Resultat 1 till 7 av 7

Använda h1 flera gånger på samma sida?

  1. #1
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Jag har nått problemet om jag ska använda H1 taggen för sajtens namn eller för undersidans rubrik. Jag har läst runt lite på nätet i olika forum och folk har ju verkligen olika åsikter. Allt låter logiskt.

    Det lutar ändå åt att jag kör på H1 för undersidans rubrik. Det är ju mer sökmotorvänligt som sagt... MEN, det jag undrar är nu. Är det rekommenderat att använda H1 både för sajtnamnet OCH underrubriken på samma sida? Om det är så att sökmotorer inte alls gillar det och att man inte borde göra så, så skippar jag det. Men jag kan nämligen själv se en logik i det.

    Eller vilken av följande h1 förklarar bäst vilken sida vi är på:

    Aktieforum
    OMXS30
    Aktieforum OMXS30

    Borde det inte vara sistnämnda? Men den måste då delas upp av två h1-element på två olika ställen.

    Jag känner mig lite splittrad, låt mig får höra en proffskommentar nu...

    Edit Glömde tillägga: Om sidans namn inte ska vara i h1, vad ska den då ligga i? h2?
    Senast redigerat av pettolajnen den 2009-11-18 klockan 15:57.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Du ska använda h1-taggen för de viktigaste sökorden som beskriver sidan, ungefär samma text som titeln på sidan.

    Jag använder mig alltid av endast en h1-tag per sida. Även om man skulle kunna använda sig av två h1-taggar utan någon negativ verkan, så använder jag mig av en av säkerhetsskäl och för framtiden. Allt kan ändras.

    Om "OMXS30" är det sökord som beskriver sidan och det nyckelord som du vill ranka högt på, så är det en fördel att använda just "OMXS30".

    H1-taggen för denna sida är "Använda h1 flera gånger på samma sida?". SEO-forum finns inte i h1-taggen.

    H2 motsvarar beskrivningen av sidan. Det bästa är om man kan börja med nyckelordet och lägg till text som beskriver innehållet.

    En kommentar från en glad amatör....

  3. #3
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Men om någon söker på "OMXS30" på Google så är det inte alls säkert att det är en tråd i ett aktieforum som personen söker. Jag vill hellre att mitt forum dyker upp oftare vid mer relevanta träffar. Så om någon söker på "OMXS30 aktieforum" så skulle ju min sida rankas högre om faktiskt ordet "Aktieforum" fanns med i h1. Fast det gäller ju kanske bara då sajtens namn är ett relevant sökord.

    Men om vi säger så här, jag kör h1 bara på sidans rubrik då. Men i vad för tag ska jag lägga sidans namn? Det är ingen paragraf, men det platsar inte som h2 heller tycker jag...

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker du ska ha aktieforum med i title, inte i h1

    Dessutom kanske du har aktieforum med i urlen (domännamnet)?

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om du värderar "OMXS30 aktieforum" högre än "OMXS30" så ska "OMXS30 aktieforum" finnas i H1.

    Sajtens adress lägger jag oftast som H5 eller H6.

  6. #6
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    StefanBergfeldt: Title ligger ju inte inom Body. Jag vill ju skriva ut "Aktieforum" någonstans i bodyn också, sidhuvudet. Vilken tag ska den ligga inom där?

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    H1 ska bara användas en gång per sida, address skall normalt sett ligga i taggen <address>

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. flera domäner, samma sida. Vilken pekare??
    Av evilaid i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 19:08
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:25
  3. flera länkar till samma sida?
    Av webb100 i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:26
  4. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03