Resultat 1 till 14 av 14

felstavade sökninar

  1. #1
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Jag har en hemsida som handlar om Blu-ray!
    När jag kollar upp de vanligaste sökningarna med hjälp av adwords så är det betydligt vanligare med diverse felstavningar av just ordet Blu-ray, tex. blue-ray, blue ray, bluray, blueray mm.

    Hur fångar jag upp sökningarna med fel stavning? vill ju inte lägga in en massa felstavningar i texten på sida, skulle ju se konstigt ut.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-01-12 klockan 20:29. Anledning: regel 3

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja ett alternativ där är att lägga in en text på sidan i stil med.
    "En viss förvirring råder om hur blu-ray skall stavas. Varianter som ord, ord,etc förekommer, det kan ha sin grund i... "
    Och jag håller med om att det inte ser snyggt ut att aktivt lägga in felstavningar i en löpande text.

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Google brukar rätta till variationer av stavningar till den korrekta när den visar sökresultaten så mitt tips är att fortsätt jobba på optimeringen av den korrekta stavningen.

    exempel

  4. #4
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Jag arbetade med en sajt för några år sedan. Den hade en artikel med felstavad url som rankade etta på just det väldigt konkurrensutsatta sökordet. När jag undersökte detta närmare visade det sig att 10% av all trafik till den sajten kom just via det felstavade sökordet(!).

    Har hört mig för senare och det verkar inte vara helt ovanligt att sajter sitter på just urlar med felstavningar, däremot rättstavat i content. Så ett tips kan ju faktiskt vara att kolla upp vanligaste felstavningarna och sedan skapa artiklar med felstavade urlar men med unikt content. Det spelar ju inte lika stor roll som att ha felstavade h1r och liknade.

    Samtidigt så får ju besökarna relevant innehåll så det känns ju lite "win win".

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Så ett tips kan ju faktiskt vara att kolla upp vanligaste felstavningarna och sedan skapa artiklar med felstavade urlar men med unikt content.
    Är väl ett sätt man kan arbeta med om det gäller egna små projekt där förtroende eller seriositet inte har någon större betydelse.
    Men helt förkastligt om det gäller att arbeta med kunder eller webbplatser av vikt.

    Dessutom så korrigerar Google, som Kimpo påpekar, en hel del felstavningar genom att placera de rättstavade sidorna ovanför de felstavade som för det ofta vanligt felstavade ordet marknadsföring.
    Och med tanke på klickfrekvensen beroende på placering i serpen så lär i det här fallet de felstavade varianterna få ett mycket lågt besökarantal. Detta då det klart markeras att ordet inte är korrekt.
    Och jag har svårt att se att Google inte kommer göra den funktionen med stavningskontroll bättre över tid.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Urban, du har helt rätt i ditt inlägg, men jag tror du missade en liten poäng.
    Att google rättar felstavningar hjälper inte om du surfar till coce.com när du egentligen menade coke.com.

    Att registrera coce.com, och kanske 301:a den till coke.com kan ju faktiskt fånga upp en hel del trafik.

    Nu kanske det är betydligt större andel som stavar fel på blu-ray. Jag trodde faktiskt att det hette blue-ray ända tills jag läste denna tråd.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Jag trodde faktiskt att det hette blue-ray ända tills jag läste denna tråd."

    Samma här.... det var något annorlunda man fick lära sig på forumet idag!

    Angående felstavningen så håller väl jag med om att felstavade URLer kan ha ett visst värde i sig, men man får ju verkligen inte gå så långt som att skapa en sida med felstavad content för att ragga kunder. Det genomskådas nog snabbt av Google.

    Det enda sättet att göra det på ett seriöst sätt är väl genom att skapa unikt content som kommenterar felstavningen i sig som Urban nämnde.
    T.ex genom att registrera blue-ray.se och skriva content om hur många som inte kan stava till blu-ray, på så sätt kan du ju nämna de olika felstavningarna och ändå komma undan med det.

    /Niklas

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @StefanBergfeldt. Jo den delen tänkte jag inte så mycket på. Men som du säger så är det ett vettigt förslag för att ta hand om felstavning utan att behöva optimera ett felstavat ord.

  9. #9
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Rent generellt, detta är en felstavningsmiss som skaparna av videosystemet har gjort. Att stava "blå" som "blu" i stället för "blue" är ju högst tveksamt...

    Jag brukar säga, man behöver inte vara kreativ överallt och i alla sammanhang även om det är fullt möjligt och här var ett exempel till. :-)

  10. #10
    bjournes avatar
    bjourne bjourne är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    12
    Gäller rådet att "stava rätt" även för väldigt konkurrensutsatta branscher? Sök på "hotelbokning" exempelvis. Där verkar det som om vissa siter medvetet lagt in ordet i titeln för att dra till sig felstavade sökningar.

    Jag har samma problem. En viss felstavning i title-taggen drar till sig en hel drös med trafik, mestadels från yahoo som verkar vara sämre på att föreslå rättstavningar. Och nu vågar jag inte korrigera felet.

  11. #11
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Vill först tacka för alla svar här på seo-forum den bästa sida jag hittat...

    En liten ide!!?
    Om jag gör kopior av sidorna och lägger in felstavningarna i texten där, och sedan lägger in automatisk redirect till den rättstavade sidan, då är det väl bara sökmotorerna som ser felstavningen.. eller känner dom av redirectén och förkastar sidan?
    eller blir det duplicate content, hur mycket behöver skilja för att det inte ska bli det..?
    Senast redigerat av tintinskoog den 2010-01-31 klockan 12:35.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Din idé är receptet på en klassisk doorway page (vissa skulle även kalla det för cloaking). Alltså en sida som endast sökmotorerna indexerar och rankar, och som besökaren inte kan nå, utan skickas automatiskt vidare. Väldigt risky, då det bryter mot Google riktlinjer och kan innebära filtrering och i värsta fall att webbplatsen bannas helt. Men visst kan man komma undan med det ett tag.

    Men jag skulle inte rekommendera den lösningen.

  13. #13
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Tänkte nästan det, då sprack den iden
    Kanske en liknande lösning kan vara tänkbar fast utan automatisk redirekt, där det är länkarna i menyn som leder besökaren tillbaka till de rättstavade sidorna, en sorts landningssida för felstavning alltså!

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kan du göra en sådan lösning, den bryter inte mot Googles riktlinjer men den kräver följande saker.
    Införskaffandet av domännamn. Sidor med ett relevant och förhållandevis omfångsrikt innehåll. Inga korta textsnuttar.
    Ett antal inlänkar som helst använder den felaktiga stavningen av orden i länktexten.
    Och om du nu lyckas få upp sidan så det kommer besökare kan du upptäcka att alla inte kommer klicka på länkarna till den sida du egentligen vill ha besök till. Bortfallet mellan de som kommer till den här sidan och de som tar sig vidare till huvudsidan kan uppgå till över 90%.

    Dessutom kan du inte vara så säker på att sidan överhuvudtaget kommer placera sig bra i serpen. Webbplatser som fokuserar på ord som är felstavade lär väl knappast anses som speciellt relevanta.
    Stefans förslag här ovan är ett. Mitt eget också, om du har en blogg kopplad till webbplatsen kan du alltid skriva blogginlägg om just olika felstavningar och förklara hur det ligger till. Många varianter på felstavningar kan ge flera inlägg över tid.
    Dessutom kan du på det sättet skapa länkbeten för dina bloggposter.

    Edit: Här har du ett exempel på ett felstavat ord som placerat sig högt upp för en blogg, länk.
    Bloggen gester ligger väl runt plats 3 på ordet det gäller?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)