Resultat 1 till 9 av 9

ordningsföljd titel kontra H1 på två ord serp

  1. #1
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej

    Jag har noterat att två nyckelord, i olika ordning ger olika plats på serpen.
    Exempel så vill jag synas på "busscentral", men självklart med relevant "stadsnamn"

    Jag upplever att besökare och google först skriver in "busscentral" därefter kommer en rullmeny med stadsnamn förslag på google.

    Just nu har jag bara alternativ 1) på både titel och H1, vilket ger nedan resultat när jag söker på google.

    Design och stilmässigt på serpen tycker jag att 1) är bäst, pga adsense förstår området bättre att ha hög rellevans. ex:
    1)
    Stadsnamn busscentral (kommer 8:a på google)

    2)
    Busscentral stadsnamn (kommer 4:a på google)

    Min fråga:
    Bryr sig serpen om titel eller H1 först. Om jag Sätter titel som förslag 1) och H1.an som alternativ 2). Kommer då 1) alternativet att få serpnivå av 4:e plats, ialla fall bättre än 8:a?
    Fast som vanligt, test test test antar jag.

    Jag tar gärna emot tankar om detta.
    tack

    Tony
    Senast redigerat av TonyLi den 2009-11-20 klockan 00:17.

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Tony, Jag tror inte dom har olika vikt men tillsammans ger rätt balans om du helt enkelt ger titeln en omfattande title och sedan specificerar minde omfattande title med H1. Givtvis gör du väl flera sidor och sållar bort orelevant sökord på varje specifik sida? d¨borde du får bättrerelvans på målsidan...

  3. #3
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    ja. Titeln är i och för sig rätt trimmad.
    typ

    titel:
    Stadsnamn busscentral | sitenamn.se

    H1:
    Stadsnamn busscentral

    Ok, nu läste jag din text ett par gånger. Det där med att sortera bort orelevanta sökord på sidor är en intressant vinkel jag inte tänkt på. Jag har bara tänkt på belysa sökord oftare. Men orelevanta sökord finns ju i rubriker till andra sidlänkar.

    Så egentligen kan jag alltså säga att varje sida står för sig själv? Och behöver egentligen inte inlänkar. Bara den finns med i index hos google, som kan göras med hjälp av sitmap.xml?

    Har någon testat bygga sådana sidor, som är en egen ö typ, och ingen in eller utlänk. Intressant apporoch?

    Ska kanske våga göra rokad på H1 orden, snart. Men vill ju behålla stabilitet på annonserna. Imorgon är måndag och viktgt att vara stabil innan toppdagar.
    Senast redigerat av TonyLi den 2009-11-22 klockan 17:20.

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    1. Stadsnamn busscentral tror jag mest på.

    Eller varför inte ha den ännu mer beskrivande?
    Ex: Malmö Busscentral: All fakta, tidtabeller och kartor

    Beror lite på vad du vill uppnå.. finns flera olika dimensioner här.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av TonyLi
    ja. Titeln är i och för sig rätt trimmad.
    typ

    Så egentligen kan jag alltså säga att varje sida står för sig själv? Och behöver egentligen inte inlänkar. Bara den finns med i index hos google, som kan göras med hjälp av sitmap.xml?

    Har någon testat bygga sådana sidor, som är en egen ö typ, och ingen in eller utlänk. Intressant apporoch?
    Alltså, hela grejern med webben, NÄTET är ju att man länkar ihop idor och därmed kan navigera. Utan menyer är du ganska blåst då det är det som ger länkarna, relevans mellan sidor, titlar likaså och texterna där länkarna ligger med närliggande sökord till viss del.

    Klart du INTE ska ha Ösidor som inte har någon inlänk!! hur i hela friden tänkte du där!! en sitemap ger just indikationer till sökmotorerna så man hittar sidan via länkarna (menyerna etc), tar du bort inlänkar så blir det ju ingen sitemap??

    Michael

  6. #6
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej Tack för bådas tankar.

    Gällande sitemap, menade jag mer att du registrerar den endast i googlekontot "Vertyg för webbansvariga" och då hittar ju spindeln den, fast den inte har en officiell inlänkning från någon sida. För jag antar att vertygssitemapen inte kallas vanlig sida. I alla fall inte för andra besökare än google. Man satsar fullt ut på sökningsbesökare och ej länkningsbesökare är tanken.

    Och som nytänkande så vill jag ge den idén om Ö som vinkel, till hur kanske google jobbar mer optimalt än om sidan har inlänkning. Jag vet att det vid en första anblick kan kännas udda. Men jag känner det vore intressant att analysera. Man vet inte vad man kan finna när man letar. Har någon testat detta, i långa loppet och inte bara som ny sida? Tanken är ju fortfarande nytänk för att nå längst.

    PS. Åhh vad jag längtar att jobba mer med detta, bara arbeta på så jag får volym och intäkt tillräckligt. DS.
    Senast redigerat av TonyLi den 2009-12-01 klockan 16:30.

  7. #7
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    1. Stadsnamn busscentral tror jag mest på.

    Eller varför inte ha den ännu mer beskrivande?
    Ex: Malmö Busscentral: All fakta, tidtabeller och kartor

    Beror lite på vad du vill uppnå.. finns flera olika dimensioner här.
    Jag förstår inte. Trimning är väl mest önskvärt?
    Medan jag bygger alternativ 2):s fördel att det är ju så jag söker. Och google ger förslag. Om jag i sök skriver busscentral, så ger ju google förslag om stad, med tvärtom sker ju inte.

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tony, jag kanske inte förstår ditt syfte men om du har en sida som inte finns länkad från huvudsidan ska den ju helt enkelt inte vara med i sitemappen!!

    Du kan inte riktigt fuska eftersom google läsersitemap efter hur sidorna är ihoplänkade, utan den blir det lite svårare för google att hitta sidan och det ger inte samma resultat.

    Jag gör nästan aldrig länkstrategier och bryr mig inte så mycket om inkommande länkar, man kanske förlorar på et i längden men det är ett stor jobb att hålla reda på länkar om dom uppdateras, tas bort eller helt enkelt inte alls finns. Jag tycker jag har ba resutat ändå med semantic mark-up och en bra web standard produkt, verifierad och validerad som slutprodukt alltid...

  9. #9
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Tack

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  2. Råd kring TITEL-ändring
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 16:32
  3. titel.asp?23341 -> namnet_på_titeln?
    Av Stoss i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 20:29
  4. Titel-artikel
    Av JensT i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:32
  5. Robots.txt kontra META taggar
    Av Thomas Sjöberg i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 13:25