Resultat 1 till 11 av 11

Avsluta samarbete med Jajja - "vågar vi?"

  1. #1
    Skatans avatar
    Skatan Skatan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    8
    Jag har en kund som vi skött webbutvecklingen, design och programmering för deras sajt i 4-5 år.
    För 3-4 år anlitade kunden Jajja för hjälp med SEO, Jajja gick igenom sajten tekniskt och gjorde vissa ändringar.
    Fast senaste 2 åren har dom inte gjort något tekniskt på sajten utan all seo-utveckling har vi gjort automatiskt när vi förbättrat sajten.
    Vi har samtidigt jobbat med att göra kunden medveten och lära kunden "tänket" för att själva kunna få organiska inlänkar vid samarbeten, branschkollegor osv.

    Kunden ligger och betalar rätt höga årliga kostnader. Men för vad egentligen? Massa inlänkar?

    Kan man på ett bra sätt försöka få fram vilka inlänkar som finns till vår sajt?
    Och vågar man ta steget att gå från Jajja, vi har inte råd att tappa i placering.

  2. #2
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Alltså. Rent generellt. Jajja har ju liksom inte access till sökmotorns index, även om de gärna vill påskina det. Allt som de gör finns att söka på. Det borde finnas i alla fall.

    Jag tror inte det gör så stor skillnad om ni är med eller inte.

    Risk och risk.... Ni (kunden) vill vill av med deras sura fakturor och Jajja besitter i alla fall en viss kompetens som det finns ett värde i. Men om Jajja inte kan motivera fakturan blir det en knivig frågeställning.

    Jag varken kan eller vill uttala mig om ditt enskilda fall. Men rent generellt borde en bra placering på sökmotorn varken stå eller falla med Jajja. Förutsatt att du själv har viss kompetens, och av inlägget ovan att döma kan man få det intrycket!

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är möjligt att de betalar mycket pengar för Jajjas jobb, men har ni gjort en verklig beräkning av värdet!?
    Du skriver att kunden inte har råd att förlora placeringar. Det tyder ju på att SEOn är värd nånting, detta värde borde ligga till grund för vad man skall betala för det.

    En bra placering kan visst stå och falla med att plocka bort Jajja, om deras inlänkar gör att kunden träffar bra så kommer den effekten att försvinna vid ett avslutat samarbete.

  4. #4
    Skatans avatar
    Skatan Skatan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    8
    Jag var nog lite otydlig vad det är jag är ute efter med tråden.

    Huvudsak tips på bra verktyg för att få fram vilka inlänkar ens sajt har. Samt andra knep/tariffer man bör räkna in när vi gör en värdering/analys om vi ska vara kvar som kund hos Jajja.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012

  6. #6
    Skatans avatar
    Skatan Skatan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Hur relevant är det man får ut, kan det dölja sig många inlänkar som inte Siteexplorer hittar..?

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja det är klart det kan, men min erfarenhet är att det är det bästa verktyget.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Varför inte be Jajja om en lista först? Antagligen kommer ni att förlora inlänkar om säger upp, så ni måste ersätta dessa på något sätt annars kan det bli problem längre fram.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Det bästa sättet att göra det på vore nog att försöka få ut en lista över länkar ifrån Jajja (om ni kan få det) och låta en duktig SEO-leverantör/konsult gå igenom för att avgöra värdet på länkarna. Om ni inte kan få ut något från Jajja, kan man med all sannolikhet identifiera vilka länkar det rör sig om när man tittar igenom t ex Yahoo Site Explorer eller Google Webmaster Tools och sedan se över värdet på dessa länkar.

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jajja tar med stor sannolikhet betalt för de länkar de skapat och avslutar ni avtalet så kommer de lika sannolikt att ta bort länkarna, inget konstigt med det. Varför byta om det funkar?

    Att få en förteckning om vilka länkar som skapats är självklart intressant om det nu ingår i deras skyldigheter, vilket jag betvivlar. Men, säljer man resultat är länkar absolut betydande och länkar ska självfallet vara spårbara. Att värdera vilka länkar som ger mest tryck är inte lika enkelt.

    Notera att vissa SEO-företag (syftar EJ på Jajja) skapar länkar på domäner som inte indexeras av ex. Yahoo - vilket innebär att endast ett fåtal länkar är spårbara.. ja, förrens man läser av en indexerande sökmotor som inte begriper "disallow" ..oj, vaknade någon kallsvettig nu..

    Att dölja länkar för sina kunder är ju naturligtvis helt oacceptabelt då kunden ofta köper länkar - när allt fint svammel är sagt och gjort.

    Har din kund tex 750 inlänkar så kan jag visa er vilka länkar som är de 10 viktigaste och ger mest tryck i SERP och det är dessa länkar man i första hand måste kompensera för när man byter leverantör. Det bjuder jag på. Bara att PMa mig.

    mvh Anders

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och här låser jag tråden då den bryter mot regel 5.
    Ingen smutskastning av SEO-företag eller personer som sysslar med SEO får förekomma på detta forum - det kan ni ta upp någon annanstans. Ej heller får länkar till dåligt SEO-jobb ges där man kan se på länken vem som är SEO.
    En del inlägg är också raderade.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  5. Eniro inleder samarbete med Jajja
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 23:29