Resultat 1 till 6 av 6

Riskera mycket för att vinna mer (frames)

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag skulle behöva lite goda råd och synpunkter. Jag skulle också uppskatta om någon ville dela med sig av lite egna erfarenheter.

    Jag har en webbshop som är uppbyggd med frames. Shoppen är lite drygt ett år gammal och därför har den inte rankat något vidare på Google. Däremot så har en välskriven <noframes> och lite länkarbete gjort att den totalt dominerar msn (och till viss del även yahoo och altavista) på i stort sett alla viktiga sökord. Shoppen kanske har förstaplatsen på 20-30 ord på msn.se.

    Nu funderar jag på att göra om shoppen utan frames, men det innebär att jag förlorar min <noframes>. Den är förvisso skriven för att även besökare och inte bara sökmotorer ska få ut något av den, men jag vill ändå inte placera texten helt synlig på förstasidan istället. Den är helt enkelt för lång och mycket text gör sig inte grafiskt bra på min förstasida. Jag vill helst bara ha några rader text där och lite bilder.

    Frågan är alltså om jag vill göra om shoppen och riskera mina goda placeringar på de mindre sökmotorerna. Det som talar för en shop utan frames är att mina undersidor rankar så förbaskat dåligt i nuläget. Som det är nu är det endast förstasidan som får någon vettig ranking. Inte så konstigt, eftersom PR fördelas från förstasidan till alla undersidor via länkar. I index.html finns bara några rader frames-kod och inga länkar. På grund av mina ramar så får undersidorna även dåligt med naturliga inlänkar. Många avstår ifrån att länka till sidor som ingår i ett ramverk och andra vet inte ens hur man gör.

    Jag undrar alltså om någon här har erfarenheter av att gå ifrån frames och vad det gav för resultat i sökmotorerna på både kort och lång sikt? Alla synpunkter är välkomna. Ingen kan naturligtvis svara på vad just jag bör göra (är inte ett sådant svar jag är ute efter heller). Utan jag vill mer ha lite allmänna åsikter.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har tyvärr inte något riktigt bra exempel att visa på. Gjorde en konvertering från frames för ca 7 månader sedan, och siten rankar idag väldigt bra på alla viktiga sökfraser, men det beror nog mer på on-page optimering och inlänkar, än på själva konverteringen som sådan.

    I andra fall har jag upplevt att det är lättare att få sidan helt indexerad på djupet om man konverterar från frames. PR flödar bättre mellan sidorna och gör det enklare för Google att komma åt alla sidor.

    Hur ser det ut med inlänkar till siten?
    Ett alternativ kunde ju vara att behålla bägge varianterna i en övergångsperiod. Så att den framade varianten finns parallellt med den nya. Då får du bättre överblick och kan fatta beslutet att byta helt när du redan sett effekterna av bytet.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag håller sedan några månader tillbaka på att konvertera 2 webbplatser som är framade till oframat. Ser inga problem snarare tvärtom.
    Noframe-utrymmet var mycket flitigt använt.
    Fördelen är att du kan skräddarsy texterna för varje produkt på ett effektivare sätt genom att bryta ned noframeutrymmets text till att bli anpassat för den enskilda sidan.

    Exempel en produktgrupp består av 6 olika produkter, i noframe står den beskrivande texten för alla produkterna. Bryter man ned detta till 6 olika oframade sidor ges möjligheten att skriva; titel, beskrivning, keywords, som är anpassat just för den specifika produkten som finns på sidan. På det sättet behöver den texten du inte vill ha på sidan stå där, utan du flyttar den till titeln/beskrivningen istället.
    Du får då en högre relevans för varje enskild sida, vilket Google uppskattar.
    Samtidigt kommer den interna länkningen bli effektivare, då du kan länka förutom från menyn även från de enskilda sidorna i den löpande texten mellan varandra. Exempelvis du har en sida med produkten rundmuttar där är det naturligt att länka även till skruvmuttrar i den löpande texten.

    Så en konvertering ger fördelar i sig också, naturligtvis blir den ännu bättre med en korrekt sidoptimering.

    Edit: Dessutom underlättar det för en besökare som tidigare kunde få upp den "lösa" sidan utan frameset. Jag misstänker att du har någon form av Hemknapp på varje undersida nu. Det slipper du med oframat.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-07-04 klockan 14:01.

  4. #4
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Det finns ett fult alternativ: att lägga in
    User-Agent: Googlebot
    Disallow: /gamlasiten
    User-Agent: MSN, Yahoo
    Disallow: /nyasiten
    i robots.txt och skapa en helt ny underkatalog/katalogstuktur med den nya, oframade varianten. På så sätt får du alla fördelar på en gång Strategin är något ful, men kan fungera om du vill ha en övergångsperiod.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja det är nog bättre att bygga vidare från den befintliga strukturen.
    Själva indexsidan i framesetet är ju indexerad och som jag förstår även de lösa undersidorna som ingår i ramen, fast deras rankning inte är så bra.
    Det enklaste måste då vara att bara konvertera alla sidor till oframat och behålla filnamen och katalogstrukturen.
    Jag har iof bara erfarenhet av att konvertera befintliga delsidor i framesetet till oframade sidor men det går hur smidigt som helst och sökmotorerna tar de utan problem.

    Fast det är klart skall hela strukturen även göras om så...

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Tack alla för bra svar.

    Jag läste ditt svar angående frames i en föregående tråd Urban. Jag delar din åsikt om att frames inte enbart behöver vara av ondo. Det finns även små men inte helt obetydliga fördelar med frames.

    Att Google ibland har problem att indexera framade sidor korrekt har jag själv fått erfara. I början ville Google inte hittar fler än ca 150 sidor av totalt ca 800 sidor. Men det löste vi genom att lägga in en site-navigering enligt följande modell:
    Du befinner dig här:
    Domänen.se/Kategori/Underkategori/Produkt
    Där varje ord var en länk till respektive sida. Nu har Google istället indexerat drygt 11.000 av mina 800 sidor. Lite underligt kan man tycka. Men det beror förmodligen på att shoppen är lite skumt uppbyggd. En produktsida får olika urlér beroende på hur man tar sig till produkten.
    Exempel:
    Vi ska köpa en banan. Alla frukter är sorterade efter kategorier i shoppen. Frukten banan finns att hitta i både kategorin â€Gula frukter†och â€Söta frukterâ€.
    domän.se/gulafrukter/banan
    domän.se/soetafrukter/banan
    Dessutom ligger produkterna i en databas. Innan vi skrev om urlérna såg de alltså väldigt annorlunda ut. Även de gamla urlérna indexerades. Tyvärr så gjorde vi fel när vi skrev om urlérna och därför fick vi göra om det. Det innebär att varje sida finns säkert 6-8 gånger och alla har otroligt nog blivit indexerade av Google som nu inte vill släppa dem ur sitt index. Att sidorna är identiska verkar inte bekymra Google överhuvudtaget.

    Jag brukar hjälpa mina bekanta med SEO när de gör sina webbsidor. Tyvärr så förmår jag inte hjälpa mig själv, eftersom ingenting jag har lärt mig stämmer när det kommer till den här shoppen. Förövrigt så har yahoo och altavista endast indexerat 14 sidor till skillnad från Google´s 11.000. Msn anser att shoppen består av ca 300 sidor. Jag har ingen annan webbsida som jag har upplevt så mycket märkliga fenomen med.

    Problemet med för besökaren ej kompletta sidor i frames, har vi löst genom att vidarebefordra besökaren till en url som öppnar hela ramverket. Surfar vi till domän.se/produkter.html?cat=nr så kommer vi till domänen/index.html?cat=nr där sidan öppnas i sitt ramverk.

    Låter det här rörigt? Shoppen är egentligen ännu rörigare. Eller den är rörig om man är en sökmotor. Är man en besökare så är den väldigt pedagogisk och enkel enligt vår kundenkät.

    Orsaken till att jag inte vågar göra något åt den här röran är att den har visat sig väldigt framgångsrik i de mindre sökmotorerna (och 25 % av våra kunder kommer därifrån, så de ska inte underskattas). Dessutom så får vi på vissa sökord ok placeringar även i Google. Det jag försöker lista ut nu är om man ska städa upp i koden och göra om sidan utan frames, eller nöja sig med de placeringarna vi har. Det är väldigt konkurrensutsatta ord vi tävlar om. Våra konkurrenter är dessutom länk-spammare av det värsta slaget. Google verkar helt oförmögen att avslöja deras spam.

    Vet egentligen inte vad jag förväntar mig för svar på det här inlägget. Om jag inte begriper vad det handlar om så kan någon annan omöjligt begripa utifrån det här inlägget. Har ni några kommentarer så är det alltid välkommet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökresultaten i Yahoo är mycket bättre
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:13
  2. Ehum.... FRAMES
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 15:43