Resultat 1 till 11 av 11

Hur länka utan att tappa länkkraft?

  1. #1
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Om jag förstått det rätt så hanterar Google Nofollow-länkar som så att sidan tappar sin totala länkkraft eftersom Nofollow-länkarna "läcker" PR.

    Så hur gör man på bästa och enklast vis för att länka ut till andra sajter utan att tappa kraft till de länkar som man anser viktiga och vill ge länkkraft till?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nu för tiden hävdar ju Google att länkkraften fördelas mellan alla länkar, och kör du nofollow på några så kommer "sparade" länkkraften att gå till spillo.

    Personligen skulle jag bara länka som vanligt, och endast sätta nofollow på affiliatelänkar och liknande.

  3. #3
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Menar du att det inte finns något sätt att undgå att länkkraft går till spillo?

  4. #4
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Det går men det är inte så smidig lösning och länkarna fungerar inte om man har javascript avslaget (men det har väl "ingen" idag), man får använda en extern js-fil som man sedan blockerar google från att läsa i robots.txt

    Steg-för-steg
    1. Lägg in följande inom head-taggarna:

    Kod:
     
    2. Se till att inte google läser katalogen med din js-fil. Skapa en robots.txt-fil som du lägger domänens root om du inte redan har en sådan fil. Lägg till följande i robots.txt :

    Kod:
    User-agent: *
    Disallow: /js-mapp/
    3. Lägg in länkarna du vill gömma i var sin funktion i filen lankar.js:

    Kod:
    function lank() { 
        location.href='http://domän1.se'; 
    }
    
    function lank2() { 
        location.href='http://domän2.se'; 
    }
    ... och så vidare, det vill säga en ny funktion för varje länk du vill ha.

    4. Lägg till dina "länkar" enligt följande exempel i dina html-sidor:

    Kod:
    Länk
    Länk 2
    Senast redigerat av abc den 2009-10-31 klockan 15:10.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Länkkraften går inte till spillo, Google ogillar siter som inte sprider länkkraft.
    Utlänkar är viktiga för SEO.

  6. #6
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    abc, klara och tydliga besked. Det gillar jag. Tack!

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Länkkraften går inte till spillo, Google ogillar siter som inte sprider länkkraft.
    Utlänkar är viktiga för SEO.
    Jo det kan man säga att den gör. Varje sida har en viss mängd länk-juice att dela med sig av. Dessa sprids jämt ut på alla länkar och idag även på nofollow. Skillnaden är att destinationen aldrig får länk-juicen om länken är märkt nofollow.

    Har du 10 länkar där 5 har nofollow och du har ett länkvärde på 100 att dela med dig av. Förr fick de 5 som inte hade nofollow dela på detta. Idag delar alla på det. Vilket innebär att länkarna utan nofollow får 10 i kraft istället för 20 som förr. Men eftersom 5 är märkta med nofollow så når 50% av all länkkraft inte fram, är det verkligen så?

    En sida med mycket nofollow-länkar skulle således tjäna mycket på detta.

    Men Matt Cutts sa också att det inte är något att hänga upp sig på. Han sa också att detta ändrades flera månader innan det sades officiellt, vilket tyder på att ingen märkt det. Vilket i sin tur tyder på att det tolkas helt anorlunda än mitt exempel ovan.

    Ta Aftonbladet t. ex. Varje sida består av fruktansvärt många länkar i kombination med att de har väldigt mycket länkkraft att ge. Men detta skulle jämna ut sig ganska bra och göra en länk från Aftonbladet inte speciellt märkvärdig, men så är det knappast.

    Jag hade inte lagt krut på att försöka styra vart länkkraften ska gå. Kör nofollow där det passar och kör på som förr. Det är mitt råd.

    Edit: Tänkte bara säga att jag citerade dig för att bygga vidare och fylla på med info. Inte direkt riktat mot dig alltså
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Frågar du mig så ska du inte lägga tiden på att fundera över hur du ska "spara" länkkraft. Lägg istället tiden på att fundera hur din informations arkitektur ska se ut på sajten (bland annat hur du ska länka internt). Gör du denna rätt från början så behöver du inte oroa dig för att sidor "läcker PR".

    Sedan kan man förstås använda nofollow på länkar som man inte själv har någon redaktionell kontroll över.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är helt fel fokus att försöka skulptera länkkraften. Google ogillar som sagt siter som inte "delar med sig" av sin länkkraft och man kan ta positioner i serpen om man länkar till authoritys inom sin ordrymd.

  10. #10
    berit@webbsolutions.nus avatar
    [email protected] berit@webbsolutions.nu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Jo det kan man säga att den gör. Varje sida har en viss mängd länk-juice att dela med sig av. Dessa sprids jämt ut på alla länkar och idag även på nofollow. Skillnaden är att destinationen aldrig får länk-juicen om länken är märkt nofollow.

    Har du 10 länkar där 5 har nofollow och du har ett länkvärde på 100 att dela med dig av. Förr fick de 5 som inte hade nofollow dela på detta. Idag delar alla på det. Vilket innebär att länkarna utan nofollow får 10 i kraft istället för 20 som förr. Men eftersom 5 är märkta med nofollow så når 50% av all länkkraft inte fram, är det verkligen så?

    En sida med mycket nofollow-länkar skulle således tjäna mycket på detta.

    Men Matt Cutts sa också att det inte är något att hänga upp sig på. Han sa också att detta ändrades flera månader innan det sades officiellt, vilket tyder på att ingen märkt det. Vilket i sin tur tyder på att det tolkas helt anorlunda än mitt exempel ovan.

    Ta Aftonbladet t. ex. Varje sida består av fruktansvärt många länkar i kombination med att de har väldigt mycket länkkraft att ge. Men detta skulle jämna ut sig ganska bra och göra en länk från Aftonbladet inte speciellt märkvärdig, men så är det knappast.

    Jag hade inte lagt krut på att försöka styra vart länkkraften ska gå. Kör nofollow där det passar och kör på som förr. Det är mitt råd.

    Edit: Tänkte bara säga att jag citerade dig för att bygga vidare och fylla på med info. Inte direkt riktat mot dig alltså
    Du menar alltså att det kan vara bra att ha nofolow på t.ex affilitelänkar eftersom länkkraften stannar kvar på sidan?

  11. #11
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av [email protected]
    Du menar alltså att det kan vara bra att ha nofolow på t.ex affilitelänkar eftersom länkkraften stannar kvar på sidan?
    Njae. Förr fördelades den på länkarna som inte hade nofollow. Idag fördelas den på alla länkar, även de som har nofollow.

    Men det jag menar är att försöka skulptera sin länkkraft så att så mycket som möjligt går de vägarna man vill är inget jag tror på. Av den anledningen att ingen märkte när Google gjorde ändringarna förrän Matt Cutts sa något om det över 6 månader efteråt.

    För att göra det idag så räcker det inte med nofollow, men det nämns ett exempel ovan med hjälp av javascript.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Länk tips som ger både kunder och hög länkkraft PR
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 13:41
  3. Går det att "rädda" gammal länkkraft
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 11:40
  4. Bildlänk + länktext = oförändrad länkkraft?
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:28
  5. Länkkraft & rättvist länkbyte...?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 13:22