Resultat 1 till 6 av 6

Snabba upp din sida

  1. #1
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    När besökarnas anslutningar till internet blir allt snabbare så är det lätt hänt att nedprioritera optimeringen av en webbsidas hastighet. Detta är ju inte något sökmotorer gillar då slöare sidor blir jobbigare för dem att indexera. Därför är det naturligt att exempelvis Google vill belöna snabba sidor.

    Därför vill jag här belysa ämnet och dela med mig av lite verktyg som hjälper mig som utvecklare att styra upp en webbsidas hastighet.

    Yslow
    Ett plugin till firefox utvecklat av Yahoo som visar på saker man kan göra för att öka hastigheten på sidan. Exempel på saker som tas upp är Compress components with gzip, Add Expires headers, Use a Content Delivery Network (CDN), Avoid URL redirects, Make AJAX cacheable osv osv... Det finns en hel del gotteri att bita i för den som vill ha en snabb sida.
    Mer om Yslow

    PageSpeed
    Google är inte sena med att kontra och detta plugin till firefox återfinns i verktyg för webbansvariga under "Labs". I verktyg för webbansvariga kan man nu även se vad google tycker man ska göra för att snabba upp en sida. Väl värt att ta en titt och åtgärda eventuella fel/brister.
    Mer om pagespeed
    TV-Tablå - tv.121.nu

  2. #2
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    bra, skall testa dessa.

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Har svårt att tro att Google belönar snabba sidor.. Det ger inte Googleanvändaren något att en snabb sida rankar bättre.. Det är innehållet som är det viktiga. Att sökningen ger det han/hon är ute efter.

    Däremot kan jag tro att långsamma sidor kan straffas lite. Men då krävs det en väldigt långsam sida. Detta för att användaren inte vill vänta.

    Bevisa gärna motsatsen.....

  4. #4
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Att belöna snabba sidor är kanske att ta i men precis som du skriver så kan det ju finnas en koppling mellan en sidas hastighet och Googles serp på ett naturligt sett. Google vill själva formulera det såhär:

    "Googles mål är att erbjuda relevanta resultat och en bra användarupplevelse. Med en snabb webbplats får du nöjdare användare samtidigt som du hjälper till att förbättra kvaliteten på webben som helhet"
    källa

    Och om då Google och Yahoo lyckas med denna upplysning och får webbansvariga att öka hastighet på sina sidor. Ja då har dom gjort sig själva en fin tjänst eftersom dom får det enklare att göra sitt jobb, att indexera webben eller rent av kan indexera fler sidor med mindre resurser.
    TV-Tablå - tv.121.nu

  5. #5
    skafts avatar
    skaft skaft är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Testar PageSpeed och det verkar ju onekligen ha åsikter på olika webbsidor! Se om det hjälper att göra som de säger också!

  6. #6
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Bevisa gärna motsatsen.....
    Webbplatsens hastighet nu del Googles ranking
    TV-Tablå - tv.121.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lite snabba frågor!
    Av Henrik i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 10:15
  2. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05
  3. Två snabba frågor angående "optimala URL:er"
    Av mattiasjarnhall i forum URL-omskrivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 11:26