Resultat 1 till 10 av 10

Antal inlänkar per "gratisblogg"

  1. #1
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Jag har en Huvudsida som jag ger inlänkar med olika gratis bloggar.
    Nu undrar jag hur många inlänkar man ska ge per blogg post.

    Låt säga att jag skriver ett inlägg i min gratisblogg med 300 ord. Hur många ankartext inlänkar kan man ha från den för att det ska vara naturligt?

    Jag har olika namn på ankartext inlänkarna, oftast kör jag endast 2 st inlänkar med ordet jag vill optimera för. Resterande inlänkar får andra relevanta ord.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skall väl först påpeka här att använda gratisbloggar för optimering oftast bryter mot reglerna för de tjänsterna som erbjuder gratisbloggar. Vilket kan/brukar resultera i att bloggen stängs ned vid upptäckt.
    Om de som tillhandahåller tjänsten inte upptäcker det själva brukar andra som ser det anmäla bloggen.

    Hur många ankartext inlänkar kan man ha från den för att det ska vara naturligt?
    När verkar naturligt för en betraktare är väl ett bra svar.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ska man dra till med en siffra brukar tre vara populär, lika många som de tre vise männen, eller fadern, sonen och den helige ande osv.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586

    Det med tre kan nog spåras till tretalsmystiken. Nu kanske det finns någon undersökningen eller teori om att tre länkar skulle vara bäst. Är inte säker på om det finns men någon annan kanske har en källa på det.
    Men det bör ju också vara avhängigt av textmängden och andra utgående länkar.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Du skall ju inte köra flera länkar mot samma sida (inte site, utan sida) med olika ankartexter.

  6. #6
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    A jag är medveten om det ligger i "grey hat" zonen. Hittar dock inget bättre samt effektivare sätt. Fortsätter att köra på 3 länkar.

    Det man kan göra är väll att se till att inläggen på gratisbloggarna är så informationsrika som möjligt. Samt att det innehåller åtminstone 300 ord.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det som möjligen ligger i grey hat -zonen är att du kör från en massa gratisbloggar, inte att du kör ett visst antal länkar från posterna eller hur många ord posterna har.

    Om du kör flera olika länktexter i samma post till samma sida så kommer bara det ord som ligger i den första länken att ge någon effekt. Du får inte heller mer länkjos bara för att du kör tre länkar i samma post. Om du skall få effekt måste du länkar till tre olika sidor, då får var och en lika mycket.

  8. #8
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hur är det med blogspot.com? Där vet man ju inte hur mycket google har koll på. Hur mycket är okej tror ni? Är det okej att ha en tror ni?

    EDIT: Är det tex okej att ha en extern blogg som ej är länkad från sajten tro?

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är OK att ha hur många bloggar du vill som länkar till din site, och du kan ha länkar från x antal tusen bloggar på blogspot.com

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Den mottagande sidan lär inte bli lidande av den "grå hatten" hur som helst (om man nu inte går alldeles överstyr). Däremot kan man naturligtvis ifrågasätta det "etiska" i att kladda ner nätet och de fria bloggsajterna med kommersiell rappakalja.

    Problemet blir som så ofta annars - om alla andra gör det, så blir det lätt att försvara sig med samma mynt. Jag använder mig själv av tekniken, men brukar försöka få till något slags "intressant" innehåll när jag ändå skriver artiklarna så att den stackaren som ibland hittar till blogginlägget faktiskt få något att läsa. Enkel princip där - om jag kan få det intressant för läsaren, så borde Google kunna uppskatta det som relevant.

    Ett par, tre länkar känns som sagt lagom och gärna med varierande ankartext mot varierande målsidor. Det funkar - alltså kommer "alla" att använda sig av tekniken. Att sedan wordpress.com, blogger.com med flera inte verkar bekymra sig hjälper ju.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  5. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59