Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 69

Pineberry's seo-analys

  1. #1
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Jag råkade för ett tag sedan ramla in på http://www.pineberry.com/skills/seo/analysis-tool
    knappade in mitt sökord (blu-ray) där och justerade i de områden där det fanns brister och har nu kommit upp i 99/100 poäng den poäng som fattas är att jag bara har 118 sidor indexerade på google!

    Nu är min fråga: hur relevant är resultatet från denna analys!
    Vad jag förstår så är det någon/några här på detta forum som skapat analysen/jobbar för Pinberry
    vore roligt med lite synpunter!

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Resultatet är 100% relevent om du vill komma först på ett sökord utan konkurrens. Om det är en del konkurrens och/eller högre sökvolym så måste din sida även ha trust, vilket den kan få fämst via bra inlänkar. Du kommer alltså då inte att komma bra i sökresultaten även om du har 100 poäng på det där testet. Så det beror på vilken din sökterm är med andra ord.

    Tycker dock att det är ett smidigt sätt att snabbkolla on page seo för en sida.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Kul att du presterat så bra resultat 99 poäng är ovanligt. Precis som Blight säger så är det här ju bara on page faktorer som mäts så nästa steg är länkar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Virres avatar
    Virre Virre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Ett kanonverktyg, jag brukar använda det som en checklista för att kolla att jag inte glömt något.

  5. #5
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Ja det tyckte jag med, och nu har jag fått lite bekräftelse på att resultatet är relevant..

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    ja men den fungerar ju inte, känner inte igen META taggarna är ju en ganska allvarlig sak!!!

    Verkar amatörmässig faktiskt

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    ja men den fungerar ju inte, känner inte igen META taggarna är ju en ganska allvarlig sak!!!

    Verkar amatörmässig faktiskt
    Jag rindge till Pineberry och dom säger att det hade att göra med min charset men vi får se vad utvecklarna säger...


    intressant annars helt klart

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det är onekligen så att det är svårt att bygga ett verktyg som klarar av att ha överseende med alla tänkbara fel som kan finnas på en sida. Just när doctype är felaktigt angiven så vet vi att verktyget aldrig klarar av att göra sitt jobb.

    Däremot har jag svårt att hålla med om att meta-taggarna är en allvarlig sak, det är väl ändå SEO vi pratar om och där vet vi ju alla hur viktiga dom är
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Det är onekligen så att det är svårt att bygga ett verktyg som klarar av att ha överseende med alla tänkbara fel som kan finnas på en sida. Just när doctype är felaktigt angiven så vet vi att verktyget aldrig klarar av att göra sitt jobb.

    Däremot har jag svårt att hålla med om att meta-taggarna är en allvarlig sak, det är väl ändå SEO vi pratar om och där vet vi ju alla hur viktiga dom är
    meta är ju inte viktigt för google men när det blir fel på grund av att jag inte har UTF-8 verkar det ju knepigt. dom ska kolla detta ändå då jag postar svar på det när jag vet för deras verktyg

  10. #10
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Premiär för inlägg på SEO-forum

    Idag genomförde jag ovan nämnda SEO-analys för mitt företag MediaAnalys på sökbegreppet "sökmotoroptimering" och fick då resultatet 57 poäng. Föga imponerande! Bland annat fick jag reda på att sökordet saknades i titeln, ingen H1:a på sökordet samt ingen descriptiontext m.m. Givetvis finns allt detta, men min fråga är: Varför detta resultat och finns det inte en stor risk för att testet blir missvisande?

  11. #11
    leifiuzs avatar
    leifiuz leifiuz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    30
    Det var konstigt @Kalle Blohm .
    jag gjorde just en analys på min sida och fick 96 av 100 poäng.

    Webbsidan har ingen extern css-fil. -3 Poäng
    Din webbsajt har 210 indexerade sidor.. -1 Poäng

  12. #12
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Hejsan Kalle Blohm
    Om detta stämmer att du kommer ifrån MediaAnalys och sysslar med SEO, så skall ni börja med Er själva som kund. Ni har ingen H1, Title är felskriven, m.m. Skrämmande att titta på i SEO.
    Ni får bara 57 poäng. SEO-nybörjare....eller..

  13. #13
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Kalle Blohm
    Premiär för inlägg på SEO-forum

    Idag genomförde jag ovan nämnda SEO-analys för mitt företag MediaAnalys på sökbegreppet "sökmotoroptimering" och fick då resultatet 57 poäng. Föga imponerande! Bland annat fick jag reda på att sökordet saknades i titeln, ingen H1:a på sökordet samt ingen descriptiontext m.m. Givetvis finns allt detta, men min fråga är: Varför detta resultat och finns det inte en stor risk för att testet blir missvisande?
    Om ovannämnda finns och du fortfarande får 57 poäng av 100 möjliga så är testet tämligen missvisande.

    Har flera hemsidor med nyckelord i titeln, men som trots det inte får poäng för det hos Pineberry och dess test. Brukar ha med min teckenuppsättning att göra. Kolla med deras support!

    Om er hemsida inte har någon H1:a eller sökord i titeln så kanske ni inte borde syssla så mycket med just SEO. Just my two cents...

  14. #14
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Om er hemsida inte har någon H1:a eller sökord i titeln så kanske ni inte borde syssla så mycket med just SEO.
    Haha de rankar 4:a på sökmotoroptimering, knappast amatörmässigt... Så vitt jag kan se är de enda "felen" med koden att de första raderna är blanksteg och att brödtexten använder html chars snarare än riktiga åäö. Men det viktiga är ju att Google gillar sidan...
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  15. #15
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Blight
    Haha de rankar 4:a på sökmotoroptimering, knappast amatörmässigt... Så vitt jag kan se är de enda "felen" med koden att de första raderna är blanksteg och att brödtexten använder html chars snarare än riktiga åäö. Men det viktiga är ju att Google gillar sidan...
    Jaha! Hade inte tid att kolla upp det just då, och det lät enligt Sundream Estate som att de varken hade en H1:a eller sina sökord i sin title. Nåja.

  16. #16
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Totalt 100 av 100 poäng
    Vår slutkommentar
    Var hälsad GURU! Vi klentrogna trodde inte att någon skulle lyckas få full pott. Så fel vi hade. Vill du ha jobb så kontakta oss omedelbart! Kontakta oss för gratis rådgivning
    Dock säger den att man saknar H1-or om dessa ligger innuti en tablecell.
    ♪♫♪♫♪ Webbdesigner ♪♫♪♫♪

  17. #17
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Haha, det meddelandet har man fått förut. Kontaktade Pineberry och blev faktiskt erbjuden ett jobb...

    ...som artikelskrivare. Vilket inte var särskilt kul. Så förvänta er ingenting enormt

    Kan för övrigt nämna att endast ett fåtal sidor i Sverige, närmare bestämt runt 20 stycken, har fått full pott på det testet.

  18. #18
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Sweely
    Kan för övrigt nämna att endast ett fåtal sidor i Sverige, närmare bestämt runt 20 stycken, har fått full pott på det testet.
    Vad får du den statistiken ifrån?

  19. #19
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av fabian
    Vad får du den statistiken ifrån?
    Michael Wahlgren, Pineberrys VD. Publicerade ett inlägg i min blogg om att jag fått 100 poäng på testet och Pineberrys VD - Michael Wahlgren - lämnade en kommentar.

    Länk till inlägget: http://www.nyabella.se/jobb-p%C3%A5-g

  20. #20
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Där ser man. Så då tillhör man en "exklusiv skara", det är ju kul. Vore intressant att veta vilka övriga sajter som fått full pott är.
    ♪♫♪♫♪ Webbdesigner ♪♫♪♫♪

  21. #21
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av fabian
    Där ser man. Så då tillhör man en "exklusiv skara", det är ju kul. Vore intressant att veta vilka övriga sajter som fått full pott är.
    Du skulle ju kunna få kika på en av mina hemsidor som fått full pott på deras test.

    Vågar inte placera en länk till hemsidan här på SEO-forum, men om du gör en Google-sökning efter orden "bota dålig andedräkt" och väljer resultatet i topp så hittar du nog till min hemsida.

  22. #22
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate
    Hejsan Kalle Blohm
    Om detta stämmer att du kommer ifrån MediaAnalys och sysslar med SEO, så skall ni börja med Er själva som kund. Ni har ingen H1, Title är felskriven, m.m. Skrämmande att titta på i SEO.
    Ni får bara 57 poäng. SEO-nybörjare....eller..
    Tack för din kommentar, dock så kan du se att vi har en H1:a med "sökmotoroptimering" och titeln har begreppet "sökmotoroptimering" samt är inte över 60 tecken. Det som jag är mest nyfiken på är såklart varför Pineberrys SEO test visar att allt detta saknas.

  23. #23
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sweely
    Du skulle ju kunna få kika på en av mina hemsidor som fått full pott på deras test.

    Vågar inte placera en länk till hemsidan här på SEO-forum, men om du gör en Google-sökning efter orden "bota dålig andedräkt" och väljer resultatet i topp så hittar du nog till min hemsida.
    Tack, det ska jag absolut göra. Verkligen bra jobbat att få full pott!

  24. #24
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Kalle Blohm
    Tack för din kommentar, dock så kan du se att vi har en H1:a med "sökmotoroptimering" och titeln har begreppet "sökmotoroptimering" samt är inte över 60 tecken. Det som jag är mest nyfiken på är såklart varför Pineberrys SEO test visar att allt detta saknas.

    Den är felskriven.
    <head><title>
    Sökmotoroptimering / SEO - Sökmarknadsföring | MediaAnalys
    </title>

    Borde vara:
    <head><title>Sökmotoroptimering / SEO - Sökmarknadsföring | MediaAnalys</title>

    Ingen H1, men 5 stycken H2

    Be någon av era grabbar titta över eran on-page. Ni har bra placering i SERPen, kanske många bra inlänkar, men ni kan rankas bättre med en bra on-page.

  25. #25
    leifiuzs avatar
    leifiuz leifiuz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    30
    Hittade en H1.

    div class="AddCMSSysViewControl"><h1 style="font-size: 24px; float: left; padding-bottom: 20px;">Sökmotoroptimering / SEO
    </h1>

  26. #26
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate
    Den är felskriven.
    <head><title>
    Sökmotoroptimering / SEO - Sökmarknadsföring | MediaAnalys
    </title>

    Borde vara:
    <head><title>Sökmotoroptimering / SEO - Sökmarknadsföring | MediaAnalys</title>

    Ingen H1, men 5 stycken H2

    Be någon av era grabbar titta över eran on-page. Ni har bra placering i SERPen, kanske många bra inlänkar, men ni kan rankas bättre med en bra on-page.
    Mig veterligen så påverkar inte white space titeltaggen och H1:an finns där men jag självklart tacksam för dina synpunkter.

  27. #27
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu skall vi kanske inte överskatta betydelsen av analysen. Om man verkligen anser att det är viktigt att få 100% så är det inte speciellt svårt att uppnå.
    Det är bara att se vad det är som ger poäng och anpassa sidan efter det. Om det sedan blir bra optimeringsmässigt i serpen är en helt annan sak.

    Nu är det ingen som helst garanti för att det ger någon placeringsförändring vid 100%. Det är ett automatiskt genererat svar så resultatet skall tas därefter.
    Dessutom vägs alla faktorer heller inte in och man kan diskutera en del av det som ger poäng också.
    I något forum såg jag en som hade lyckats få 100% och ställde frågan hur lång tid det skulle ta före han låg på topp 1. Och så fungerar det inte. Det är inte det stora sanningsverktyget som avgör om en sida kommer toppa hos Google eller inte som en del verkar tro.

    Däremot är den bra för att göra en liten kontroll för en sida och se vilka faktorer som har betydelse.
    Sedan är det ett utmärkt länkbete för Pinberry och den lär också ge en hel del kontakter med blivande kunder.

  28. #28
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    För mig har det fungerat galant optimeringsmässigt i serp:en med att först få full pott på testet och sedan bygga inlänkar. Sidan klättrar ganska intensivt på det viset, så testet är riktigt bra enligt mig!

  29. #29
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Jag låg bra till innan jag fick 100% på testet och jag ligger bra till efter jag fick 100% på testet. Jag har dock sidor som ligger etta på google på sökord, men som får under 50 poäng i testet.

    Jag ser testet som en kom-ihåg-lista för att checka så att allt ser rätt ut. Brukar även köra SenSEO där man får lite bättre översikt över vad som är granskat tycker jag.

    Men det kan ju knappast vara negativt att passera testet med full poäng.

  30. #30
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    För ovetande så är Kalle Blohm marknadschef på MediaAnalys... Hoppas detta är ett skämt.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blandad analys av sidinnehåll
    Av tolj i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 11:26
  2. Seriöst verktyg för långsiktig analys?
    Av Stefan Svensson i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 03:58
  3. Laios Webb & Analys
    Av lillan i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 13:51
  4. Sitelinks - en liten analys
    Av Waldo i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 06:25
  5. Verktyg för jämförande analys
    Av mephisto73 i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 17:44