Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 59

Domännamn med åäö...?

  1. #1
    stefanalanders avatar
    stefanalander stefanalander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag undrar ifall man ha ett sök ord som man vill använda som domännamn men det innehåller ett å,ä, eller ö. Hur stor roll spelar detta in?

    T ex "öva piano"

    Man finner att det är bra sökning på det keywordet och att det är låg konkurrens. Hur skulle det vara att sätta domännamnet www.ovapiano.se

    Vad tycker google om detta?

    mvh

  2. #2
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Hej!
    Detta är en rätt intressant fråga och jag vill inte ge ett rakt svar utan att förklara lite vad som händer.
    Det är relativt nytt att man kan använda s.k IDN-domännamn och för att avgöra vad sökmotorn anser om detta så måste vi se vad som händer när vi gör detta uppslag.
    Den delen i ditt domännamn som har specialteknet kommer att kodas om i DNS systemet enligt en rätt komplicerad alghorithm som kallas för "punycode", detta kommer att läsas om till något som ser ut som xn--vapiano-[$beräknadkod].se i ditt exempel.
    Läste lite i RFC'n för punycode, men orkade inte gå igenom den ordentligt nu, men för en lite snabbare översikt kan du titta på wikipedias artikel o, detta http://en.wikipedia.org/wiki/Interna...ed_domain_name
    Nu vet jag att vissa applikationer kan tolka tillbaks denna kod, men jag skulle inte ta gift på att Googles sökningar klarar det i dagsläget.
    I detta läge skulle jag köpa båda domännamnen och 301:a IDN namnet till den med det met traditionella domännamnet.
    Hoppas detta hjälper.
    /Cristian Herrera

    update
    Glömde nämna att det kommer att hjälpa på sökordet "piano" i detta fall i vilket fall som helst.
    Senast redigerat av Cristian Herrera den 2010-01-29 klockan 00:44.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Här finns lite mer om IDN-domäner
    Google har åtminstone de tre senaste åren klarat av att indexera de utan problem. Men som det framgår i länken ovan så är det stödet för olika versioner av webbläsare och e-post som gör att Cristians råd om 301 kan vara att föredra.

    Och precis som han skriver bör Google kunna avgöra om orden är hopskrivna så att piano som enskilt ord stöds också. Var uppe i diskussion i forumet senast igår om hopskrivna ord.

    Sedan att skaffa både IDN-domänen och den andra kan vara ett sätt att försäkra sig att ingen konkurrent tar hand om en av dem och sätter upp en liknande webbplats. Vilket kan leda till en del problem med besökare som kommer till, för dig, fel webbplats.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-01-29 klockan 03:28.

  4. #4
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Kollade lite extra igår kväll och hittade den här diskutionen http://www.idnforums.com/forums/20781-idn-and-seo.html.
    Om deras slutsats stämmer så kan du alltid ha webbsidan på IDN-domänen och epost + övriga servrar på den andra.
    Sen kommer frågan om länkningen till denna sida och vart översättningen av IDN namnet sker.
    Om konverteringen sker i webbläsaren (som verkar vara fallet), dvs att IDN domännamnet konverteras innan man gör ett dns uppslag kan länkningen till sidan bli lidande, för att försäkra sig att alla webbläsare (ie6) skall kunna följa länken så krävs det att man har den konverterade URLen i a elementet, se .se's IDN konverterare, men då de flesta webbläsare kan tolka dessa URLer så är frågan snarare om Google och övriga sökmotorer fixar det, för att sen generera länksaft.
    notera (domän.se != xn--domn-noa.se), så att länkar till din site kan även komma att spridas mellan dessa 2 domäner.
    jag betvivlar dock inte att G kommer att få stöd får detta, men frågan är när, och om de kommer att gå ut med någon information om detta.
    Jag skall experimentera lite med detta inom en snar framtid då vi här i Sverige har haft en konservativ inställning mot IDN rent generellt.
    men som jag sa, den stora risken i användandet av IDN domän kan ligga i hur länkningen till den kommer att göras och hur G tolkar dessa.

  5. #5
    stefanalanders avatar
    stefanalander stefanalander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    2
    Ursäkta för sent svar, jag har varit bortrest...

    Tack för era svar! De ger mig mera kött på bena i denna djungel =)

  6. #6
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Det finns ju IDN-domäner som tagit sig upp i dom svåraste serparna så så dåligt kan det inte vara i alla fall?

    Men frågan är om det bara gäller .se ? Någon som vet?

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Gör en sökning på "båtbanken" till exempel. Etta ligger batbanken.se men tvåa har de "båtbanken.se/foretag". Båtdetaljer är ett annat exempel. Inte mycket innehåll på "båtdetaljer.se" och jag vet inget om hur svårt det är att placera sig för det rätt udda ordet, men att åäö funkar bevisas på något sätt av bägge.

    Funka är ju inte samma sak som "funkar bra" eller "funkar bäst".

    Om man tittar på exemplet med båtbanken så kan man notera att google fetstilar såväl "båtbanken" som "batbanken", så mycket tyder på att å==a i googles ögon. Hm, vid närmare granskning så fetstilar google "batbank" bara i "batbanken.se". En sökning på just "båtbank" ger också vid handen att "batbanken.se" fortsätter att ligga överst medans "båtbanken.se" åker ner ett par snäpp.

    Intressant är också att batbanken.se har nästan 100.000 inläkar med PR4, medans "båtbanken.se" har noll/noll. Ändå är båtbanken.se där och tafsar på topplaceringen. Det kanske inte är så dumt med åäö i url:en trots allt..

  8. #8
    Fredrik.ans avatar
    Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    9
    Det här tycker jag är väldigt intressant och jag står just nu inför valet vilken domän jag ska välja... Jag har båda domänerna... Det jag har är FöretagsnamnSökord där sökordet är viktigt... Så kan man köra det med åäö så vore det ju det bästa. Får fundera vidare lite till helt enkelt!

  9. #9
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag kör alltid på IDN-domäner! Fungerar hur bra som helst.

  10. #10
    Fredrik.ans avatar
    Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Sweely
    Jag kör alltid på IDN-domäner! Fungerar hur bra som helst.
    Så bra Några andra åsikter? Jag vore väldigt tacksam om jag kan bli vägledd i frågan om jag ska använda åäö-adressen eller inte. Just nu lutar det åt att jag kommer välja den men vill gärna ha lite fler åsikter först av er proffs!

  11. #11
    Webbhotells avatar
    Webbhotell Webbhotell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    xn--serist-zxa.se ser ju inte så seriöst ut... Så tycker det beror på lite på vad man ska använda sajten till och vad man har för ambitioner med den.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-04-03 klockan 14:08. Anledning: avlänkat

  12. #12
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Webbhotell
    xn--serist-zxa.se ser ju inte så seriöst ut... Så tycker det beror på lite på vad man ska använda sajten till och vad man har för ambitioner med den.

    Jag har några hemsidor med åäö-domäner, och trots att domänen ser knasig ut i adressfältet så ser den helt vanlig ut i sökmotorerna.

    I vanliga fall hade jag brytt mig om att det såg fult och oseriöst ut, men eftersom 96% av all min trafik kommer från sökmotorer så är det bara dumt att tänka så.

    I SERP:en visas min domän med åäö-bokstäver. I adressfältet gör det inte det. Hur många tittar på adressen i adressfältet efter att ha klickat sig in på ett resultat från en sökmotor?
    Senast redigerat av Urban G den 2010-04-03 klockan 14:08.

  13. #13
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    IDN-domäner funkar dåligt med Analytics och Adwords också

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant och givande diskussion. En fråga för er som har erfarenhet: länkar ni till www.domän.se eller till www.xn--domn-noa.se?

    Jag tror att IDN-domäner är utmärkta som satellitsajter där nästan all trafik kommer från Google.

    Sedan när jag har tid över tänkte jag köra en test med sökmotoroptimering.nu, kan vara intressant.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2010-04-06 klockan 09:27.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag länkar med domän.se. Sedan har jag inga problem med att punycoden visas i adressfältet, utan det står så snyggt å-ä eller ö precis som i serpen.

    Analytics och Adwords har jag inte provat. Det brukar räcka med att köra Statcounter som statistik och där är det inga problem. För placeringsrapport i ex. Cleverstat behöver man däremot skriva in punycoden när man skall köra programmet.

    Och som jag kan se är det inga problem att ranka bra på IDN-domäner.

    Tillägg: Och det är inga problem med AdSense heller på IDN-domäner.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-04-05 klockan 19:00.

  16. #16
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Adwords blir fult med idn efter som den korrekta domänen skrivs ut dvs typ www.xn--domn-noa.se.

  17. #17
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Intressant och givande diskussion. En fråga för er som har erfarenhet: länkar ni till www.domän.se eller till www.xn--domn-noa.se?

    Jag tror att IDN-domäner är utmärkta som satellitsajter där nästan all trafik kommer från Google.

    Sedan när jag har tid över tänkte jag köra en test med sökmotoroptimering.nu, kan vara intressant.

    När jag velat skapa en textlänk till en sida med en IDN-domän så har jag alltid behövt länka till "xn--draga-.se"-versionen av domänen (puny code).

    Det går givetvis att länka med åäö med, och det har jag testat flertalet gånger, men det fungerar inget vidare. Blir oftast massa konstiga tecken som URL när länken väl är skapad.

    Svårt att förklara vad jag menar, men om du någonsin skall länka till en IDN-domän så hade mitt tips till dig varit att du använt dig av puny code-versionen av domänen istället, och inte av åäö


    Till er som på något sätt har problem med tjänster på grund av er IDN-domän: När ni lägger till er URL hos en tjänst, t.ex. Google Analytics, så bör ni använda er av puny-code versionen av ert domännamn. Använder ni er av åäö så får ni, som så många andra beskrivit, problem. Använd er av puny-code versionen istället så ska ni se att det fungerar hur fint som helst. Min IDN-domän fungerar minst lika bra som mina "vanliga domäner" hos alla mina tjänster för tillfället.

    Konvertera åäö-domäner till puny-coe: http://mct.verisign-grs.com/

  18. #18
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Intressant och givande diskussion. En fråga för er som har erfarenhet: länkar ni till www.domän.se eller till www.xn--domn-noa.se?
    Jag har alltid länkat med xx--osv.se. Jag har sett topplacering på en domän som länkar domän.se, en placering som är svår att nå.

    Just nu håller jag på med att länka domän.se för att se om det ger bättre effekt.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2010-09-14 klockan 12:26.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vill man ta hänsyn till dem som använder IE 6 fortfarande bör man använda punycoden.
    Visserligen finns/fanns det ett tillägg till den webbläsaren som klarade IDN-tecken bra.
    Men de som tog det tillägget har nog vid det här laget graderat upp sig.

    Sedan kan man knappast påverka de länkarna som andra ger till sidan. Om en exempelvis en bloggare hittar IDN-sidan och tycker att innehållet är bra och vill länka till den lär det bli med det som står i adressfönstret.
    Så står det ä-ä-ö där så kommer länken se likadan ut. Knappast att de kommer ta sig tid, eller vet, att konvertera det.

    Det som vore intressant däremot är om någon har gjort ett mer fullskaligt test på det hela. För egen del har jag bara länkat med å-ä-ö de senaste fyra åren, inte punycod. Så jag har bara den ena sidan av det hela och där fungerar det bra.

    Konstiga tecken Sweely. Är de ASCII-tecken du tänker på?

  20. #20
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl
    Intressant och givande diskussion. En fråga för er som har erfarenhet: länkar ni till www.domän.se eller till www.xn--domn-noa.se?
    Jag har alltid länkat med xx--osv.se. Jag har sett topplacering på en domän som länkar domän.se, en placering som är svår att nå.

    Just nu håller jag på med att länka domän.se för att se om det ger bättre effekt.
    Ifall jag länkar till en hemsida som använder sig av en IDN-domän på följande sätt: xv--osv.se så 'konverteras' länken automatiskt till åäö-tecken när länken väl 'börjat leva'. Hade gärna velat dra ett exempel, men vågar inte posta länkar på forumet.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Konstiga tecken Sweely. Är de ASCII-tecken du tänker på?
    Nej, jag minns sist jag länkade med åäö. Tror det var hos blogg.se eller wordpress.com... istället för att URL:en visades med åäö så visades den med åäö, massa snedstreck och andra 'vanliga tecken' som gjorde att URL:en inte fungerade. Satt och drev mig själv galen, men insåg sen att jag bara behövde 'konvertera' länken för att det skulle funka, och det gjorde det!
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2010-09-14 klockan 12:26.

  21. #21
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Sweely
    Ifall jag länkar till en hemsida som använder sig av en IDN-domän på följande sätt: xv--osv.se så 'konverteras' länken automatiskt till åäö-tecken när länken väl 'börjat leva'. Hade gärna velat dra ett exempel, men vågar inte posta länkar på forumet.
    Det är ingen som har ifrågasatt att länken inte konventeras. Frågan är om det ger bättre effekt med länkning domän.se än xn--domn-noa.se. Kanske har det ingen betydelse men man kan inte veta förrän tester har gjorts.

  22. #22
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Det är sant, men jag gissar på att det inte har någon bättre effekt.

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Får intrycket att vi diskuterar förbi varandra lite i det här ämnet.
    Om vi tittar på ett domännamn som östraågren.se och länkar till det från en bloggpost med båda varianterna IDN och punycod.
    När man för muspekaren över så står länknamnet i klartext i båda alternativen.

    Men tittar vi på källkoden i det inlägget så kommer det stå:
    <a href="http://www.östraågren.se">östraågren</a>
    <a href="http://www.xn--stragren-d0a9n.se">östraågren</a>
    Med andra ord de länkar som Google följer ser annorlunda ut.

    Rent praktiskt sätt kan man ta bort den synliga länktexten så det bara står
    <a href="http://www.östraågren.se"> </a>
    <a href="http://www.xn--stragren-d0a9n.se"> </a>
    länkarna skulle fortfarande följas av Google. Nu är det dolda länkar och inget sätt man skall länka på.

    Men här får vi fram skillnaden mellan de länkar som Google följer. Och här kan man undra om det har någon betydelse för rankningen, vilket väl var det Fredrik ville se.

    Sedan när det gäller länkning med IDN från en del varianter/versioner av Wordpress-teman så går det inte att länka med å-ä-ö i bloggrollen utan punycoden måste skrivas in. På andra versioner går det att använda å-ä-ö i bloggrollen.


    (Med lite reservation för att olika Doc-typer kan ge annorlunda resultat och med statiska sidor så kommer ASCII-tecken in)

  24. #24
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har inte läst alla inlägg men huga vilka problem det ställer till med formulär att skicka det till rätt ställe??

    har försökt med den omvandlade adressen på amerikansk server men det funka lika illa som att använda den på det riktiga domännamnet med svenska tecken....

    Vad ska man göra när man inte hostar i Sverige??

  25. #25
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, spagetti, men detta är vad jag gör:

    Jag har mina hemsidor hos ett amerikanskt webbhotell, HostGator. Åäö går inte att använda där. Jag konverterar domänen till punycode och det fungerar fint.

  26. #26
    ibseos avatar
    ibseo ibseo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    3
    Intressant att frågan ställs. Alla som jobbar med SEO borde vid det här laget veta att Google viktar in värdet av IDN domän i regionala sökningar.

    Alltså kan ett åäö domän få fördel i serp på svenska Google sökningar i förhållande till den pricklösa varianten.

    Som nämnts är det dock lite knöligt om man kommer att använda adwords, visningsadressen går fortfarande inte med åöä (stöder punycode - men visas inte i klartext)

    "felaktig" dokumenttyp skapar mycket knas vid länkningar, vill du vara säker kan du använda punycoden som länk url.

  27. #27
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av ibseo
    Intressant att frågan ställs. Alla som jobbar med SEO borde vid det här laget veta att Google viktar in värdet av IDN domän i regionala sökningar.

    Alltså kan ett åäö domän få fördel i serp på svenska Google sökningar i förhållande till den pricklösa varianten.

    Som nämnts är det dock lite knöligt om man kommer att använda adwords, visningsadressen går fortfarande inte med åöä (stöder punycode - men visas inte i klartext)

    "felaktig" dokumenttyp skapar mycket knas vid länkningar, vill du vara säker kan du använda punycoden som länk url.

    Att det skulle vara saa krangligt att anvanda sig av det bevisar ju bara att ingen egentligen bryr sig sa det blir inga fler for mig i allfall...

    Jag jobbar mest med internationella domaner och har inte gett mig in pa svenska doman forann nu nar jag var tvungen att anvanda ett som kunden reggat.

  28. #28
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Intressant tråd och intressant diskussion. Likt flera redan har sagt så upplever jag att det regionalt (läs Sverige) kan vara en fördel ur SEO-hänseende. Tror det stämmer som sagts tidigare:
    "Alltså kan ett åäö domän få fördel i serp på svenska Google sökningar i förhållande till den pricklösa varianten."
    Har själv någon åäö domän som jag lagt väldigt lite krut på men som ändå står sig väl mot de pricklösa varianterna vilket ju stöder denna teori.

  29. #29
    Garanturals avatar
    Garantural Garantural är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av stefanalander
    Hej!
    Vad tycker google om detta?
    Precis vad jag ska prova nu! Registrerade ögonlaser
    med Ö alltså, får se nu när jag blir indexerad, förhoppningsvis snart!
    Senast redigerat av Urban G den 2010-07-07 klockan 13:02.

  30. #30
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Garantural
    Precis vad jag ska prova nu! Registrerade Ögonlaser med Ö alltså, får se nu när jag blir indexerad, förhoppningsvis snart!
    Ha lite innehåll och bygg några länkar till sidan så blir du indexerad hur fort som helst ska du se.

    Har för övrigt en hemsida vars IDN-domän rankar #1 för sina sökord nu. Går ju hur smidigt som helst med dessa domäner.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Så ser en ett bra domännamn ut
    Av Gustav i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 08:23
  2. Domännamn
    Av PernillaEA i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 14:08
  3. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56
  4. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20
  5. Tyska domännamn
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 13:14