Resultat 1 till 5 av 5

Konkurera med nyckelord med hög sökvolym

  1. #1
    andreas_s avatar
    andreas_ andreas_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    7
    Hejsan!
    Ni har alla varit nya på SEO en gång, såhär i början känns det som Korvstoppning. Har läst igenom nybörjarguiden, läser även en bok just nu som är mer specifikt riktat mot att förbättra bloggar där viss optimering ingår. Har väldigt grundläggande kunskap i hur en site är uppbyggd, men är därefter bara ute efter att lära mig grundläggande om SEO.

    Jag försöker inte snöa in mig på nyckelordsforskning (vet att åsikter är delade här i SEO världen ang nyckelordsforskning), men vill ändå göra en viss undersökning innan jag ger mig ut med en kollektion nyckelord.

    Har användt mig av AdWords nyckelordssökning.
    Jag har 16 potentiella sökord (kombinationer,) som skulle passa för just min verksamhet, och det sträcker sig mellan 5-1300 i månadens globala sökvolym.

    Jag undrar då varför jag skall brottas med dom nyckelord som genererar mest, när förmodligen majoriteten av folket i samma bransch använder sig av dom? Kan det vara bra strategist att lägg sig på dom sökord som ligger lite lägre och kanske försöka optimera för lite fler lågt placerade sökord?
    Detta kanske är ett vanligt dilemma, jag vet inte. Ni får gärna motivera kortfattat, även om inte jag var kortfattad :/

    Jag hoppas att ni förstår min formulering.
    Tack för er tid.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Sökvolymer behöver inte motsvara konkurrensen. Det viktigaste är att hitta sökord som motsvarar sidan som man vill bygga samt att sökorden konverterar. Det går hitta sökord med hög konkurrens men som konverterar dåligt.

    Man bör ta AdWords nyckelordssökning med en nypa salt. De ger en fingervisning om konkurrensen mellan annonsörer i första hand.

  3. #3
    andreas_s avatar
    andreas_ andreas_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    7
    Ja som jag förstått så är Nyckelordsforskning inget man skall grunda på.
    Men ponera då att sökorden i frågan(som har denna höga sökvolym) konverterar bra och där konkuransen är hög(redigerat), är det då strategiskt bra att lägga sig på sökord med mindre sökvolym?

    Jag citerar 'Carl-Gustav Öberg' ur en tråd

    "Det är väldigt ofta som jag förklarar för kunderna varför de istället bör satsa på sökord med en lägre sökvolym på grund av att förhållandet mellan sökvolym och konkurrens är betydligt bättre."

    Tack för ditt svar Fredrik!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst finns det en poäng i det Carl Gustav skriver andreas_.
    Ett inte alltför ovanligt sätt att arbete med optimering för kunder eller för sig själv heller.
    Arbetsinsatsen för att lyfta upp ord med lägre sökvolym men med mindre konkurrens kan ge lika mycket eller ibland mer än att bara fokusera på orden med den högsta sökvolymen.
    Även om konverteringen kan skilja mellan orden så kan det totala slutresultatet ge en bättre konvertering om man väljer att satsa på ord med mindre konkurrens.

  5. #5
    andreas_s avatar
    andreas_ andreas_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    7
    Urban. Tack för den "bekräftelsen", jag skall ha detta i åtanke.
    Jag tror jag fått svar på min fråga.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  2. Ungefärlig sökvolym
    Av Chrippa i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 13:22
  3. Sökvolym på olika sökbegrepp
    Av BraMarknadsföring i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 15:02
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 08:57