Resultat 1 till 13 av 13

Att ha - i en domän

  1. #1
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Hej,

    Som bekant så börjar domännamnen ta slut och frågan är om man kan använda "-" för att dela upp vissa namn? Svenskan vill ju oftast ha allt ihopskrivet medans engelskan vill ha det särskrivet.
    Många ord återfinns i svenskan som vi skriver ihop fast i engelskan så särskrivs det.
    Så vad är bra och dåligt när det gäller "-" för SEO?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Bindesträck är helt okej i Svenska språket och avser inte en särskrivning. Domännamn avser ofta ett namn eller en kort fras och då försvinner syftet att använda bindesträck.

    Min personliga åsikt är att det är helt okej att registrera och använda domännamn med bindesträck om de separerar dubbelord och inte enkelord.

    billiga-hamburgare.se skulle jag mycket väl kunna använda.
    ham-burgare.se skulle jag däremot inte använda.

    Det är enkelt att byta domän till ett bättre i framtiden och kommer inte skada dig märkvärt. Kanske visar det sig att din idé/hemsida fungerar ypperligt och då kanske du kan köpa upp ett bättre namn.

    Ur ett SEO-perspektiv så har det ingen större betydelse om du har billigahamburgare.se eller billiga-hamburgare.se, om det ens finns någon skillnad.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Var väl den uppfattning jag hade av bindesträck i domäner för jag kan inte se någon större skillnad när jag söker.
    Vore kul och se om någon har testat detta i praktiken...!?

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX66
    Var väl den uppfattning jag hade av bindesträck i domäner för jag kan inte se någon större skillnad när jag söker.
    Vore kul och se om någon har testat detta i praktiken...!?
    Jag har testat bindestreck och det fungerar minst sagt galant. Ifall det är en fras som består av två ord så är bindestreck fantastiska. Google behandlar bindestrecket som ett mellanrum. Typ.

    Ifall du googlar på något i stil med "billiga hästar" så är jag nästan 100 på att det finns två konkurrenter. Ena kör med "billigahästar" och andra med "billiga-hästar". Domänerna är lika bra i mina ögon, så bindestreck är någonting jag skulle rekommendera, trots att alla ogillar dem.

  5. #5
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Hört argument mot bindestreck att folk inte är vana vid dom i domännamn, dock är det bara en tidsfråga innan de är minst lika vanliga som utan.

  6. #6
    FredrikNass avatar
    FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norge, Tromsø
    Inlägg
    45
    som Christian säger så är det väl den punkten som gör dem svagare, folk chansar inte på att skriva med "-" i namnet som dom kan göra med HelaNamnetIEnLångSträng.com


    Men om hysterien runt domäner fortsätter så måste ju snart "-" domäner blir eftertraktade.

    Jag har börjat köpa upp endel "domän" relaterade domäner med "-" i sig.

    Senast köpte jag "Domain-Program.com" jag vill tro att den blir värdefull på sikt. Men kan naturligtvis inte bevisa något än

  7. #7
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    ja det känns som att ha ett "-" i domänet betraktas i princip som särskrivna ord och då är det ju lika effektivt som ett ihopskrivet om nu Google förstår detta. Hur ser det ut i Yahoo och MSN då?

    Skall nog oxå börja kolla på inköp av domänder

    Frågan är hur man ser svengelska ord där man har tagit något från engelskan och försvenskat. Finns ju även ord från engelskan som vi ihopskriver och engelskan särskriver dem.

    Troligen, får man anta ivf, kommer sökmotorerna att ta mindre hänsyn till "-" eftersom det blir vanligare och vanligare. Då kommer nyckelord.se och nyckel-ord.se att generera samma resultat. Rent hypotetiskt ivf!?

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Domännamn är viktiga i SEO syfte men även för traditionell marknadsföring, visitkort och vad man nu gör rekland för. Bindestrecket utgör en förenkling av läsningen i tryckt material och man kanske inte vill ha en domän som är svårläslig och ser då till att helt korrekt, peta in ett bindestreck.

    Inte bara SEO utan även lite stil på annan media om man tänker till lite, tycker jag är vettigt

  9. #9
    ZeroX66s avatar
    ZeroX66 ZeroX66 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    24
    Stämmer bra att man skall tänka efter med namnen, men i det här fallet så har vi ett domännamn som står för namnet sedan vill jag ha ett namn som visar vad man gör. Typ om företaget heter Ackes.se och man fixar med att svetsa så borde ju även svets.se vara intressant eller resonerar jag galet nu?

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag tycker inte det är så viktigt men varför inte ackes-svetsning.se

  11. #11
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    gammal tråd men spinner på samma frågor. Om jag fattar Er alla rätt så är bindestreck helt ok?och ur seo synpunkt
    samma som utan bindestreck då? så strunta nu i korrekt svenska men om jag då har ex. cykl-ar.se så skulle det vara
    lila bra som cyklar.se ur SEO synpunkt?

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag har använt mig av bindestreck och det brukar vanligtvis fungera bra.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    hallo Petter.Jo men säkert många som har typ då cykel-bud så är ok men jag menar riktigt sjuka delningar som ex
    vo-lvo,se eller se-o.se eller hur är det med dubbel bindestreck då? cy-k-el jag menar att om det läses som ett helt ord
    så kan man ju göra mycket kul för SEO , ingen höjdare kanske med som ett bra namn på en site men som ex en doorwaysida
    är det ju lysande.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  2. subdomäner hej.domän.se hejsan.domän.se
    Av TonyLi i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 11:12