Resultat 1 till 13 av 13

Nyfiken på SEO, på dynamiska sidor

  1. #1
    moriaxs avatar
    moriax moriax är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    7
    Ja, detta får väl sorteras in som första noob-frågan på denna sida då

    Jag är grön på SEO och hemsidor över huvud taget och har endast gjort lite personliga sidor bara för att känna på lite olika tekniker och programerings språk. Jag har fastnat för att skapa alla sidor på en hemsida dynamiskt utifrån t ex templates och innehållsdatabaser med hjälp av något serverscriptspråk. Har kikat mest på php. I mitt senaste projekt blev i stort sett varenda sida en php sida med dynamiskt skapat innehåll. Till och men CSS sidan är en .php

    Jag undrar hur denna typ av uppbyggnad påverkar sökmotoroptimeringen?

    Är det nån skillnad på scriptskapade html sidor jämtemot rena html sidor med hårdkodat innehåll?

    Hoppas jag lyckas uttrycka mig så ni förstår

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hej moriax! Välkommen till SEO-forum!

    Så länge du jobbar i php eller något annat språk som körs på servern, d.v.s. innan sidan laddas ner till besökarens webbläsare, så är dynamiska sidor snarast att föredra tycker jag. Motsatsen är sidor som genereras av javascript i besökarens webbläsare. Anledningen till detta är att Googles och andra sökmotorers spindlar, som hämtar sidorna till sökindexen, är rätt dåliga på att förstå javascript.

    Ett bra exempel är att Google gillar bloggar, och dessa är väl om några dynamiskt genererade!

    Däremot finns det en massa fällor som man ska försöka undvika att trilla ner i när man jobbar i php, asp eller .net.

    Det är, åtminstone till en början, väldigt frestande att skicka med för många variabler i urlarna till sidorna. Min första php-sajt hade (och har här och var fortfarande) upp till sju-åtta variabler på en del sidor. Detta är fullkomligt uselt för närvaron hos sökmotorerna. Dessutom är det rätt dåligt när folk ska skicka länkar till varandra i mail. Länkarna blir gärna superlånga monster som ingen alls blir glad av. Om det blir riktigt illa kan de till och med ta för stor plats för att rymmas i adressfältet hos sökmotorerna! (Kolla på computerswden.se till exempel, och de har ändå försökt styra upp sina urlar på sistone.)

    Nej, försök att koda sidorna så att så mycket som möjligt sker implicit. I en butik är det som nybörjare frestande att skicka med både produktnamn, produktnummer och kategorinam eller -nummer. Koda dina sidor och dina databaser så att så mycket som möjligt kan hämtas utifrån en enda variabel! Försök dessutom att hålla denna variabel så kort som möjligt! Kolla på urlarna här på SEO-forum till exempel. Jag vet att Jim fortfarande inte är riktigt nöjd med dem, men de är föredömligt korta. Oftast med variabelnamn som t eller p och ett värde.

    Anledningen till varför jag tycker att dynamiska sidor är att föredra är att du, när du har blivit varm i kläderna, väldigt snabbt kan förändra innehållet på väldigt många sidor åt gången på ett väldigt enkelt sätt. Du har säkert, redan idag, en meny som lyfts in från en fil och på alla dina sidor. Jämför det med hårdkodaren som när han/hon ändrar en sida måste gå igenom alla sina sidor och ändra länkarna. Någon länk kommer med säkerhet att bli bortglömd, och så har man genast ställt till med en sida som saknas eller dubblerat innehåll på sin sajt...

    Alltså. Forsätt som du har börjat!

  3. #3
    moriaxs avatar
    moriax moriax är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    7
    Tack för ett uttömmande svar. Det känns tryggt att jag är på rätt väg då. Tack också för upplysningarna om de fallgropar man ska se upp för, mycket hjälpfullt.

    Har faktiskt redan ikväll reggat ytterliggare ett domännamn hos loopia. Det ska få bli nästa projekt nu när man känner att man lekt färdigt med personliga hemsidor. Det känns liksom dags att börja med något som kanske kan dra lite besökare också. Det är ju inte alltför många som har ett brinnande intresse av att fördjupa sig i min personlighet och mina dagliga göromål

    Tycker du det är något man bör tänka på i ett tidigt stadium av utvecklingen av en hemsida? Jag tänker då optimeringsmässigt. Eller bör man vänta tills sidan är så gott som färdig innan man går in och sökmotoroptimerar den?

    Det kan ju vara en fördelaktig vetskap att ha med sig...

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Tänk SEO från början. Det är lättare att bygga sajtens struktur med detta i tankarna än att behöva göra om jobbet efter att sajten lanserats. Särskilt när det visar sig att urlar behöver skrivas om...

    Men. Lås dig inte vid att enbart tänka SEO. Kom ihåg att besökarna ska trivas när de väl har kommit in också!

  5. #5
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Jag tycker ni tar upp väldigt många bra aspekter.

    Jag har själv utvecklat omkring åtta webbplatser nu med grund i databaser. De första byggdes med index-fil i kataloger med namn som indikerade viktigt sökord för specifuikt den sidan.

    Detta blev fortfarande krångligt att uppdatera så det blev endast en asp-fil som körde alla sidorna dynamiskt från en databastabell. På detta sätt är det bara att skapa en ny rad i tabellen och vips har sidan snappat upp att det ska ligga en ny länk på menyn.

    Atty tänka SEO från början är således ett tips som är gild värt och jag instämmer fullt med Nikke.
    Tips på det kan vara just så som jag gjort. Lägg in en rad som en sida med alla olika meta-taggar uppdelade i separata fält. Titel på sidan, body text samt länknamn. länknamn i detta fall är den enda variabel du ska sortera på i SQL-satsen när du vill hämta denna specifika sida vilket gör att den måste vara unik i tabellen.

    Dynamiskt är helt kanon och jag vill inte vara utan det nu när man känner fördelarna med det.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ett tips för den php kunnige är att kika på hur Wordpress har löst det med permalänkar.... (inte bara hur de använder mod_rewrite)

    Kräver lite tid att sätta sig in i hur det fungerar, men det är värt mödan.

  7. #7
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Absolut!

    mod_rewrite är väldigt kraftfullt och det är förståligt att det är helt kanon ur ett SEO-perspektiv. Men finns det något motsvarande för asp undrar jag?

    Har hört att det ska finnas för ASP.net men det har jag inte kommit igång med än

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Ett tips för den php kunnige är att kika på hur Wordpress har löst det med permalänkar.... (inte bara hur de använder mod_rewrite)

    Kräver lite tid att sätta sig in i hur det fungerar, men det är värt mödan.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det finns ISAPI_rewrite som fungerar på liknande sätt. Dock måste det installeras ett extra filter på IIS för att det ska fungera.

  9. #9
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Mädzz..
    Absolut!

    mod_rewrite är väldigt kraftfullt och det är förståligt att det är helt kanon ur ett SEO-perspektiv. Men finns det något motsvarande för asp undrar jag?

    Har hört att det ska finnas för ASP.net men det har jag inte kommit igång med än
    Utan ISAPI_rewrite (inte många webbhotell som har det installerat) så får du helt enkelt lösa det genom att vara klurig när du ställer dina queries till databasen. Finns sätt att lösa det på genom att du t ex skriver dina url:er som du vill ha dem, läser in hela url:en för sidan, splittar upp i en array och sedan plockar de olika värden du behöver för att sen köra queryn mot databasen.

    Ett jädrans jobb, men det fungerar. har gjort motsvarigheten i PHP på en IIS-server utan ISAP_rewrite... fungerar kanon.

    Men, det är mycket att hålla reda på

  10. #10
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Låter väldigt intressant.
    Jag är inte blyg för utmaningar

    Tack så jättemycket

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    EDIT:
    Jag jobbar inte längre på Wiseweb men artikeln finns ännu så länge här:
    www. wiseweb.se/sokmotorvanliga-url.asp

    Jag jobbar på en ny heltäckande artikel ang. sökmotorvänliga URLer.


    Kolla i min signatur, där hittar du en länk till en artikel som jag skrivit (inte helt färdig egentligen) och som beskriver hur man går tillväga för att skapa sökmotorvänliga url:er på iis utan ISAP_rewrite genom att utnyttja custom 404.

    Själv har jag jobbat med både php och iis för att skapa bra intern url-struktur, och php är klart överlägset asp i det, och i många andra, avseenden.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-04-20 klockan 16:08.

  12. #12
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    En 404 sida som Bernt beskriver i sin artikel fungerar utmärkt. Vi har även utvecklat den med felkoder 301 och 302 funktion.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  13. #13
    Mädzz..s avatar
    Mädzz.. Mädzz.. är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Ni ska ha jättetack för alla råd. Det är klart och tydligt att det inte är omöjligt med asp. Det råkar bara vara smidigare med php

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Klubb med endast PR4 sidor
    Av Anton Johansson i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 16:42
  2. Sidor som saknar PR (fast de borde ha).
    Av Gustav i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08
  3. Sidor som inte är cachade
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:17
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 15:59
  5. Dynamiska metataggar
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 02:48