Resultat 1 till 9 av 9

Ågren kring val av domännamn

  1. #1
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Jag sitter här och har lite halvångest för ett val jag måste göra. Har kommit på världens bästa idé och måste välja domännamn.

    Det finns två alternativ. Antingen ett .com men där jag måste ha bindestreck mellan de båda orden. Eller ett .net där jag slipper bindestrecket. Dvs:

    ord1-ord2.com

    eller

    ord1ord2.net

    Vilket är bäst? Jag tänker inte så mkt utifrån SEO-perspektiv utan mer möjligheten för folk att komma ihåg domänen i huvudet från en dag till en annan.

  2. #2
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    återgå till den gamla principen,

    com => commercial
    org => organisational
    net => networking...

    streck i domännamn är ganska sällsynt... så jag rekomenderar nog att du skippar .com

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är alltid svårt med domännamn. Särskilt med två ord. Om det är två ord som på korrekt svenska särstavas brukar rekommendationen vara bindestreck. Du kan jämföra det med det med domänen för detta forum.

  4. #4
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Tack för er input.

    Vet inte om det påverkar; men det handlar om en internationell sajt som initialt ska vara på engelska och där domännamnet är två engelska ord.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag tror inte att det har någon stor betydelse.

    Om det är två ord som inte hör ihop kan man sätta bindestreck.

    Om två ord bildar ett ord sätt inte bindestreck. Kan se lite konstigt ut till exempel, privat-lån.xx

    Här finns lite mer info: http://www.seo-guide.se/doman

  6. #6
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Den upptagna .com-adressen, är det samma sak som du gör eller något helt annat?

    Ett exempel: Det finns en e-postklient som heter Thunderbird, men om man knappar in thunderbird.com hamnar man hos...??? en mäklarfirma, tror jag. Det finns även en bil i GMs stall som heter Thunderbird.

    Nu vet jag inte hur mycket felaktiga inskrivningar som thunderbird.com får, men det torde vara avsevärt många fler än för de flesta domäner, inklusive detta forum!!

    Jag frågar dig, är det risk för att förväxla din verksamhet med det som idag finns på den upptagna domänen?

    Är .SE -domänen ledig? Kan du inte ha din internationella verksamhet där? Jag kan inte ge exempel på någon internationell verksamhet på en SE domän, men det betyder ju inte att det inte finns.

    Det är inte heller så vanligt, men samtidigt vet alla att domännamnen håller på att ta slut och någon måste ju vara först!

  7. #7
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Plana, den upptagna .com adressen är bara parkerad hos GoDaddy för typein-reklam. Den verkar inte ligga ute till försäljning. Om det skulle visa sig att min sajt blir framgångsrik så sitter säkerligen ägaren av den domänen på ett guldägg.

    Är tveksam till att ha det på en .se domän eftersom det är främst engelsk/internationell trafik jag är ute efter och jag tror det är avskräckande för dem med .se.

    Lutar just nu åt att ta .net alternativet.

  8. #8
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    "Om det skulle visa sig att min sajt blir framgångsrik så sitter säkerligen ägaren av den domänen på ett guldägg."

    Ja, just det. Så tror de flesta, väldigt många, men så är det inte.

    Jag kan inget exempel nu, men att sitta på en betal-sajt och vänta på inkomster... då får man vänta! Den sidan kommer INTE finnas med i sökmotorns resultat, trogna besökare länkar, de som skriver för hand kommer kanske till hans sida, men inser att de kommit till fel ställe, och kommer inte klicka på några länkar utan kommer att söka vidare.

    Det är nämligen så, som alla vet men som ingen tänker på: om en person knappar in en adress. Då vet dom vad dom är ute efter. Om dom sen kommer till en annan sida, då förstår dom att det är fel sida, att dom har stavat fel. Då söker man i stället.

    Jämför tidningen shortcut.nu med den svenska domänen shortcut.se som jag har noll koll på vad det är. Men tidningen känner jag till. shortcut.se ger mig inget, för det är tidningen jag vill till. sen kan man tänka sig att shortcut.nu annonserar på shortcut.se, det må så vara. men ... poängen är. om man skriver in i adressfältet var man ska, då är man fullt medveten om vad man söker.

    Så... om man då kommer till en annan sida, då kommer man inte rätt, och söker vidare.

    Kör på din com-adress och låt den andra tomten tro att han tjänar på det... visst, en och annan kommer klicka på hans annonser... men so what!? det gör dom ju idag med. Med vettigt innehåll kommer din sida inte göra någon skillnad.

    Det var ett bra exempel ovan, med shortcut.nu.

    2. folk skiter i domännamnet, om innehållet är bra. alla kör med bokmärken i alla fall, eller färdiga länkar. ingen knappar för hand. om dom gör det, kommer dom till din kompis annonssida som inte gör anspråk på att vara seriös, så dom vet att dom kommit fel. Den sidan listas inte heller i någon sökmotor.

    3. kör på net, om du vill. Absolut!!

    domännamnet är iofs viktigt, men inte alls så viktigt som du vill göra gällande. en sak är om du vill sälja traktorer och grävmaskiner på minianton.se, eller minianton.com ...

    Det ger fel signaler och det är ett direkt dåligt namn. men det är en annan diskussion som vi inte behöver fördjupa oss i!! du är på helt rätt spår. oavsett vad du väljer blir det bra.

    glöm inte innehållet!! det är det viktigaste med seo! :-)

  9. #9
    johnpaulies avatar
    johnpaulie johnpaulie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    17
    .net utan tvekan imo.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undrar kring iso-8859-1
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 16:51
  2. Länkbyte kring Midsommar
    Av antepante i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 18:37
  3. Råd kring TITEL-ändring
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 16:32
  4. Fråga kring yreg.se
    Av Anders Granström i forum Övrigt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 00:08
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:53