Resultat 1 till 14 av 14

Förlora inlänkar?

  1. #1
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Hej
    Om jag har ett droppshipping avtal och där ingår en webshop som är deras men min så länge jag ligger på deras webhosting.Domänen äger jag men shoppen är typ hyrd.Om jag då flyttar från webhosten och jag får inte webshoppen med mig bara domänen så förlorar jag väl alla inlänkar?

  2. #2
    Crilles avatar
    Crille Crille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    92
    Man länkar till domänen. Alltså "tar du med dig länkarna" också.

  3. #3
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Hej
    ok men om man länkar på djupet förvinner de väl.Jag får ju starta en ny shop och bara domänen är samma som innan,alla djuplänkar försvinner ju,finns inget kvar i princip har ju shoppen försvunnet,eller?Därför tar man aldrig bort en länk till en produkt även om man inte säljer den mer,man skriver bara att den har utgått.

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om du skapar en ny shopp på med samma domän som tidigare så kan du gör redirect på internlankarna. Då förlorar du ingen länkkraft.

  5. #5
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Ok men kan jag göra det utan att ha tillgång till webkontot,menar de stänger det direkt om jag flyttar eller kan jag göra det sk utifrån?Puhh tänk jag har ex 500 artiklar redirect på varje???ok kan ju vara smart och göra det innan jag flyttar.

  6. #6
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Stängs kontot så går det inte att göra någon form av 301.

    Det bästa är att kontakta de som länkar till din shopp att ändra länkarna när du har en ny struktur.

    Använd Google konto för att se vilka som länkar till dina olika sidor.

  7. #7
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Tack för hjälpen men ett stort problem,har kanske 2-3000inlänkar så det blir nog svårt hehe.ok tack i alla fall,nog bäst att ha en egen shopp som man kontrollerar.

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Länkarna pekar till domänen och domänen har du ju kontroll över. Du kan byta webhost 100 gånger och länkarna kommer ändå peka till dig. Om du pekar domänen till en annan host kan du t ex sätta upp en shop med en precis likadan struktur, då behövs inte ens 301. Om det är omöjligt kan du naturligtvis göra redirects, stället shoppen varit hostad på tidigare har inget med det att göra.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    vad är det för url:er shopen genererar? Många shopar skapar (tyvärr) sidor typ /?id=123&cat=blabla och då går det skriva redirect så att den blir dynamisk, vilket besparar en hel del tid. Bygg upp shopen innan du flyttar och peka om din domän först efter att du vet att den fungerar så slipper du avbrott på mer än ett par timmar i värsta fall och inget alls i bästa.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Det är viktigt att veta vilka sidor det länkas till. Det är framför allt dessa som du vill göra "301-redirects" på. Annars förlorar du värdet av inlänken (som ju i så fall kommer länka till en 404-sida).

    I sin absolut enklaste form kan du göra en 301 på alla obefintliga sidor på den nya servern. Så fort den begärda filen inte finns så gör du en redirect till '/' (rooten), eller annan "huvudsida" som vill ge såsen till.

    Följande fungerar om det är en apache-server. I .htaccess-filen (som skall ligga i webbroten) lägger du:

    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -s [OR]
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l [OR]
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
    RewriteRule ^.*$ - [NC,L]
    RewriteRule ^.*$ index.php [NC,L]

    (om nu sidan du vill länka till är index.php)

    Ett problem med det här är att du inte får någora 404-fel i loggen (tror jag). Om du i stället kör en 301-redirect i din 404-sida så får du nog bättre information i loggen. Sätten är många - men med så många inlänkar så skulle jag definitivt inte rycka på axlarna. Sätt dig ner och gå igenom vart länkarna kommer in och se till att fånga upp dem. Backa sedan bandet och se om du kan få dem som länkar till dig att justera länkarna.

    I bästa fall länkar de flesta till startsidan - det är ju så det brukar vara..

  11. #11
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Hallo alla,sorry haft fullt upp så missat svaren.Vill tacka alla för hjälpen och tror ändå att bästa valet är en sk egen webshop och på ett webhotel som inte drivs av en leverantör,menar de har ju tillgång till all min info på min shop och kan enkelt norpa all info,kundregister mm utan att jag märker det.Låter kanske lite nojigt men better safe than sorry.Än en gånga tack alla.

  12. #12
    Solans avatar
    Solan Solan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    14
    Hej

    Lånar lite tråd här..

    Jag har en wordpressblogg samt en facebooksida som genererat en hel del länkar till min nuvarande webshop.
    Själva bloggen ligger i en egen mapp på samma domän som webshopen.
    Jag kommer nu att byta plattform (samma domän) från en till en annan och sådeles kommer stukturen inte att vara samma, pga av som någon skrev ovan, att min nuvarande plattform lägger till lite siffror odh tecken.

    Hur gör jag på smidigast sätt men ändå mest rätt ur SEO synpunkt?

    Tack på förhand!

  13. #13
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hej Solan.
    Du måste se till du att man fortfarande kan använda gamla urler. Om du har en url: domain.com/old-url så måste du skriva en 301 redirect till domain.com/new/fancy-url.

    Kolla in denna tråd om 301 redirect.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  14. #14
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Även om det blir lite omvänt så ska du satsa på att göra 301 redirect så att minst alla bloggens sidor som indexerats av Google ersätts av den nya motsvarigheten, eller den sida som har mest likvärdigt innehåll. På den sidan ska du självklart ha en länk till din shop om du hade det på den ursprungliga sidan. Detta kan du ju förbereda så att det är klart i samma ögonblick den nya bloggen ersätter den gamla. Gör du inte det så får de kanske samma antal inlänkar men från sidor med mindre länkkraft, vilket efter ett tag ger dig sämre sökresultat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förlora trust vid byte av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 08:41
  2. Inlänkar mm
    Av StefanBergfeldt i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 08:55
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 09:43
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  5. Inlänkar för 0,80 €
    Av nfinland i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 13:55