Resultat 1 till 5 av 5

Länkar till undersidor vs. länkar till startsida

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Nu har jag en fråga igen..

    Hur påverkar en länk till en undersida PR för startsidan på domänen jämför med en länk till startsidan?

    Om jag har en domän med 10 "undersektioner" - hur bör jag lägga upp länkstrategin - hur stor andel av länkarna bör länka till startsidan respektive undersektionerna?

    Detta är en faktor vid artificiellt länkbygge, men även för naturliga inlänkar eftersom uppbyggnanden av sajten kan anpassas efter hur inlänkarna bör fördelas över olika sidor.
    Senast redigerat av Niklas den 2006-07-07 klockan 14:40.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är också väldigt intresserad av ett kompentent svar på den frågan!

    Jag är väldigt intresserad av att få reda på om PR-värdet och allmänt förtroende hos sökmotorerna påverkas.

    Det känns som mer spridd inläkning bör ge högre förtroende.

    En reflektion som jag har är att inlänkar till undersidor kan vara viktiga för att ge Google en extern referens på vad undersidan innehåller. Den relektioner stödjs av praktiskt erfarenhet med vår mediaprodukt.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hur en länk till en undersida påverkar PR för startsidan är i första hand beroende av hur den interna länkstrukturen ser ut. De interna länkarna på webbplatsen fördelar PR mellan sidorna internt också. Så om du har en länk till förstasidan från undersidan så kommer PR att överföras.

    Men jag anser inte att detta är den viktigaste aspekten på inlänkarnas betydelse för undersidorna. PR är överskattat som faktor för din ranking, i alla fall som en direkt faktor. Vad som är viktigare är hur de inkommande länkarna är utformade (anchor text, kontext, mm). Om man har en undersida som optimerats för "sökord1", så ska man skaffa inlänkar till den undersidan som är relevanta för just "sökord1".

    En webbplats har allt som oftast fler relevanta sökord än vad som får plats på förstasidan så därför behöver man undersidorna för att optimera webbplatsen för fler sökfraser.

    Dessutom ställer Googles uppdatering av indexering och crawling, kallad BigDaddy, högre krav på inlänkar på djupet, för att indexera en webbplats fullt ut.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-07-07 klockan 19:56.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Och men låt oss nu betrakta exemplet där en webbplats bevakar flera ämnesområden och där mängden information på webbplatsen naturligt expanderar över tiden. Nyheter, fakta, reportage m.m. fyller kontinuerligt på med information.

    Nytt data länkar internt upp till temasidan med grundinformation där länkar i sin tur går ut till nyheter m.m.

    Google brukar i detta fall presentera temasidan som första alternativ och den nyaste nyheten som alternativ två.

    Antag nu att vi får en inlänk till en nyhet snarare än till temasidan. Finns det en fördel med detta? "Riskerar" inlänken att störa så att en äldre nyhet visas som alternativ två snarare än en färskare?

    PS

    MSN Search har vi noterat brukar i samma situation inte presentera den senaste nyheten som alternativ två. Istället väljer MSN Search den sida som har näst mest interna inlänkar. Jag gissar att externa länkar kan påverka det också.

    Vi gillar bättre som Google gör.

    PS II

    Kring Google och temasidor vs nyheter, vill jag också tillägga att vi fått lägga ner en del jobb just på inlänkar till respektive temasida (där vi brytt oss) för att se till att den presenteras först. Alternativet för oss är att Google presenterar de två senaste nyheterna.

    Av det kan man se att färskhet i alla fall för mediaprodukter är något som Google värderar högt, och att internlänkning som en metod för att fördela "sökkraft" har sina begränsningar.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-07-09 klockan 14:40.

  5. #5
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Antag nu att vi får en inlänk till en nyhet snarare än till temasidan. Finns det en fördel med detta? "Riskerar" inlänken att störa så att en äldre nyhet visas som alternativ två snarare än en färskare?
    Med Google Sitemap kan du tala om för Google vilken sida du vill ska prioriteras i SERP. Sedan kan du låta folk länka hur dom vill. Men se till att du har en bra intern länkstruktur, som tidigare sagts.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få wikipedia länkar, tips!
    Av cabdirazzaq i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 21:01
  2. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  3. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  4. Köpes: Länkar till sida med underkläder
    Av Marcin i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 21:00
  5. LinkFromDomain: Se vilka domäner din domän länkar till
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 14:19