Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 59 av 59

Domännamn med åäö...?

  1. #31
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Liljeqvist
    Intressant tråd och intressant diskussion. Likt flera redan har sagt så upplever jag att det regionalt (läs Sverige) kan vara en fördel ur SEO-hänseende. Tror det stämmer som sagts tidigare:
    "Alltså kan ett åäö domän få fördel i serp på svenska Google sökningar i förhållande till den pricklösa varianten."
    Har själv någon åäö domän som jag lagt väldigt lite krut på men som ändå står sig väl mot de pricklösa varianterna vilket ju stöder denna teori.
    Hej det sägs ju att det skall vara bättre med lokala domäner men jag tror det går på ett ut, skulle man verkligen springa på en sida med liknande ide som har samma domän men utan prickar vore det ganska otroligt men man ska givetvis skydda sig och regga den med för att vara säker...

  2. #32
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av donatien
    Gör en sökning på "båtbanken" till exempel. Etta ligger batbanken.se men tvåa har de "båtbanken.se/foretag". Båtdetaljer är ett annat exempel. Inte mycket innehåll på "båtdetaljer.se" och jag vet inget om hur svårt det är att placera sig för det rätt udda ordet, men att åäö funkar bevisas på något sätt av bägge.

    Funka är ju inte samma sak som "funkar bra" eller "funkar bäst".

    Om man tittar på exemplet med båtbanken så kan man notera att google fetstilar såväl "båtbanken" som "batbanken", så mycket tyder på att å==a i googles ögon. Hm, vid närmare granskning så fetstilar google "batbank" bara i "batbanken.se". En sökning på just "båtbank" ger också vid handen att "batbanken.se" fortsätter att ligga överst medans "båtbanken.se" åker ner ett par snäpp.

    Intressant är också att batbanken.se har nästan 100.000 inläkar med PR4, medans "båtbanken.se" har noll/noll. Ändå är båtbanken.se där och tafsar på topplaceringen. Det kanske inte är så dumt med åäö i url:en trots allt..
    Vilken fantastisk analys! Stor cred för det, jag har länge funderat över vad som utsöndrar mest effekt.

    Tidigare har jag aldrig ägt några domännamn innehållande dessa tecken, jag har nu köpt på mig 4-5 namn som förvånade mig stort var lediga. Jag kommer återkomma efter en längre tid för att presentera resultatet och hur det har gått.

    Har varit fruktansvärt nyfiken på exakt vad för effekt (om det är bättre eller sämre) ett domännamn med dessa tecken ger på Google.

    Ännu en gång, tack för analysen! :-)

  3. #33
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Det jobbiga med IDN domäner är väl att det är svårt att få folk att länka till sajten naturligt.
    En annan sak man bör veta är att åäö i .net- och .org domäner inte konverteras till åäö webbläsaren.

  4. #34
    johnpaulies avatar
    johnpaulie johnpaulie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    17
    Har ganska mycket erfarenhet av IDN-domäner och finns både IDN- och icke-IDN domänenerna lediga så väljer jag alltid IDN-varianten nuförtiden. Det ser bättre ut (köpahus.se ser trevligare ut än kopahus.se) och det kan även mycket väl vara så att IDN får lite mer kraft av Google.

  5. #35
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Jontz Visa inlägg
    Det jobbiga med IDN domäner är väl att det är svårt att få folk att länka till sajten naturligt.
    En annan sak man bör veta är att åäö i .net- och .org domäner inte konverteras till åäö webbläsaren.
    Jag vill minnas att IDN-domäner aldrig konverteras till åäö i webbläsaren.

    Citat Ursprungligen postat av johnpaulie Visa inlägg
    Har ganska mycket erfarenhet av IDN-domäner och finns både IDN- och icke-IDN domänenerna lediga så väljer jag alltid IDN-varianten nuförtiden. Det ser bättre ut (köpahus.se ser trevligare ut än kopahus.se) och det kan även mycket väl vara så att IDN får lite mer kraft av Google.
    Skönt med någon som tycker som mig! Jag tror personligen på att IDN-domäner är bättre än vanliga domäner.

  6. #36
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inte vet jag riktigt vad ni menar med konverteras till å-ä-ö i en webbläsare.
    Men om ni avser att det står å-ä-ö i adressfältet på webbläsaren när man kommer in på en IDN-domän så gör det de på .se och .org i alla fall.
    Fast jag kanske tolkar fel där på ordet konverteras.

  7. #37
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Inte vet jag riktigt vad ni menar med konverteras till å-ä-ö i en webbläsare.
    Men om ni avser att det står å-ä-ö i adressfältet på webbläsaren när man kommer in på en IDN-domän så gör det de på .se och .org i alla fall.
    Fast jag kanske tolkar fel där på ordet konverteras.
    Du tolkar det helt rätt. Det var precis vad vi menade, att å-ä-ö står i adressfältet.

    Jag är något förvirrad för tillfället. På vissa .se-domäner så visas å-ä-ö i adressfältet, på andra inte. Har en hemsida på en IDN-domän och i adressfältet visas följande, på ett ungefär: xn-jnsd-asd--awe-asd.se

    Men på andra sidor visas å-ä-ö i adressfältet. Vet inte varför det är så, men jag måste ta reda på det snarast!

  8. #38
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok. Eftersom jag inte har det problemet du har ibland Sweely så blev jag lite fundersam på vad ni menade. Men .org med åäö fungerar också för mig. Men jag har inte ägnat det här så mycket funderingar, så låt oss veta om du får fram det först.

  9. #39
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Det beror helt och hållet på webbläsaren, utifrån vad jag har sett i alla fall.
    åäö .net domän konverteras i IE 7 men inte nyaste Firefox. Kolla revbensspjäll.net

    Men ögon-laser.se konverteras i både IE och Firefox för mig.

    Testa företag.com också, den konverteras varken i IE eller firefox.

  10. #40
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    IDN på org fungerar i båda webbläsarna. IDN på com fungerar i IE 8 men inte i Firefox 3.6.10. Så det lutar nog åt att det är som du säger Jontz att det beror på webbläsarna. Om nu inte någon annan kan bringa ytterligare klarhet i det här.

  11. #41
    NNNs avatar
    NNN NNN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Jag håller för första gången på med domäner med åäö i nu och har en fråga. Vissa av domänerna fungerar klockrent och visar rätt tecken i adressfältet medens vissa av domänerna renderas helt konstigt i adressfältet. Domänerna ligger på binero, men de hävdar att det är vår webbläsare som inte kan visa åäö i adressfältet. Men hur kan då vissa fungera klockrent och vissa inte?

  12. #42
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Det beror på att vissa toppdomäner inte fungerar tillsammans med IDN.
    Till exempel .com och .net är ett par jag vet säkert.
    .SE, .NU, .ORG m.fl visas i alla fall korrekt i Firefox. Hur det är med IE har jag mindre erfarenhet med.

  13. #43
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har samma problem oc hdet är egentigen emailen osm strular mest, finns tydligen en fix men jag orkar inte rikigt bry mig... skärgårdens stugservices är INTE snygg i sin omvandlade domän xn--skrgrdens-stugservice-61bz.se

  14. #44
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Tycker själv bara att det är jobbigt med domäner som har åäö. Sen har jag hört att man måste länka till domänen med punycode för att det ska ge något?

  15. #45
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Jag har upptäckt att G inte uppfattar mitt domännamn med o istället för ö som keyword. Lite intressant faktiskt, trodde att algoritmen borde förstå detta vid det här laget....

  16. #46
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Om du har exempelvis sökmotoroptimering.nu och man söker efter sökmotoroptimering så fattar inte google att man har keywordet i domänen?

    Medans, om jag har för mig rätt, google fattar väl vissa öäå som o alltså att i sökningen hade domännamnet blivit i fet stil?
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2011-02-28 klockan 15:55.

  17. #47
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @jacobjs. På vilket sätt uppfattar inte Google o som ett ö?

  18. #48
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Angående om Google uppfattar åäö i IDN-domäner så verkar det så, oavsett om domänen skrivs ut fint eller fult i webbläsaren. Domänen skrivs nämligen ut rätt i sökresultaten, och sökorden boldas av Google. Angående inkommande länkar till IDN-domäner så verkar både länkar med åäö och punycode fungera. Detsamma verkar gälla URL-er med åäö som kan göras både med åäö och med "URL decode" där åäö har ersatts med %A4 %C3%A5 och liknande.

    Sen finns det god anledning att anta att domän-namn där åäö har ersatts med aao fungerar alldeles utmärkt, oavsett om de boldas av Google i sökresultaten eller inte. Se min domän som exempel.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  19. #49
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Well, En relativt ny sajt innehåller mitt huvudsakliga nyckelord i domänen (vi snackar ett par månader gammal). Dock så har den knappast fått någon påfallande fördel av det. När jag dock har kört med IDN-domäner så har sajterna fått sig ett rejält lyft tack vare att nyckelordet ingår.

    Mitt område är inte vidare konkurrensutsatt så det är knappast det som det rör sig om. Min slutsats blir således att G inte tillmäter min domän något värde överhuvudtaget.

    Dock så är ju som bekant en gång ingen gång och kanske är detta bara en tillfällighet.

  20. #50
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    ok jag som nybörjare(efter flera år hehe) undrar jag har en blogg som heter ex www.båtbörje.se och sitter då och ska exempel lägga till
    i min signatur här på seo-forum, ska jag då inte bara skriva som den är? eller ska jag då andvända puncykoden?hur man nu gör det ingen aning?
    Så vidare om jag skulle göra backlinks hur ska jag göra dem? ska jag då inte skriva mitt riktiga domän båtbörje.se utan puncykoden?i själva länken
    som jag då ska ha som en backlinks?samma om jag kommenterar på en blogg?

  21. #51
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    @barje47 - jag kör alltid på puny code-versionen av domännamnet när jag länkar. Säkrast så. Alla tjänster -- däribland Googles -- har inte stöd för IDN-domäner riktigt än.

    Se: http://www.idnkonverterare.se/

  22. #52
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    ok lysande litet program tack för det. Men det kommer ju att se skit ut när man är ex i en blogg eller ex forum där de frågar
    efter en bra båt sida och då skulle jag vilja svara på www.båtbörje.se men då ska jag svara www.xn--btbrje-iua2l.se får man
    verkligen någon att vilja klicka på den länken?puhh nu fick man nog tänka om haha

  23. #53
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Jag skulle vilja ha lite update från er som testat domäner med ÅÄÖ, eller är mer insatta i ämnet. (Nu bortser vi från det att det blir problemas att använda adwords. Det är SERP-resultat jag är ute efter.)

    Hur bra syns ÅÄÖ-domänerna i SERParna nu för tiden?

    Exempelvis om jag söker på, hmm vad ska vi ta för exempel? Vad sägs om:
    "Fältarbete"

    Är det exempelvis större chans att de kommer i nedanstående ordning än att "Ä"-domänen dyker upp först, vid sökning av just "fältarbete".

    1. faltarbete.se
    2. faltarbte
    3. fagerhult/faltarbete
    4. fältarbetare.se

    Helt enkelt: Tycker ni att det är waste av time och money att investera i ÅÄÖ-domäner, eller?
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  24. #54
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag har en ÅÄÖ-domän.net som rankar 1:a (GSERP). Slår tom en .se-domän med samma nyckelord som har rätt mycket inlänkar med samma tema och nästan samma content. Har den på Loopia och den visas nuförtiden som den ska, tidigare såg domännamnet rätt kryptiskt för besökaren.

    Def ingen waste!

  25. #55
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Jag har två ÅÄÖ-domäner. Om jag ska vara helt ärlig så märker jag ingen större skillnad jämfört med de traditionella domänamnen med a och o istället. Tycker att de rankar precis lika bra som andra sidor av samma värde.

  26. #56
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Mycket bra info. Tack så mycket.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  27. #57
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej här kommet min åsikt: äöå domäner funkar hur bra som helst, har flera själv. Tycker de funkar bättre till och med. Direkt trafik är inga problem heller, får det också. Det gäller dock att du har .se/.nu så det set vettigt ut i browsern, punny code varianten har negativ inverkan på konverteringen, även om det bara är sökmotor trafik du har.

    Med vänlig hälsning, Fredrik

  28. #58
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Skrev denna för ett år sen...
    men bättre sent än aldrig ;-)
    IDN för dummies

  29. #59
    D-mans avatar
    D-man D-man är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    1
    Jag har märkt att Firefox inte visar com domäner med åäö i url-fältet. De flesta andra kända webbläsarna jag testa fungerar men inte Firefox när det gäller .com med åäö.

    Exempel på lösning:
    Du äger blåbärspaj.com och blabarspaj.com. Du gör en kopia av båda sajterna och skriver ett script på blabarspaj.com att Google inte ska indexera den sajten. Du vill bara att Google ska indexera blåbärspaj.com och du vill även att denna url ska visas som sökresultat på Google. På blåbärspaj.com skriver du ett script som säger "if user have Firefox redirect to blabarspaj.com"

    Finns det några nackdelar med att göra så här? Synpunkter tack! Jag är ny på SEO.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Så ser en ett bra domännamn ut
    Av Gustav i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 08:23
  2. Domännamn
    Av PernillaEA i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 14:08
  3. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56
  4. domännamn - 9x.se
    Av Jacob Jarnvall i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:20
  5. Tyska domännamn
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 13:14