Resultat 1 till 8 av 8

För mycket innehåll?

  1. #1
    southqvists avatar
    southqvist southqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Hej,

    jag har en sida som består enbart av användargenererat innehåll. Det växer mycket kraftigt och det blir mer och mer sidor som är snarlika, kan vara exakt samma rubrik men annan brödtext osv. Problemet är att ju mer innehåll jag får desto sämre placerar jag på Google. Jag driver mer trafik, pga att jag placerar mycket bredare än jag gjort tidigare då jag har så mycket innehåll. Men om jag hade placerat lika bra som gjorde tidigare men ändå lika brett, då hade jag säkert kunnat dubbla min trafik. Har ni några bra idéer på hur man kan lösa det?

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Problemet kanske är att du har för brett sökområde, sökord etc. Vad handlar sidan om och vad har du för target group? finns det relevanta sökord i varje artikel, handlar det om en blog ??

  3. #3
    southqvists avatar
    southqvist southqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Det är ett nichat område och varje artikel i sig skulle nog kunna placera bra med avseende till keyword densitet osv. Men problemet är att det finns extremt många snarlika varianter av varje artikel. Många medlemmar har olika sätt att lösa samma problem så att säga. Och inga av dem är fel, bara att de är olika.

    Min tanke var kanske att sätta canonical-tag på alla artiklar med samma rubrik, där man bara hänvisar till den populäraste och den populäraste har ingen. Vad tror du om det?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag jobbar inte generellt med forum eller såna typer av webbsiter, svårt att säga något generellt och det finns säkerligen experter här på sidan som har lösningar åt dig...

  5. #5
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Jag tror du är inne på rätt spår, utse en sida för varje sökord som du vill lägga krutet på och sätt rel="canonical" på dom andra till den.
    TV-Tablå - tv.121.nu

  6. #6
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Jag skulle inte rekommendera att köra canonical om innehållet på sidorna är unika bortsett från rubrikerna.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som rikfred säger ska man inte använda canonical om innehållet inte är i princip helt och hållet kopior av varandra.

    Men med intern länkstruktur kan du komma en bra bit på vägen. Alltså att låta alla "liknande" sidor länka tillbaka till den sida som du vill ska ranka bäst, då med det aktuella nyckelordet/nyckelorden som länktext.

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Google Blogger har ju gjort om hela sin ide med blogger där man inte kan publicera innehåller på egen server utan måste använda canonical och CNAME för att bloggen ska se ut som att den fortfarande tillhör sidan.

    Google gör dock ett snabbt verktyg för publicering och rent tekniskt är det enkelt att göra om så att det ser ut som sidan fortfarande ligger på domänen med subdomän.

    Fungerar det utan problem med SEO och ranking för bloggen??

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. innehåll i title
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 02:59
  2. Innehåll i H1-rubrik
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 13:47
  3. Mångdubbelt innehåll..hur lösa?
    Av chrille i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:20
  4. Innehåll och Katalogsubmittering
    Av EMcCracken i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 09:38
  5. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41