Resultat 1 till 5 av 5

Feedback: bara företagsnamn eller lägga till nyckelord?

  1. #1
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Jag ska göra en fastighetssida åt svärfar för några bostäder som hans fastighetsbolag säljer i Spanien. Eftersom kunderna finns både i Spanien, England och Sverige så tänkte jag nog göra tre olika sidor på .com, .se, .es.

    Nu har jag tre alternativ:
    * antingen så kör jag bara företagsnamnet .tex. kallejansson . se (om det är kalle jansson AB)
    * eller så lägger jag på något nyckelord t.ex. kallejanssonbostader . se
    * eller så kortar jag ned namnet och lägger på nyckelord jansssonsbostader . se

    Spontant så lutar det åt att bara köra på företagsnamnet (alla tlds är lediga) och sedan bygga en liten nichsajt med relevanta nyckelord som kan driva lite trafik vidare.

    Tar tacksamt emot kommentarer

    MVH Micke

  2. #2
    niklas.lindhs avatar
    niklas.lindh niklas.lindh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Om du har bostäder med i domänen så får du större fördelar hos sökmotorerna. Om du väljer janssonsbostader.se så rekommenderar jag dig att ha janssons-bostader.se Annars tolkar sökmotorerna janssonsbostader som ett helt ord. - är mellanslag.

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det finns anledning till att ha mellanslag i domännamn, enklare att läsa eller att det är korrekt svenska. Faktum är dock att google är bra på att läsa domännamn utan mellan slag.

    Google läser det som janssonsbostäder.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag kan nog tycka att det finns anledning att ha bara företagsnamnet. Visst får du en liten fördel av att ha produkten i domänen men det är också konstigt, skulle det inte vara lite märkligt om Saab hade domänen Saabbilar.se?

    Däremot finns det ju inget som hindrar att du bygger upp en liten site på företagetprodukten.com också.

    Måste ge mitt stöd åt Fredrik med, Google har inga som helst svårigheter att skilja ut hopskrivna ord i domänen. Tycker generellt sett domäner utan bindestreck är bättre.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    niklas.lindhs avatar
    niklas.lindh niklas.lindh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Jo, man får tänka på vad företaget heter och inte ha en domän som sticker ut helt å hållet från företagsnamnet.

    Sen när det gäller bindestreck eller inte har jag blivit lärd att man bör använda det. Dock inte för mkt att det blir en hel mening i själva domänen. Men visst, ser Google och andra sökmotorer skillnad vilket de gör. Så kör på det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. företagsnamn som nyckelord?
    Av Saucepan i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 01:21
  2. Lägga blogg på undersida eller subdomän?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 00:48
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:54
  4. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16
  5. sökordsdomän eller tråkigt företagsnamn?
    Av Per Renemark i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 18:52