Jag har tidigare använt 301 redirect för att byta namn på webbplatser och således domännamn, eller flytta specifika sidor under samma domän. Nu funderar jag dock över att flytta en del av en webbplats placerad på domän.se/katalog/ till en egen domän och förbättra/fördjupa den. Det känns inte om något ologiskt och nog heller inget ovanligt att en tjänst blir så pass avancerad eller eftertraktad att det är bättre att den får en egen domän, något jag hoppas Google snappat upp.

Det känns som att detta borde fungera i liknande stil med att byta domännamn. Men min magkänsla säger att jag kommer tappa mer placeringar i SERP än ett vad ett vanligt domänbyte skulle medföra.

Någon som har testat detta och följt resultatet av att flytta en gammal /katalog/ till en ny domän?

Kommer den nya domänen lyfta i trust? Eller är det bara destinationen man exakt pekar på som kommer få någon fördel av denna 301:a?

Vad tror ni kommer hända, sett till förtroendet och hur den nya domänen kommer placera sig i SERP?

Jag uppskattar gissningar och tankar att bolla med om du inte har egna erfarenheter av just detta