Resultat 1 till 15 av 15

Kan man korslänka för mkt internt?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hej,

    Man kan uppenbarligen bli bannlyst för att korslänka för mycket i ett nätverk av sidor. Men kan man få några negativa effekter av att korslänka för mycket internt på siten? (Isf, finns det exempel?)

    Tack på förhand!

    Mvh Erik

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Samma regel gäller väl där som överallt annars. Om det finns belägg för att länken ska vara där så är det inget problem. Med andra ord relevanta länkar till innehåll som besökarna på just den sidan skulle kunna finna intressanta.

    Jag ser ingen anledning att korslänka undersidor som inte är relevanta ändå bortsätt från toppen av hierarki på webbpaltsen som passar bra i navigeringen på alla undersidor.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nej, det kan man inte. Tror jag, det är klart att man inte med 100% säkerthet kan säga nej! Det kan man inte!
    Google gillar interna länkar och det skulle förvåna mej väldigt mycket om man skulle bli utkastad ur index pga för många interna länkar!

  4. #4
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Om det skulle straffas så skulle det innebära att webbplatser med utfälld navigation för sajten skulle kunna få någon form av straff för detta. Det skulle också betyda att den som skapar, eller i varje fall står för innehållet inte har rätt att ange vilka sidor som man själv anser vara mest värda att besöka, det känns orimligt på något sätt att intern korslänkning (inom samma subdomän i alla fall) skulle kunna straffas.

  5. #5
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackar för svaren, det var ung. vad jag hoppades/trodde!

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Han undrar om det är möjligt att få negativa effekter av att länka internt, inte om man kan bli banlyst av det. Och visst går det att få "negativa effekter" av att länka internt.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Han undrar om det är möjligt att få negativa effekter av att länka internt, inte om man kan bli banlyst av det. Och visst går det att få "negativa effekter" av att länka internt.
    Finns det något bra exempel på hur du menar att man åstadkommer negativa effekter av interna länkar så jag som mindre begåvad amatörer förstår hur du menar?

  8. #8
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av abc
    Finns det något bra exempel på hur du menar att man åstadkommer negativa effekter av interna länkar så jag som mindre begåvad amatörer förstår hur du menar?
    Jag kom bara att tänka på ett i sammanhanget och det är att onödiga (interna) länkar skickar link-juice i fel riktningar. En ensam länk får mer betydelse än om den ligger tillsammans med 15 andra.

    Det är inte fel att ha en väl utvecklad intern länkstrategi men ett överdrivet sådant kan i teorin ställa till problem, eller rättare sagt ge ett sämre resultat än vad ett väl utvecklat skulle ge.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #9
    Javves avatar
    Javve Javve är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3
    Jobbar just nu på en ny version av en sajt som fungerar smått som ett företagsregister.

    Vi har en lista över alla våra företag (i dagsläget ca 100-150) i sidfoten som visas på alla sidor.

    Ska jag alltså sätta rel="no-follow" på dessa länkar eller hur ska jag göra tycker ni?

  10. #10
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Javve
    Jobbar just nu på en ny version av en sajt som fungerar smått som ett företagsregister.

    Vi har en lista över alla våra företag (i dagsläget ca 100-150) i sidfoten som visas på alla sidor.

    Ska jag alltså sätta rel="no-follow" på dessa länkar eller hur ska jag göra tycker ni?
    Varför skulle du ha nofollow på dem, har du ingen kontroll över vad du har i registret eller är de köpta? Om du har kontroll och länkarna inte är köpta kan du lika gärna skippa nofollow.

    150 externa länkar är många att ha som footer, om ni ska ha med alla företagsnamn så skulle jag länka hela listningen till en sida där länkarna visas istället (optimalt flera sidor uppdelade i kategorier).

    Exempel:
    Kod:
    <a href="lanksidan.html">
    <table>
      <tr>
        <td>
          <ul>
            <li>företagsnamn 1</li>
            <li>företagsnamn 2</li>
            <li>företagsnamn 3</li>
            <li>företagsnamn 4</li>
            <li>företagsnamn 5</li>
            <li>företagsnamn 6</li>
            <li>företagsnamn 7</li>
            <li>företagsnamn 8</li>
            <li>företagsnamn 9</li>
            <li>företagsnamn 10</li>
          </ul>
         </td>
        <td>
          <ul>
            <li>företagsnamn 11</li>
            <li>företagsnamn 12</li>
            <li>företagsnamn 13</li>
            <li>företagsnamn 14</li>
            <li>företagsnamn 15</li>
            <li>företagsnamn 16</li>
            <li>företagsnamn 17</li>
            <li>företagsnamn 18</li>
            <li>företagsnamn 19</li>
            <li>företagsnamn 20</li>
          </ul>
        </td>
      </tr>
    </table>
    </a>

  11. #11
    Javves avatar
    Javve Javve är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av abc
    Varför skulle du ha nofollow på dem, har du ingen kontroll över vad du har i registret eller är de köpta? Om du har kontroll och länkarna inte är köpta kan du lika gärna skippa nofollow.

    150 externa länkar är många att ha som footer, om ni ska ha med alla företagsnamn så skulle jag länka hela listningen till en sida där länkarna visas istället (optimalt flera sidor uppdelade i kategorier).
    Nja alltså det är som sagt interna länkar och, jo jag har koll på dem. Det går till de presentationen för de företag som har konto hos oss.

    Men det jag tänker på om det förstör lite för oss i övrigt eftersom vi då har en massa länkar på varje sida och länkarna är ju inte associerade med innehållet som är på varje specifik sida. Är det kanske bättre att säga till sökmotorerna att inte bry sig om dem?


    Vårt eget huvudsyfte med dessa länkar är väl mer eller mindre för att visa upp våra företag för våra kunder.

    Edit: Vi vill inte ta bort länken från varje namn i listan. Det vore inge bra för våra besökare.

    Edit2: Vi har f.ö. redan en sida där alla företag är listade under sina respektive kategorier
    Senast redigerat av Javve den 2009-11-15 klockan 20:45.

  12. #12
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Javve
    Nja alltså det är som sagt interna länkar och, jo jag har koll på dem. Det går till de presentationen för de företag som har konto hos oss.

    Men det jag tänker på om det förstör lite för oss i övrigt eftersom vi då har en massa länkar på varje sida och länkarna är ju inte associerade med innehållet som är på varje specifik sida. Är det kanske bättre att säga till sökmotorerna att inte bry sig om dem?


    Vårt eget huvudsyfte med dessa länkar är väl mer eller mindre för att visa upp våra företag för våra kunder.

    Edit: Vi vill inte ta bort länken från varje namn i listan. Det vore inge bra för våra besökare.

    Edit2: Vi har f.ö. redan en sida där alla företag är listade under sina respektive kategorier
    Ok, det är interna länkar, förstod inte det av din beskrivning i första inlägget. Då ni ändå ska ha länkarna så är det inget problem att de är dofollow-länkar, de är relevanta utifrån webbplatsens innehåll som ju är en länkkatalog och ni tappar inte kraft totalt på interna länkar som ni annars skulle göra om ni använde nofollow.

    Ett alternativ är förstås att använda javascript-länkar i footern som sökmotorerna inte ska följa.

  13. #13
    Javves avatar
    Javve Javve är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av abc
    Ok, det är interna länkar, förstod inte det av din beskrivning i första inlägget. Då ni ändå ska ha länkarna så är det inget problem att de är dofollow-länkar, de är relevanta utifrån webbplatsens innehåll som ju är en länkkatalog och ni tappar inte kraft totalt på interna länkar som ni annars skulle göra om ni använde nofollow.

    Ett alternativ är förstås att använda javascript-länkar i footern som sökmotorerna inte ska följa.
    Hmm, ja de är ju relevanta utifrån hela webbplatsens innehåll. Men det är inte säkert att de är relevanta utifrån varje enskild sidas innehåll.

    Om t.ex. företag som jobbar med cyklar har en "butiksplats" hos oss, så vill vi att dess sida ska bli så optimerad det går för just deras "sökord".

    Kan det bidra negativt med att sätta no-follow? Nervärderar det länkarnas målsida på något vis eller så?

  14. #14
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Javve
    Hmm, ja de är ju relevanta utifrån hela webbplatsens innehåll. Men det är inte säkert att de är relevanta utifrån varje enskild sidas innehåll.

    Om t.ex. företag som jobbar med cyklar har en "butiksplats" hos oss, så vill vi att dess sida ska bli så optimerad det går för just deras "sökord".

    Kan det bidra negativt med att sätta no-follow? Nervärderar det länkarnas målsida på något vis eller så?
    När det gäller relevans på de interna länkarna så ser jag ingen som helst risk för att de skapar problem utan att ni sätter nofollow på dem. Kan inte förställa mig att era kunders sidor på er webbplats skulle kunna uppfattas som mer eller mindre relevanta om de 100-150 länkarna ni visar på alla sidor har nofollow eller inte.

    När det gäller "nervärdering" av målsida så det är ingen risk om ni av någon anledning vill sätta nofollow mer än att eventuell länkkraft från era interna sidor försvinner ut i cyberrymden förstås utan att målsidan på er webbplats drar nytta av den.
    Senast redigerat av abc den 2009-11-17 klockan 23:52.

  15. #15
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det vara en god idé att hålla antal länkar per sida till färre än 100. Något som Google rekommendera.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)