Resultat 1 till 26 av 26

Sökmotorvänliga bloggar

  1. #1
    mshjelms avatar
    mshjelm mshjelm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    13
    Jag har kollat runt lite på en del vanliga bloggar med div. plug-ins och skulle vilja höra era åsikter angående vilket eller vilka bloggverktyg som är mest sökmotorvänliga. Wordpress, Movable Type etc.?

    _________________________
    Butiker och shopping
    Senast redigerat av mshjelm den 2006-07-11 klockan 09:45.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Just nu är Wordpress väldigt bra!
    Rekommenderas starkt!

    Sen är det bara en tidsfråga innan det kommer dyka upp ordentligt on-page optimerade "themes" till Wordpress också.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    mshjelms avatar
    mshjelm mshjelm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    13
    OK. Finns det någon plug-in till Wordpress där META-informationen kan ändras för varje post, alternativt något annat bloggverktyg där detta finns?

    _________________________
    Butiker och shopping

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Till Wordpress finns det plugins för meta taggar. De flesta verkar vara automatiska, så att description och keywords sätts baserad på det aktuella inläggets innehåll. Kanske inte optimalt men det borde fungera.

    Jag har inte testat någon av dessa själv ännu.

    Kolla in här: http://codex.wordpress.org/Plugins/Meta

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Wordpress är bäst ur SEO-synpunkt, helt klart. Jag har testat väldigt många olika verktyg och Wordpress har fungerat bäst helt klart. Allra bäst har faktiskt webbaserade-gratis-versionen på wordpress.com (inte .org, där man laddar hem det till egna serverplatsen) fungerat.

  6. #6
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Meta-taggar för wordpress diskuteras i denna tråd också:
    http://www.seo-forum.se/databas-och-...ta-taggar.html

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Wordpress är bäst ur SEO-synpunkt, helt klart. Jag har testat väldigt många olika verktyg och Wordpress har fungerat bäst helt klart. Allra bäst har faktiskt webbaserade-gratis-versionen på wordpress.com (inte .org, där man laddar hem det till egna serverplatsen) fungerat.
    Ok, förklara för mig vad wordpress har som inte blogger har? Blogger gör i alla fall riktiga URLs istället för Wordpress-greyhat-aktiga URL omskrivningar. Dessutom är wordpress att helvete att editera med när man vill lägga till text-boxar med html kod i. Utan en massa plugins så är wordpress ingen höjdare, och även om du har dem installerade så är wordpress ganska segt att jobba med.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tycker Wordpress fungerar bra. Och URL:erna kan man göra som man vill med. omskrivning eller ej väljer man själv.

    Sedan finns det många plugins (Kanske det finns till blogger också?), och det är, tycker jag, förhålladevis enkelt att bygga egna plugins och göra egna teman.

    Jag har aldrig prövat blogger, vet precis noll om det så jag kan inte uttala mig i jämförelse, men mina erfarenheter av Wordpress är mycket goda. Har blogger någon variant där man kan hosta sin egen blogg?

  9. #9
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Ok, förklara för mig vad wordpress har som inte blogger har? Blogger gör i alla fall riktiga URLs istället för Wordpress-greyhat-aktiga URL omskrivningar. Dessutom är wordpress att helvete att editera med när man vill lägga till text-boxar med html kod i. Utan en massa plugins så är wordpress ingen höjdare, och även om du har dem installerade så är wordpress ganska segt att jobba med.

    Håller faktiskt med här. Jag är ingen fena på php men kan väl html rätt ok och jag upplever wordpress som otroligt tungjobbat. Det skall pluginnas både här och där bara för att överhuvudtaget få sidan på svenska. Jag vill, ska lära mig wordpress men det är segt. Trodde det var bara att kasta upp en installation, skriva om kategorier osv på svenska men icke

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har heller aldrig provat blogger men gillar wordpress skarpt. Det jag främst gillar är att efter att man lagt ner en viss tid kan man lära sig template-strukturen och när man kan det så kan man fritt forma sin wordpres- blogg som man vill, typ som ett CMS. Allt finns även dokumenterat om man behöver hjälp. Jag gillar även alla de olika plugins som finns och jag känner att WP är mer flexibel en blogger. Men blogger är säkert mycket enklara att handskas med om man inte känner för att man vill in och pilla med PHP-koden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Tja, du vill ju inte ens pilla med php koden till ditt kontaktformulär

    Skämt å sido. Jag tror att Wordpress hade varit kanon om det varit möjligt att från start kunna editera ren kod. Inte en massa frontpage filter.

    Template strukturen är lite onödig. DVS, om du installerar ett tiotal plugins så måste du upprepa proceduren så fort du väljer att byta template.

    Wordpress är inte dåligt men det är definitivt inte 'väldigt bra'.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det absolut bästa resultatet är om man själv bygger sitt eget CMS. Då blir det nog bäst resultat. Kan man då också SEO på alla sina fingrar borde man kunna ta fram en kanonprodukt.

    Har installerat WP hemma på utvecklingsservern, men har svårt för PHP koden. Rent spontant tycker jag ändå att WP är mycket krånglig att ha att göra med .... men, den har ju visat sig utmärkt för att "slå upp" sidor i SERPSen.

    Det tråkiga är att varje sökmotor skulle kunna "fånga upp" vilka platser som kör WP då det alltid framgår av HTML-koden och även vilken version av WP som körs. WP utvecklarna vill det p g a statistik, men vette tusan om det gagnar sin egen webbplats. Sökmotorerna skulle lätt kunna "sänka" den typen av CMS om de ofta missbrukas av "spammers" osv.

    Template-funktionalitet behöver alla kompetenta CMS ... har de inte det, är de värdelösa.

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Förvisso har de flesta WP samma html struktur, men det är ju inte speciellt svårt att ändra på.

    Precis som Jim sade så har WP en bra grundstruktur, om man inte har något emot att koda lite php, och det har i alla fall inte jag

    Och hela template hanteringen är ganska enkel i sin uppbyggnad, och relativt enkel att ändra på.

    Om man till exempel vill lägga till en egen typ av sida som man vill ska ha en egen template.

    Att man måste installera om plugins varje gång man byter template har jag då aldrig varit med om. Men jag antar att det beror på hur man har implementerat sina plugins och templates.

  14. #14
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    J Har blogger någon variant där man kan hosta sin egen blogg?
    Jag tycker blogger funkar utmärkt! använder den på flera av mina sajter som cms system.

    Man kan helt skriva om templaten nämligen. De har även en funktion som gör att man kan ladda upp hela blogen till sin ftp sajt och därmed som du säger hosta den själv. Hostar man den själv blir man av med den något irriterade javascriptet i toppen som lägger på en blogger bar.

  15. #15
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Hejsan!
    Vill fortsätta på denna tråd om vilken blogg som är den bästa?
    Då det var ett tag sedan denna tråd sista svar skrev.

    Vilken tycker ni är den bäste ur då seo och användnings synpunk.

    Mvh
    David

  16. #16
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det är nog fortfarande Wordpress som är den bästa.
    Om någon annan har ett annat bra förslag är jag mycket intresserad utav att höra det.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  17. #17
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Använder WP till min primära blogg och tycker själv att jag kommit ganska långt med att konfigurera den ur sökmotoroptimeringshänseende (eller?). Och kan jag fixa till det (med hjälp av plugins och lite egen anpassning av templaten) så tror jag många andra klarar av det också.
    Tror att alla system behöver viss korrigering för att funka optimalt men visst ska man behöva jobba lite för det också. Det är ju så man lär sig

    mvh / Håkan

  18. #18
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Vad man kan se verkar många rekomendera wordpress.
    Min tanke med bloggen att den skall funka som sidan nyhetsdel. Alltså alla uppdateringar skriv in med länkar till respektive avdelning till sin plats på sidan.
    Så om det funkar att vissa de tex 3 senaste poster som rss feed vore fint.
    Sen ur seo synpunkt och jätte bra.
    Dessa ligger för installerat på mitt webbhotell så jag tänkte använda nån av dem:
    b2evolution
    Nucleus
    pMachine Free
    WordPress
    Vilka av de rekommenderar ni?

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    b2evolution är ett bra verktyg. Bloggen Suburbia (strangnet.se/blog) använde det verktyget förut och han tyckte det var bra. Tillslut bytte han dock till Wordpress eftersom han ville ha större frihet. Men b2evolution är ett riktigt kompetent verktyg som jag vet att han rekommenderat vid ett par tillfällen.

    Wordpress skulle också funka, självklart och har som du antagligen vet har många mod- möjligheter.

  20. #20
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Jag kör normalt WP på mina huvudsakliga bloggar och tycker det funkar bra. Fördelen med blogger är trust givetvis + snabb indexering.

    Det finns även plugins till WP som i princip förvandlar applikationen till ett mindre CMS, jag ska kolla vad det hette. Jag minns att det kostade pengar i alla fall. Kan kanske vara ett SEOalternativ till att skaffa ett vanligt publiceringssystem?

    Som någon nämnde tidigare är wordpresshostade bloggar effektiva i SERPsen, där gäller det att passa sig om man nu har ett kommersiellt syfte. Samma sak med blogger delvis.

  21. #21
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag hoppas att jag inte kapar tråden nu, men det kändes dumt att skapa en egen tråd, eftersom min fråga är så relaterad till den här.

    Jag undrar vad det finns för svenska alternativ på sökmotorvänliga bloggar. Gärna webbaserade bloggar som inte lägger nofollow på utlänkar. Några tips?

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Menar du på egen server när du skriver "webbaserade" eller menar du gratisvariant a la blogger?

    Blogg.se är i alla fall en...

  23. #23
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Menade en blogg där man skapar bloggen på den redan befintliga webbsidan. Där man inte hostar bloggen själv, eller behöver ladda ner någon programvara för att skriva.

    Blogg.se såg ut att vara en sådan sida som jag letar efter. Tack för tipset. Fler tips är välkomna.

  24. #24
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Aftonbladet.se/blogg expressen.se/blogg och bloggtopp.com är några sådana.

    Finns fler. Uppdaterar eventuellt när jag kommit på vilka de andra är.

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En liten följdfråga till föregående snack om WP.

    Varför är WP så bra? Finns det inga "lika bra" alternativ?

    cya,
    /PatrikB

  26. #26
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jao klart det finns alternativ. Wordpress har dock visat sig vara väldigt effektiv och bra och dessutom modererbar väldigt lätt. Många använder det.

    Därför är Wordpress väldigt smidigt och bra. Men alternativ finns i princip alltid.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  3. Guider för bättre bloggar
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:00
  4. Kataloger för bloggar
    Av Per Renemark i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:05
  5. SEO- bloggar
    Av Anton Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:35