Resultat 1 till 8 av 8

Tid för indexering vid omstrukturering av site?

  1. #1
    MarieFs avatar
    MarieF MarieF är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    2
    Hej.

    Har hyfsade allmänna kunskaper om SEO och gjorde nyligen en total omstrukturering av en sajt som tidigare inte varit så SEO-vänlig. Jag döpte om de flesta sidor och mappar och gav dem mer beskrivande namn, lade till unika och beskrivande titlar och meta descriptions inom ramen för googles maxantal tecken (och med hänsyn till brödtexten på sidan), skrev om h1-rubriker etc. Har skickat in en ny sitemap och fått den ok:ad av google, ser att den läses in bit för bit (dock inte helt klar ännu). Det finns interna länkar mellan alla huvudsidor, i textformat dessutom. Den nya sajten fördes över till servern den 9 september, alltså för snart två veckor sedan. Använder googles verktyg för webbansvariga och ser att sajten är verifierad. Det känns som om jag har gjort allting rätt (rätta mig om ni ser nåt som är fel).

    Fortfarande finns dock de gamla sidorna kvar i googles index (alltså de som numera har fått ett annat, bättre namn och därmed inte finns kvar i sin gamla form). En sökning på relevant sökord kan alltså fortfarande leda till en gammal sida som returnerar 404 i statuskod. Verktyg för webbansvariga visar numera genomsökningsfel (â€hittades inteâ€) som är just sidor med gamla namn som det inte finns några interna länkar kvar till, och som inte finns kvar på servern heller. Hade till en början en anpassad 404-sida som sa â€tyvärr, sidan saknas†etc, men fick sen höra från webbhotellet (Loopia) att det inte var nån bra ide just nu eftersom det då inte returneras 404-kod till sökmotorer… så just nu är det standardsidan som visas (â€webbsidan kan inte hittas…â€), inte så snyggt. Trodde att det skulle gå på någon vecka att få den nya strukturen inläst, men nu har det snart gått två. Hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta? Är jag bara för otålig? :-)

    Söker jag med â€site:www.domän.se†så ser jag en mängd sidor, företrädesvis de gamla med en enstaka ny sida emellanåt. Tror att mina nya sidor bör komma hyfsat högt upp i google, men nu börjar jag bli orolig att vi i stället kommer att knuffas ner, vilket sannerligen inte var syftet med allt jobb.

    Är det helt enkelt så att det kan gå längre tid än 10 dagar att få en omstrukturerad sajt indexerad? Vad kan man räkna med i tidsperspektiv? Har jag gjort nån grov miss här som jag inte är medveten om? Måste jag â€döda†alla gamla sidor på nåt sätt (känns onödigt, men man börjar undra)?

    Tacksam för all hjälp eller information!

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du har missat en av de mest grundläggande sakerna när det gäller att byta namn på sidor. 301 redirect

    Här kan du läsa mer om hur det går till. http://www.seo-guide.se/301-redirect
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det tar tid innan gamla sidor går ur Googles index. Ibland flera månader. Det går att påskynda processen i "Verktyg för webbansvariga" men jag tror inte man tjänar något på det.

    Som MattiasN påpekade bör du göra 301-redirect men det kommer ändå ta tid innan alla gamla sidor är borta från Googles index.

    Som allting annat, tålamod.

  4. #4
    MarieFs avatar
    MarieF MarieF är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    2
    Okay, jag ska göra en 301 i stället och försöka bättra på tålamodet samtidigt :-) Men vad kan man räkna med i tidsåtgång innan alla NYA sidor är indexerade? Två veckor har det gått nu.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det brukar ta några månder, enligt min erfarenhet.

  6. #6
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av MarieF
    Okay, jag ska göra en 301 i stället och försöka bättra på tålamodet samtidigt :-) Men vad kan man räkna med i tidsåtgång innan alla NYA sidor är indexerade? Två veckor har det gått nu.
    Du ska göra 1st 301-redirect från varje gammal sida som pekar till den nyra korrekta sidan..

    Ex www.gamlasidan.xx/skor/1231.html till www.nyasidan.xx/skor/damskor osv...

  7. #7
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Men vad kan man räkna med i tidsåtgång innan alla NYA sidor är indexerade? Två veckor har det gått nu.
    Enligt egen erfarenhet så är det hela avklarat inom en månad även om man har tusentals sidor, förutsatt att sitemap.xml och redirects är på plats. Att du har fått vänta mer än två veckor är alltså inget onormalt.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja, det som är det kritiska är, precis som sägs, att redirects är på plats på de sidor som försvunnit. Om de finns (och siten blir spindlad någorlunda ofta) ska det inte ta allt för lång tid innan Google hittat de nya. Dessutom gör det ju ingen större skada, besökarna kommer ändå rätt.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. site to Site affiliate system
    Av Cermis i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:09
  2. site to Site affiliate system
    Av Cermis i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 18:53
  3. Rankar en div-site bättre än en table-site?
    Av Frisse i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 12:37
  4. Snabb indexering
    Av lamadjuret i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 08:26
  5. Indexering och länkbyten
    Av hans99 i forum Länkbyten
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 14:13