Resultat 1 till 7 av 7

Googles träfflista

  1. #1
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8


    Jag har försökt att optimmera sidan för träffar på "boeuf bourguignon"
    Vad är fel?! Jag använder META-taggar, keywords och description. <h1> taggen är börjar med "boeuf bourguignon" och första <p> taggen med "boeuf bourguignon" Varför visar google "14 okt 2008 ... " sen description-text.

    Jag småfuskar i wordpress... Jag förmodar att det är ett konstruktionsfel på sidan. S
    Jag har â€hackat ihop†temat själv och håller på att â€göra om gör rätt†när jag lärt mig mera om hur saker och ting ska vara egentligen.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-02-10 klockan 15:21. Anledning: regel 1

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    14/10-08 var då du skrev texten. Sidan däremot är cachad av Google så sent som den 9/2 i år.
    Descriptiontexten har du självt valt för sidan. Så med andra ord verkar allt vara ok.

  3. #3
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Alltså google letar reda på datum på sidan, i mitt fall "14 okt 2008 ..." och placerar det framför meta description i träfflistan. Har detta någon betydelse? dvs är det bra eller dåligt, blir träffplaceringen bättre om man tar bort datumet?

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Picinae
    Alltså google letar reda på datum på sidan, i mitt fall "14 okt 2008 ..." och placerar det framför meta description i träfflistan. Har detta någon betydelse? dvs är det bra eller dåligt, blir träffplaceringen bättre om man tar bort datumet?
    Placeringen lär inte bli bättre, men för en användare lär det nog bli bra ifall du antingen ändrar datumet eller tar bort det helt. Ifall du ändrar det till 2010 så får ju läsaren för sig att allt du skrivit är nytt och fräsch - och klickar sig då in på din sida. Att ta bort datumet helt skulle du också kunna göra då du inte låter användaren skapa sig en uppfattning om hur gammal/ny din sida är.

    Vet inte ifall någon håller med, men detta är min åsikt i varje fall.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja för Googles del lär det knappast ha betydelse att sidan skapades då. Ändringar efteråt märks av googlebooten oavsett datumet grundinlägget skapades.

    Däremot kan det kanske påverka klickfrekvensen hos besökare om de uppfattar sidan som gammal/inaktuell/etc med det datumet. Och klickfrekvensen ger ett visst genomslag i Google.
    Nu kanske folk inte är så känsliga för datum när de gäller recept förstås. Men hade titeln varit något sådant som ”Senaste nytt om svenska kändisar” med ett datum från oktober 2008 lär det inte bli många som besöker den sidan.

    Men vill du få upp sidan högre behöver du arbeta lite med att få inlänkar till sidan.

    Edit: pucktvåa på det med datumet ser jag.

  6. #6
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Ok, Tack. Detta recept är väldig välbesökt hos mej. Vilket jag tycker är underligt med tanke på vad långt ner i träfflistan den kommer. jag bläddrar väldigt sällan så många sidor.

    Nå väl, om jag skulle vilja gå vidare med denna och börja jobba på inlänking. Hur är det om man skickar upp länken på "sociala media" typ twitter, facebook, delicious och Stumble osv. Är det nåt speciellt med dessa länkar? Typ en nofollow eller nåt annat konstigt som inte google gillar. Räknas de? Eller kommer det öka på pageranken.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det en bra strategi att använda sig av sociala media för att pusha upp något som man vill ha fokus på och är populärt.

    Men att titta på om det är nofollow eller inte är knappast konstruktivt. Många av de sociala media du nämner har nofollow för länkar och det är inget som Google tycker är konstigt.
    De kommer med andra ord inte öka Page Ranken och man lär väl kunna säga att de inte räknas hos Google om vi tar det generellt.
    Men den delen är rätt så ointressant om du vill lyfta upp en sida.

    Gör du dig synbar i social media och de som kommer till sidan uppskattar vad de ser så kan du räkna med att några av dem kommer uppmärksamma din sida till exempelvis i sina bloggar eller på forum som då inte har nofollow och som ger en bra effekt i Google.

    Sedan kan man naturligtvis mer målmedvetet arbeta med en aktiv länkning från andra sidor för att få länkar som räknas i Google.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ang Googles genomsökningsfel...
    Av Solan i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 08:23
  2. Googles cache
    Av floodis i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 03:12
  3. Ang googles PR
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:21
  4. Googles?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:27
  5. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01