Resultat 1 till 7 av 7

Interna länkar

  1. #1
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag har en fråga om länkar och menysystem. Jag har läst på seo-guide att en css-meny är bra att ha. Man får ju då naturligt mycket länkar. Men hur många länkar bör man ha på en vanlig sida?

    Det jag funderar över är om jag ska visa subsubsidor i min meny eller inte. En meny med endast subsidor innehåller ca 25 länkar och en meny med subsubsidor innehåller 120 länkar. Det är en hyfsat stor skillnad och det är därför jag måste fråga. I övrigt är det ca 30 länkar som inte tillhör menyn.


    Jag skulle behöva en schysst tumregel för hur många länkar det är rimligt att ha.

    Tack på förhand.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Först och främst vill jag säga att du tänker helt fel.

    Hur många länkar vill du som användare ha för att det ska vara enkelt att navigera? Det är det viktigaste!

    120 låter som alldeles för mycket, men det beror ju på hur du har strukturerat upp det.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Mitt tips: Tänk "tydlig hierarki" och använd länkar direkt inifrån brödtexten. Det är även smart att se till att eventuella navigeringslänkar (som ibland använder allt annat än optimerade länktexter) läggs kodmässigt sist på sidorna.

    Anledningen till detta är att om det finns mer än en länk från en sida till en annan så är det bara den första förekommande länken som påverkar rankingen via länktexten. Och då vill man ju att länkarna inifrån brödtexten ska komma först!

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hur många länkar vill du som användare ha för att det ska vara enkelt att navigera? Det är det viktigaste!
    Om användaren vill nå större delen av innehållet på sidan med ett klick, då skulle jag vilja ha ett top->sub->sub-menysystem.
    Jag har en väldigt tydlig hierarki och jag ser inga problem som användare att ha så många länkar i menyn. Men som vanligt är en css dropdown-meny i flera steg svår att använda utan riktig mus och för den darrhänte.

    Anledningen till detta är att om det finns mer än en länk från en sida till en annan så är det bara den första förekommande länken som påverkar rankingen via länktexten.
    Intressant, det visste jag inte.

    Efter era råd så tror jag att jag kör med den "lilla-menyn" samt att jag flyttar menyn efter innehållet.
    Tack

  5. #5
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Om det finns mer än en länk från en sida till en annan så är det bara den första förekommande länken som påverkar rankingen via länktexten. Och då vill man ju att länkarna inifrån brödtexten ska komma först!
    Är det verkligen så?

    Väldigt många hemsidor har ju navigeringslänkar före brödtexten, då blir det alltså utan effekt för alla dessa hemsidor att ha ytterligare en länk i brödtexten till en intern sida (som redan syns i navigeringen högst upp)?

    (Alltså om man inte kodmässigt ser till att navigeringskoden ändå kommer sist.)

    Mvh Christina

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Christina
    Är det verkligen så?

    Väldigt många hemsidor har ju navigeringslänkar före brödtexten, då blir det alltså utan effekt för alla dessa hemsidor att ha ytterligare en länk i brödtexten till en intern sida (som redan syns i navigeringen högst upp)?

    (Alltså om man inte kodmässigt ser till att navigeringskoden ändå kommer sist.)

    Mvh Christina
    Jepp så är det, dock känner Google igen menyer, loggor och liknande och bortser med stor sannolikhet från menylänken om man använder en länk i brödtexten till samma sida.

  7. #7
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Ja, det vore väldigt konstigt om Google inte skulle bortse från menylänken om man använder en länk i brödtexten till samma sida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Interna länkar och nofollow?
    Av Snowman i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:33
  2. Domännamn på interna länkar?
    Av Oggeh i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 00:37
  3. Title på interna länkar?
    Av goo i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 18:36
  4. Interna länkar och PR kanalisering?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 17:35
  5. Interna länkar och domänen
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:23