Resultat 1 till 4 av 4

Domännamn

  1. #1
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Har läst lite om hur ett bra domännamn ska se ut. Men jag blir ändå inte riktigt klok. Kanske kan någon av er hjälpa mig:
    Jag tar som exempel domännamn jönköping (som redan finns, är bara ett exempel)

    1. om jag vill registrera jönköping.se, vad är bäst om jag bara får välja 1 domän:
    jönköping
    jonkoping
    joenkoeping

    2. om jag registrerar alla 3, vilken ska vara den adress ska helst synas i webbläsaren? Den lättast att komma ihåg? = jönköping

    3. om jag registrerar endast jönköping, då har jag ingen fungerande e-post? För de flesta mailprogram accepterar väl inte å,ä,ö?

    4. ur SEO synpunkt, vilken domän är bäst? Har läst att sökmotorer inte tar hänsyn till å,ä,ö utan dessa tolkas som a,o, stämmer det? Men vad är bäst de mellan jonkoping och joenkoeping?

    5. om domänen jönköping är upptagen och jag registrerar joenkoeping, har jag goda chanser att hamna högt på sökmotorerna (om vi förutsätter att sidan är väl uppbyggd och med bra seo så klart)?

    6. om domänen jönköping är upptagen, hur bra är det då att jag registrerar jön-köping? eller t.ex bibliotek och jag beställer biblio-tek

    Tack på förhand!

  2. #2
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    1. om jag vill registrera jönköping.se, vad är bäst om jag bara får välja 1 domän:
    jönköping
    jonkoping
    joenkoeping
    Jag skulle ha valt jonkoping då det är den mest etablerade formen som användare är vana av, finns inte det alternativet skulle jag valt jönköping. Vilket som är bäst? Alternativ 1 eller 2.
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    2. om jag registrerar alla 3, vilken ska vara den adress ska helst synas i webbläsaren? Den lättast att komma ihåg? = jönköping
    Jag skulle ha valt jonkoping då det är "standard" fortfarande.
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    3. om jag registrerar endast jönköping, då har jag ingen fungerande e-post? För de flesta mailprogram accepterar väl inte å,ä,ö?
    Jag skulle hävda att de flesta svenska användare i alla fall använder program som accepterar å,ä,ö men som sagt finns motsvarande "jonkoping" så är det att föredra.
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    4. ur SEO synpunkt, vilken domän är bäst? Har läst att sökmotorer inte tar hänsyn till å,ä,ö utan dessa tolkas som a,o, stämmer det? Men vad är bäst de mellan jonkoping och joenkoeping?
    Alla domännamn är nog lika bra ur SEO-synpunkt. Google verkar i alla fall tolka a,o som å,ä eller ö, flera andra stora likaså.[/quote]
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    5. om domänen jönköping är upptagen och jag registrerar joenkoeping, har jag goda chanser att hamna högt på sökmotorerna (om vi förutsätter att sidan är väl uppbyggd och med bra seo så klart)?
    Ja, det spelar ingen roll att den andra domänen är upptagen eller inte, allmänt så är domännamnet inte alls lika avgörande för hur väl du rankar som innehåll och inlänkar.
    Citat Ursprungligen postat av PernillaEA
    6. om domänen jönköping är upptagen, hur bra är det då att jag registrerar jön-köping? eller t.ex bibliotek och jag beställer biblio-tek
    Om det är ett sökord du vill optimera mot som är sammanskrivet så skulle jag anta att sökmotorerna inte skulle tolka t.ex. jön-köping som "jönköping" utan snarare som frasen "jön köping". Dessutom ser det bedrövligt ut och jag skulle anta att få skulle ta webbplatsen på lika stort allvar. Välj då hellre alltomjönköping eller jönköping-info eller liknande.

  3. #3
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Super, tack igen abc för svar!
    Nu kan jag tänka om lite om domännamn!

  4. #4
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    kan inget annat än att hålla med abc

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Så ser en ett bra domännamn ut
    Av Gustav i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 08:23
  2. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56
  3. 14 år gammalt domännamn
    Av Gabriel K i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:32
  4. Skapa domännamn
    Av webguide i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 11:13
  5. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20