Resultat 1 till 6 av 6

Jajja's stora CMS-test 2009

  1. #1
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    http://www.jajja.com/tips-trix/seo-test-av-cms-2009-2/

    Vet inte hur allvarligt man ska ta på det här då kriterierna för testet inte verkar vara så distinkta. Men å andra sidan kanske de inte publicerar allt heller.
    Lasik | submit-links-directory.com

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Det ser helt okej ut för mig, jag visste att Wordpress skulle ranka högt med Drupal. Trodde dock inte att drupal skulle inta förstaplatsen. Jag trodde Joomla! skulle fightas om lite högre rankingar med Drupal, men Drupal är tydligen bättre när det kommer till SEO än vad Joomla! är... det är ju intressant - för på många amerikanska bloggar så är det wordpress, joomla och drupal som bråkar om de högre placeringarna.

    Jag blev också rätt glad över att det fanns så många andra CMS som testades, och inte bara de stora. Jag får ta och testa Polopoly eller någon annan CMS som fick 5 i betyg!

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Drupal är otroligt flexibelt, men om man inte vet vad man gör så kan man implementera Drupal så att det inte alls blir SEO vänligt.

    Sedan är det ju inte den vanliga Drupal kärnan som testats, utan en anpassad installation från en leverantör. Som förmodligen innehåller ett antal 3:e partsmoduler samt moduler som leverantören tagit fram själva.

    Testet som sådant är väl ganska OK i mina ögon. Vissa frågor känns inte helt relevanta i och för sig. Sedan får man ta det hela med en nypa salt, då ett test så som detta är uppbyggt inte kan fånga in allt som påverkar on-page SEO.

    Till exempel kan man säkerligen uppnå bättre resultat med något av de verktyg som får sämst resultat jämfört med något av de bästa, om man bara vet vad man gör.

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hej,

    @Bernt. Det är Xeleras installation av systemet vi haft som grund. De diskuterade vilka moduler de använde förra året i svenska drupal-groups.

    Det gäller samtliga öppna källkods system. I testet så kan man titta på företag för att få fram vilket företag som gjort installationen och det står även i pressreleasen.

    Och som Bernt säger så kan en duktig och kunnig person uppnå väldigt bra resultat med de sämre verktygen och troligtvis konkurrera med de bättre verktygen. Men målgruppen för testet är de som inte vill sätta sig in i och bli duktiga på SEO. Många företag idag börja jobba med SEO själva och jag tror faktiskt att det kan bli döden för många företag. De flyttar fokus från det som de är bra på till något som det går fort att bli amatör i men många år att bemästra.

    @Habil, vet inte riktigt vad du syftar på. På vår testsida httpx://www.jajja.com/tips-trix/seo-test-av-cms-2009-2/ (kommer inte riktigt ihåg alla länkpolicies men om moderatorer finner länken ok får de gärna göra en riktig länk av den) finns länk till formuläret som utgjort största grunden till testet, httpsx://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dDNFWUZNTXFUM3lKRllaU0dxcWQ4ckE6M A. Jag tycker att kriterierna är rätt heltäckande men om du saknar något får du gärna maila mig ([email protected]). Jag slipar ständigt till testet och höjer kraven och fyller på med aktuella kriterier, nytt för i år var microformat och canonical links. Nästa år kommer troligtvis hastigheten behöva bli ett kriterium vilket ställer en hel del kluriga frågeställningar om hur man får in den på ett jämförbart vis.

    Att testet ska tas med en nypa salt känns inte alls ok. Däremot ska man alltid vara källkritisk och läsa igenom informationen som faktiskt finns där. Att testet kanske inte visar den aspekt man är intresserad av gör inte testet dåligt utan man kanske inte är målgruppen för testet. Man kan också kontakta personen som gjort testet och efterfråga eventuell information man tycker saknas och som skulle göra det mer intressant.

  5. #5
    johnpaulies avatar
    johnpaulie johnpaulie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    17
    Tyvärr valde några aktörer att inte ställa upp (se längst ner vilka) men hela 32 stycken ställde upp i årets test och det täcker in stora som små och billiga som dyra verktyg. Det vi jämför är trots allt sökmotorvänligheten, vilket pris eller vilken storlek utöver detta är upp till dig som beställare att bestämma.

    Detta är dåligt formulerat och lite förvirrande. Efter att läst det ett par gånger förstår jag vad som menas. Det skulle vara bättre om ni skrev "Det detta test främst tar hänsyn till är sökmotorvänligheten..." eller något liknande, istället för "Det vi jämför är trots allt sökmotorvänligheten...".

  6. #6
    ibseos avatar
    ibseo ibseo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    3
    Tanken är god men missvisande. Testet är inget "test". Det är en vardering av svar lämnade i en enkät. Svaren är lämnade av personal i samtliga deltagande system. Jajja har själva inte utfört användningstester & lämnat betyg.

    Så här säger Jajja själva. citat
    "De som ställde upp fick alla besvara följande formulär som legat till grund för värderingen av deras sökmotorvänlighet. Kontroll av uppgifterna skedde via referenser och kontakt med den kontaktperson som företagen angav."

    https://spreadsheets.google.com/view...U0dxcWQ4ckE6MA

    SEO (eller i detta fall "sökmotorvänlighet") handlar inte enbart om exakta uppställningar enligt regelverk. Hur ett CMS presterar i praktiken är bredare än så och kan bara testas genom att lägga ner lite mer tid & prova praktiskt hur det fungerar.

    Eftersom Jajja ej heller gör en de-facto test mäter de ej heller hur användarvänliga systemen är - en ofta underskattad pusselbit eftersom de som publicerar content i slutändan är de som hjälper eller själper en publikations SERP, hur och vad de skriver och hur ofta de tar sig tid att använda de regelmässigt viktiga ingredienserna påverkas av hur enkelt eller svårt det är att komma åt do inne i systemen. Där finns anledningen till varför Wordpress är så populärt (& effektivt)

    Wp funkar inte för alla andamål men användargränsnitt (oavsett om det är publika delen eller backend) är, som alltid, extremt viktigt. Här är det många som fortfarande felar.

    Man bör nog även ta i beaktande släktskapet mellan en del aktörer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Affiliate-SM 2009
    Av Adtraction i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 23:30
  2. Ny PR i Toolbaren 30 Okt 2009
    Av Magnus i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 13:28
  3. Test av sökordsposition
    Av DanielN i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 18:04
  4. Roligt test-Chansa på placering! :)
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 12:47
  5. Hur man går tillväga med ett URL-test
    Av Rasmus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 14:24