Resultat 1 till 6 av 6

Wordpress: meta-taggar?

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hallå,

    Detta måste jag bara ha missat, men jag kan för mitt liv inte hitta något stöd i wordpress för metataggar?

    Jag kan förståss själv redigera mallarna så att exempelvis det "korta utdraget" man kan ange för varje post används som meta-description, men för meta keywords finns det inget uppenbart sätt.

    För kategorierna kan man ju använda respektive kategoris beskrivning.

    Något som löst detta annorlunda? Tips på bra plugin?

  2. #2
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Denna kanske är något, Tags in the head WP plugin:

    http://www.maxpower.ca/wordpress-plu...ad/2006/04/17/

    Kräver dock Ultiamte Tag Warrior eller Jeromes Keywords.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vet inte om Wordpress stödjer Meta-tags i någon större utsträckning. När jag läser Wordpress and SEO på the Undersigned (bra guide för att optimera Wordpress-bloggar) hittar jag inte något om meta- taggar.

  4. #4
    MikeRs avatar
    MikeR MikeR är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Wordpress är ganska enkelt att confa.
    Om du t.ex. ha en annan meta "description" på varje enskild sida:

    Logga in på din blog, i admin går du till "presentation" välj Theme Editor & den mall du använder. I högra menyn väljer du header & ändrar <meta name="description" content="" till t.ex. samma som din rubrik per inlägg (sidan måste förstås vara skivbar)


    Vill du att varje enskild sida skall ha "description" som motsvara din blog titel + rubriken på inlägget skall det se ut så här:
    <meta name="description" content="<?php wp_title(); ?> - <?php bloginfo('name'); ?>">

  5. #5
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Tack för input. Problemet är att jag vill kunna utforma en description + keywords manuellt för varje inlägg, samt även kategorisida. I nuläget har jag gjort så här:

    <?php
    $key = get_post_meta($post->ID, "meta_description", TRUE);
    if(is_home()) { echo '<meta name="description" content="Description for my startpage" />'; }
    elseif($key != "") { echo '<meta name="description" content="'.$key.'" />';}
    else {
    }
    ?>

    Jag har alltså definierat ett specialfält som heter meta_description för mina inlägg. På motsvarande sätt har jag gjort för keywords. Nu återstår bara ett bra sätt att få in detta för kategorier och vanliga "sidor".

  6. #6
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det finns plugins för precis det du är ute efter... leta lite mer.. förslagsvis på:
    http://wp-plugins.net/


    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Hej!

    Tack för input. Problemet är att jag vill kunna utforma en description + keywords manuellt för varje inlägg, samt även kategorisida. I nuläget har jag gjort så här:

    <?php
    $key = get_post_meta($post->ID, "meta_description", TRUE);
    if(is_home()) { echo '<meta name="description" content="Description for my startpage" />'; }
    elseif($key != "") { echo '<meta name="description" content="'.$key.'" />';}
    else {
    }
    ?>

    Jag har alltså definierat ett specialfält som heter meta_description för mina inlägg. På motsvarande sätt har jag gjort för keywords. Nu återstår bara ett bra sätt att få in detta för kategorier och vanliga "sidor".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  2. Meta taggar [Content-Language]
    Av MrGa i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 08:45
  3. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25
  4. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29
  5. Har okända taggar betydelse?
    Av Axe i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:28