Resultat 1 till 11 av 11

Hur ska jag jobba med SEO för att det ska ge resultat?

  1. #1
    ZyBeRs avatar
    ZyBeR ZyBeR är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    7
    Hej,

    Jag är en hobbykodare som driver en community. Har så gjort några år och har precis släppt en ny version.
    Jag skulle vilja veta vad och hur jag ska jobba med seo för att få ett mätbart resultat.

    Nu är jag tyvärr inte så insatt i hur man ska jobba för att nå resultat, därför tänkte jag fråga er här.

    Finns det något enligt er bra verktyg som kan peka på svagheter i min site och ge tips på åtgärder?

    Off site optimering har jag förstått är väldigt viktigt men också svårt att göra. Är det bara inlänkningar som räknas eller finns det flera viktiga faktorer?

    Jag förstår att många här jobbar som konsulter och inte är intresserade av att hjälpa någon gratis, men om det finns någon som skulle vilja ge mig lite tips så vore det väldigt uppskattat.

    Kan ni se något direkt på sidan som jag bör ändra på vore det utbildande att hör vad.
    URL Bortredigerad
    Senast redigerat av Magnus den 2010-01-18 klockan 16:34.

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Finns ett par bra verktyg som ger bra grundläggande tips. Har tyvärr inga namn eftersom jag själv inte använder dom.

    Mitt främsta tips efter att kollat din sajt är: Unika titles.

  3. #3
    ZyBeRs avatar
    ZyBeR ZyBeR är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    7
    Tack för tipset, det ska jag absolut titta närmare på när jag kommer hem i kväll.

    Hur är det med description och keywords, hur viktiga är dom?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Description är jätteviktigt, då det är vad som syns under title i serpen.
    Däremot hävdar många att det påverkar rankingen mindre, men det viktigaste är inte att ranka bra, utan att få trafik, right?

  5. #5
    ZyBeRs avatar
    ZyBeR ZyBeR är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    7
    Självfallet är kvaliten på trafiken viktigare än mängden, men dom hänger ju ihop. En jättebra besökare är ju inte så mycket att hänga i granen likväl som 100 000 besökare som vänder på landningssidan.

    Hur ska jag gå tillväga för att ranka bättre på "bowling", jag hajjar ju att det är näst intill omöjligt att komma upp på första sidan, men vilka delar är dom viktigaste för att ta större steg uppåt i listan?

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Men nu var det inte det jag sa.
    Jag sa att trafiken var viktigare än rankingen!

    Du kanske får mer trafik om du rankar trea med en bra title / description än om du rankar etta med dålig dito.

    Rankar du däremot på sidan 12 eller nåt så spelar det mindre roll.

    Det viktigaste är trust och inlänkar, det är bara att jobba vidare. För att vara ett community ser den faktiskt riktigt bra ut (vad gäller on-page seo).

    Jobba med länkbeten av olika slag, och ha tålamod

  7. #7
    ZyBeRs avatar
    ZyBeR ZyBeR är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    7
    Ahh sorry, läste kanske lite snabbt. Du har så rätt i det du säger.

    Jag har fått lite tips på on-site förbättringar jag ska kika på i kväll.

    Det här med länkbyten av olika slag, hur gör folk där? Ska jag fokusera på bra länkar från liknande bowling siter eller finns det andra sätt?
    I dag är det ju inte många som länkar till mig direkt.

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Inte länkbyten, länkbEten.
    Försök skapa innehåll som lockar sajtägare och kanske framför allt bloggare att länka till ditt innehåll.

  9. #9
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Att skapa ett bra länkbete kan vara fruktansvärt effektivt och spara in mycket av den tid som det hade tagit att byta till sig motsvarande mängd länkar.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Snabb idé för länkbete på en site om bowling:

    Skriv en artikel där du rankar de "roligaste" bowling videos som du kan hitta på youtube. Ännu bättre om du dessutom bäddar in filmerna direkt i artikeln så man kan se dem. Och det finns en del här.

    Sedan händer det väl inte så mycket om du inte marknadsför ditt länkbete på rätt sätt. Och där finns det ett antal ställen att börja på. Här i sverige är väl pusha.se rätt bra, men självklart ska du twittra om det och berätta för alla vänner på facebook mm. Så att de kan berätta för alla de känner osv.

    Det bästa man kan göra är att testa sig fram och hitta sina egna metoder för att nå ut. Ett tips är att själv vara aktiv och pusha andras länkbeten och hjälpa andra att lyckas. På så sätt får man många som kan hjälpa en själv när det behövs.

  11. #11
    ZyBeRs avatar
    ZyBeR ZyBeR är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Snabb idé för länkbete på en site om bowling:

    Skriv en artikel där du rankar de "roligaste" bowling videos som du kan hitta på youtube. Ännu bättre om du dessutom bäddar in filmerna direkt i artikeln så man kan se dem. Och det finns en del här.

    Sedan händer det väl inte så mycket om du inte marknadsför ditt länkbete på rätt sätt. Och där finns det ett antal ställen att börja på. Här i sverige är väl pusha.se rätt bra, men självklart ska du twittra om det och berätta för alla vänner på facebook mm. Så att de kan berätta för alla de känner osv.

    Det bästa man kan göra är att testa sig fram och hitta sina egna metoder för att nå ut. Ett tips är att själv vara aktiv och pusha andras länkbeten och hjälpa andra att lyckas. På så sätt får man många som kan hjälpa en själv när det behövs.
    Tack för tipset, jag har faktiskt redan något liknande.
    Kika här: redigerat
    Det är en katalog där användarna själva kan länka in intressanta Youtube bowlingfilmer. Rätt nöjd med lösningen rent tekniskt faktiskt, det är super enkelt att posta nya länkar, man behöver bara mata sidan med en länk så sköter min lilla klass resten, pollar namn, description, taggar, bilder och så direkt från youtube.
    Sen har jag efter tips här lagt till två fält i databasen på varje kategori, en för title och en för description. Så när man skapar en kategori kan man sätta page title och description så sidorna blir seo-fixade direkt.

    Vore väl rätt bra med en text om varje kategori också, men det är lite jobbig att sitta och skriva för allt.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-01-29 klockan 22:14.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur lång tid innan resultat?
    Av Nils Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 08:55
  2. Menade du Topp-2 resultat
    Av mazada i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:33
  3. Vill du jobba med SEO hos iProspect?
    Av StefanB i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 17:07
  4. Uppdateringar ger bäst resultat
    Av latehorn i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 15:17