Resultat 1 till 4 av 4

Bättre SEO att ha länka till alla sidor längst ner på varje sida? Ny trend?

  1. #1
    xtremes avatar
    xtreme xtreme är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    34
    Pratade med en utvecklare som sa att den senaste trenden inom SEO är att man längst ner på varje sida har en samling länkar som länkar till hela sitens sidor.

    Se ett ex här (inte min sida): http://www.smartkidsbookstore.com/
    När sidan är klar kommer det längst ner i det blå fältet finnas länkar till alla sidor på sidan kategoriserat. Inte för navigering utan just för SEO.

    Stämmet detta, ökar det SEO? Är det en ny trend?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    hmm.. i alla fall ingen trend som jag har sett. Man kan använda sidfoten på bra sätt för SEO, men då måste man se till att man inte har exakt samma information i sidfoten på alla sidor.

    Sökmotorerna, med Google i spetsen, har blivit mycket duktiga på att detektera innehåll eller delar av innehåll som är likadant på flera sidor på en sajt (även över olika domäner). Detta gör de för att detektera block av innehåll som de inte ska lägga lika stort värde vid. Ingen kan säga exakt hur mycket detta används, men enligt mina erfarenheter är det mycket bättre om länkar som ska förbättra SEO inte dupliceras på alla sidor på sajten.

    Försök istället att använda relevanta länkar som bäddas in i brödtexten på sidorna. Dessa länkar är så mycket mer värdefulla än om du lägger samma länkar i sidfoten på varje sida på din sajt.

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Den där utvecklaren borde nog fokusera på utveckling och spekulera mindre i SEO
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är flera år sedan footerlänkar blev omodernt, det anses absolut inte vara en trend inom SEO - tvärtom! Det är dessutom mycket tveksamt om de över huvud taget ger något värde.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meny på varje sida eller bara en
    Av Cassis i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 13:01
  2. Länka ut till affiliate-sidor - Hur farligt?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 16:10
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 14:44
  4. Länka rubriken till samma sida
    Av tolj i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 12:03