att få besökare till sin sida !

  6. #6
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag har inte så många bloggar men däremot några ganska nischade sidor och får en hel olika förfrågningar.

    Det finns två tydliga skillnader mellan de förfrågningar jag får. De som bara ser sin egen vinning och de som tänker efter och ser ett samarbete och något som gynnar båda parter.

    Till den första kategorin hör mail som "Hej! Vill ni länka till vår produkt som är jättebra! Snälla!". I bästa fall kan man bli erbjuden att testa produkrten men ofta vill det bara att man ska skriva något snällt om dem. Dessa ryker direkt i spamkorgen.

    Den andra kategorin är de som tänkt efter.

    * De beskriver sig själva och sin egen sida på ett bra sätt.
    * De erbjuder sig att hjälpa till med innehåll, expertutlåtande och citat för att det ska bli så enkelt som möjligt för dig att lägga till länken eller länkarna.
    * De erbjuder dig antingen produkten gratis eller dig att låna eller testa den kostnadsfritt.
    * Kanske föreslår de att ni ska ses för att se hur man kan samarbeta på ett bra sätt över tiden.
    * Som tack för hjälpen kanske du blir erbjuden länkar, att bli omnämnd i ett nyhetsbrev eller i en bloggpost. Varför inte refererad som en ”expert”?
    * De skriver på ett kort, korrekt och bra sätt, utan skriv eller stavfel.
    * De föreslår att ni ska pratas vid via telefon för att lära känna varandra och diskutera något som kan gynna båda.
    * De förstår att din tid och uppmärksamhet är värdefull och är därför ödmjuka och respektfulla.

    Den andra kategorin får nästan alltid ett svar.

  7. #7
    Tony Boleros avatar
    Tony Bolero Tony Bolero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Hej! Jag, kan förstås bara tala för mig själv men jag driver själv en hyfsat stor inredningsblogg och jag är alltid på jakt efter att tipsa om roliga, snygga eller annorlunda produkter.

    Jag får säkert 5 mail om dagen från företag och deras pr-byråer. Väldigt, väldigt sällan har de något som passar kriterierna ovan. Men när jag väl skriver om något så länkar jag gärna vidare till företagets webbplats (utan att lägga in nofollow).

    Skriv personligt och utförligt om produkten gärna ett citat från designansvarig, se till att det finns ett par olika bilder som jag kan välja emellan och skriv för guds skull inget i en bifogad pdf eller ha inloggningsskyddade pressidor. Det orkar jag inte med helt enkelt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bloggare -Artikel skribent sökes
    Av svenska i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:38
  2. kataloger för bloggare
    Av Peder Molin i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 17:06
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 19:48