Resultat 1 till 11 av 11

Förlora trust vid byte av domännamn

  1. #1
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Jag har en domän som är flera år gammal och som har byggt upp en del trust.

    Problemet är att själva domännamnet förmodligen inte lockar till klick. Den placerar sig bra i SERPEN på en del uttryck som jag tycker borde ge fler besökare än det gör. Leker därför med tanken på att använda en 301 Redirect till en ny domän som är helt nyregistrerad ihopp om att det nya bättre domännamnet skulle få till fler klicks.

    Men vad skulle det innebära att flytta en flera år gammal domän med trust till en helt nyregistrerad domän? Förlorar jag trust isfall så att placeringen i SERPEN förloras i större mån?

  2. #2
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Får jag lägga till en följdfråga... om jag skulle testa att göra denna 301-redirecten. Kan jag då efter en tid när jag sett utfallet det får i SERPEN, ta bort redirecten och förvänta mig att originaldomänen placerar sig på samma sätt som innan?

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det går att överföra befintlig domän till en ny domän. Med 301 brukar man inte tappa i kraft. Det tar kanske lite tid innan man kommer tillbaka till en stabil position i sökresultatet.

    Jag är inte helt säker på att det är domännamnet som gör att du inte får klick. Viktigare än domännamnet är titel och beskrivning.

    Jag tror att en normalanvändare inte tittar lika mycket på domännamnet än vad vi gör som har egna hemsidor eller arbetar inom SEO.

    Jag har ingen erfarenhet på att redirecta tillbaka en domän, överlåter det till andra att svara, men det låter lite riskabelt. Utan att ha provat kan man dock inte veta.

  4. #4
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av MiniAnton
    Får jag lägga till en följdfråga... om jag skulle testa att göra denna 301-redirecten. Kan jag då efter en tid när jag sett utfallet det får i SERPEN, ta bort redirecten och förvänta mig att originaldomänen placerar sig på samma sätt som innan?
    Det beror på om du fortfarande har inlänkar som pekar till det gamla domännamnet. Har du kavr sådana bör du inte ta bort ompekningen.

  5. #5
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Tack för era svar.

    abc, jag vet inte om jag förstod dig rätt. Menar du att jag inte bör ta bort ompekningen igen om det finns inlänkar till den urprungliga domänen? Hur kommer det sig?

    Det finns mer än 100 inlänkar till den ursprungliga domänen idag och de har jag inte alls någon kontroll över så det är självklart att det kommer finnas länkar dit även framöver.

  6. #6
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Ja du förstod mig rätt. Ompekningen (alltså permanent, dvs 301 redirect) gör att kraften från de inlänkar du har till ditt gamla domännamn överförs till ditt nya, om du tar bort ompekningen så tappar du kraften från de länkarna.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Du ska inte ta bort redirecten.
    2. Som Fredrik säger bör du först kolla på title och description, eftersom det troligen påverkar klickfrekvensen bra mycket mer än domänen

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av MiniAnton
    om jag skulle testa att göra denna 301-redirecten. Kan jag då efter en tid när jag sett utfallet det får i SERPEN, ta bort redirecten och förvänta mig att originaldomänen placerar sig på samma sätt som innan?
    Det kanske blev en missuppfattning i tråden. Som jag uppfattade frågan var att domän A gör en 301 till B, efter en tid gör B en 301 tillbaka till A.

    Här känner jag att, om jag uppfattade frågan rätt, att det kanske kan innebära någon form av problem. Men som jag skrev innan har jag aldrig provat denna variant.

  9. #9
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl
    Det kanske blev en missuppfattning i tråden. Som jag uppfattade frågan var att domän A gör en 301 till B, efter en tid gör B en 301 tillbaka till A.

    Här känner jag att, om jag uppfattade frågan rätt, att det kanske kan innebära någon form av problem. Men som jag skrev innan har jag aldrig provat denna variant.
    Hmm, oj ja det har inte heller jag provat, A -> B -> A... Känns spontant inte som en så bra idé då det som redan nämnts kan ta lite tid innan placeringen i SERPen efter en ompekning kan vara lite svajig alldeles i början. Har dessutom mycket svårt att se logiken i varför man skulle göra så överhuvudtaget.

  10. #10
    bonnarps avatar
    bonnarp bonnarp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    1
    Hejsan, hoppas inte tråden har dött ut.
    Gällande den redirect som det talas om, A->B->A, så tycker jag att man borde hamna i en loop som man aldrig kommer ur, eller?
    Ska man inte bara ta bort den 301:a som man lade till från början hos A?
    (Var snälla mot en novis i dessa SEO-sammanhang )

  11. #11
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om man inte tar bort den en av de två "301" så hamnar man i loop. I exemplet utgick jag ifrån att en av "301" togs bort.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Faktorer som ger Trust
    Av Joacim i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 21:39
  2. Exempel på hög trust
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:11
  3. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 15:32
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 09:43