Resultat 1 till 14 av 14

PR5 med bara 2 externa inlänkar?

  1. #1
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Hej,
    Jag håller på att värdera en sajt för en kunds räkning och till min förvåning så har sajten PR5 trots att den bara har två externa inlänkar (en PR4 från Sunet och en PR2 från kontruktörens egen sida).

    Det är även bara ett par stycken interna länkar
    Sajten är c:a 1 år gammal

    Hur är det möjligt?

  2. #2
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Testa att kolla länkarna i yahoo och alltheweb också.
    Vad jag har hört från Google är att endast länkar som funnits inom de senaste X timmarna, visas vid link:adress sökning i Google.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vad jag har hört från Google är att endast länkar som funnits inom de senaste X timmarna, visas vid link:adress sökning i Google.
    herrbrun, kan du utveckla det här lite mer?
    Låter intressant.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vad jag har hört från Google är att endast länkar som funnits inom de senaste X timmarna, visas vid link:adress sökning i Google.
    Detta stämmer inte, ge gärna en länk till din källa. Den allmänna uppfattningen är att de visar en slumpvis utvalda del av inlänkarna vilket verkat stämma rätt bra. Om de har sagt detta så måste något i så fall vara nyligen ändrat.

    Kör en linkdomain:domain.com -domain.com i Yahoo och MSN och titta på inlänkarna.

    När fick den PR5, den 4 april? Den 4/4 var den första PR-uppdateringen sedan BigDaddy och många sajter fick ovanligt högt PR-värde.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Testa att kolla länkarna i yahoo och alltheweb också.
    Vad jag har hört från Google är att endast länkar som funnits inom de senaste X timmarna, visas vid link:adress sökning i Google.
    Det hade jag gjort, det är det som är så skumt...

  6. #6
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Kör en linkdomain:domain.com -domain.com i Yahoo och MSN och titta på inlänkarna.
    Hittade en ny inlänk via MSN, PR0...

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    När fick den PR5, den 4 april? Den 4/4 var den första PR-uppdateringen sedan BigDaddy och många sajter fick ovanligt högt PR-värde.
    Tyvärr vet jag inte detta, kan man kolla upp det? Historisk pagerank?

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tyvärr vet jag inte detta, kan man kolla upp det? Historisk pagerank?
    Inte vad jag vet.

    SUNET kan och har vid flera tillfällen gett en sida PR5.

    PR är annars är ganska dåligt mätverktyg, jag använder hellre Yahoo för att mäta "länkkraften". Ta en domän som denna sida länkar till och gör en linkdomain:domain.com -domain.com på den i Yahoo och titta på resultatet. Kommer din sida upp i topp 10? Yahoo listar nämligen de starkaste först (enligt Yahoos beräkning), genom att använda olika linkdomain-sökningar på detta sätt kan du få en bra bild på en sidas faktiska länkkraft i yahoo vilket brukar stämma ganska bra överrens med Google.

    EDIT: Detta är även det bästa sättet att mäta realtid PR på som jag känner till, sedan Google raderade Google RK. Tänk bara på att Yahoo kan vara ganska seg på att uppdatera sitt index och inlänkar.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-07-11 klockan 15:06.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har en sida, utan inbördes länkar, som fått PR 5 efter två inlänkar. En PR5 länk och en PR4.

    PageRank värderar inte bara inlänkar utan även innehållet. Är det väldigt bra innehåll kanske den fick PR 5 för det...

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Vad jag har hört från Google är att endast länkar som funnits inom de senaste X timmarna, visas vid link:adress sökning i Google.
    Verkar inte stämma. Så jag gav dig ett negativt rykte.

  10. #10
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Detta stämmer inte, ge gärna en länk till din källa. Den allmänna uppfattningen är att de visar en slumpvis utvalda del av inlänkarna vilket verkat stämma rätt bra.
    Jag bjöd på ett smultron här Jim, genom att dela med mig av något jag hört.
    Att något annat sägs på Seochat är knappast en anledning till att det skulle vara inkorrekt. Testa gärna teorin om du skall skapa en ny site, hellst genom att endast länka från några egna siter och sedan mappa indexeringsdatum mot dagliga link: listningar.

    Missförstå mig dock inte, jag har inte testat teorin och vet inte om den stämmer. Men det är rätt uppenbart att "random" är det första man skriker om man inte förstår hur något fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Verkar inte stämma. Så jag gav dig ett negativt rykte.
    Man får tacka, man får tacka!

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Googles link: sökning har omdebatterats flitigt, och det är, mig veteligen ingen som har ett definitivt svar på hur den fungerar. De flesta inom branschen har slutit upp kring definitionen att det är ett slupmvis urval av de inkommande länkarna man får se.

    Jag personligen har nyligen varit med om en sida som gjorde ett skutt i ranking från plats 170 till plats 20 på ett väldigt tufft sökord (Utan några direkta förändringar i inkommande länkar eller on-page). Själv vill jag tillskriva detta att sandlådan har haft inverkan. De intressanta i kråksången är att i samband med detta "skutt" (eller i samband med att siten släpptes ut ur sandlådan, om ni så vill) så började fler länkar att synas mha link: sökning på Google. Detta trots att inga nya länkar lagst till. Så helt "random" tror jag inte att det är. Men i mitt fall stämmer det inte heller att det skulle vara endast de som funnits x antal timmar som visas.

    Någon som har andra erfarenheter att dela med sig av? SEOHans kanske?

  12. #12
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Men i mitt fall stämmer det inte heller att det skulle vara endast de som funnits x antal timmar som visas.
    Hej Bernt,

    Jag måste betona att teorin var "funnits inom x timmar" och inte "funnits i x timmar".
    D.v.s de länkar som hittats av crawlers inom de senaste x timmarna.

    Ytterligare saker som kan stödja detta är:
    Länkarna som visas varierar. D.v.s länkar kan "falla ur" listan.
    Länkar på större siter verkar dominera - dessa indexeras också oftare.

    Saker som får mig att tveka är just skillnaden i frekvens av indexering.
    PR 4-5 siter indexeras dagligen och samtliga borde alltså hamna i listan.
    Kanske finns det fler än 1 parameter med i leken - t.ex. sidans relevans för sökning på domännamnet.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ger en liten pusselbit till ang link:.
    Två "konkurrerande" webbplatser startade med bara 3 dagars mellanrum (i april i år), likartat innehåll, princip identiska domännamn, skiljer bara ett n i slutet på namnen.
    I stort sätt samma läge i SERPen hela tiden, alltså inga förändringar att tala om för nyckelorden.

    Link-sökningar i Google har inte visat något resultat alls under hela tiden.
    Nu i samband med PR-uppdateringen har det skett saker med link-sökningen.

    Konkurrentens webbplats har gått från PR0 till PR6 redovisar nu 138 inlänkar (1.170 enligt Yahoo*)
    Min webbplats från PR0 till PR4 redovisar 43 inlänkar (150 enligt Yahoo*)

    Dessutom är intresset för både webbplatserna lika med noll just nu för stunden, min trafik har gått ned 90% på tre månader, bör gälla samma förhållande även för konkurrentens eftersom vi följer varandra i serpen rätt så bra.

    Tja hur man skall tolka det hela vet jag inte riktigt men en liten ledtråd till lär det vara.

    (*Någon som vet vad det är med MSN och link-sökningen, verkar ha spårat ut?)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-07-14 klockan 11:48.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har helt ignorerar Googles link sökning det senaste halvåret eller mer eftersom jag inte fick ut något vettigt av det.

    Men innan dess hade jag fastslagit följande stabila uppgifter:

    • Google uppdaterar sin link ungefär var tredje månad, ibland i samband med PR-uppdatering.
    • Google hittar nya länkar och räknar med länkens kraft i SERPsen mycket snabbt. Ofta direkt efter nästa besök av Googlebot (fråga om dagar).
    • Tittar man på Googles link sökning så tycks det inte finnas någon som helst logik i det. Teorin är att Google bara visas en liten slumpmässig % för att de inte vill avslöja mer.
    Jag kan nog tillägga att alla de stora internationella proffsen brukar använda sig av Yahoo vid link-sökning/analys, även vid konferanser.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Tiden det tar innan inlänkar ger effekt
    Av erila107 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 17:30
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37