Resultat 1 till 12 av 12

Så ska man inte göra SEO ...

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    För respekt av reglerna så nämner jag inga namn men en viss kund lämnade ett visst SEO bolag för lite mer seriös SEO.

    Jag tittade 2 minuter på sidan:

    • Ramar
    • 3 gömda länkar till SEO bolaget
    • Intern navigering med javascript
    • Inlänkarna kommer från livsfarliga länkfarmar skapat av SEO bolaget
    • Viktigaste rubriken som image tag
    • Viktigaste nyckelordet finns inte med på sidan
    Behöver man säga mer? Suck ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Du behöver inte nämna det företagets namn. Jag pratar med 3 före detta kunder till dem just nu.

    Man kan också lägga till
    • ingen struktur på sajten
    • total frånvaro av huvudsidor för sekundära nyckelord
    • total avsaknad av känsla för att även undersidor måste optimeras

  3. #3
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Jag kompletterat lite ytterligare som jag tänkte på

    • Använda text direkt kopierad från annan sajt
    • Använda inaktuell text
    • Använda session IDs i URLen, exempelvis: page.php?sid=1823u918234nyci2uhtn9

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Kan man verkligen skylla SEO bolaget för att sidan använder ramar? Det blir ju ett enormt jobb att göra om hela sidan till en lösning utan ramar. Om kunden inte orkar göra det själv och inte vill betala SEO bolaget för mer än några få timmars arbete så kommer ju ramarna att bli kvar. Oavsett om SEO bolaget vet att ramar inte är någon hit.

    Men de andra punkterna Jim tog upp gör en ganska gråtfärdig. Några av punkterna tar ju 5min att rätta till. Det borde de klara även om kunden har begränsad budget.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ramar är ett litet speciellt kapitel. De har fungerat bra tidigare i Googles men inte numera. Att bygga om en webbplats som består av ramar tar en ansenlig tid och kan då för kunden uppfattas som en hög kostnad. Skall man sedan relevansoptimera/sidoptimera varje sida som tidigare fanns i ramen kan tidsåtgången bli mycket omfattande.
    I princip är det fråga om att bygga en helt ny webbplats, om än att designen är given. Håller själv på med ett liknande arbete nu och vet att det tar mycket tid.

    Sedan så slås jag av när jag tittar på hur en del optimeringsföretag arbetar, hur lite tid och omsorg de lägger åt sidoptimeringen utan verkar bygga precis allt på inlänkar till sidan. Inlänkar är en viktig del, men vill nog hävda att utan att göra en ordentlig sidoptimering är det ur kundens synvinkel tveksam SEO.
    Lite som att lära sig simma, sidoptimeringen motsvarar torrsimmet och de teoretiska grunderna för att hålla sig flytande.
    Inlänkarna motsvarar simdynan när man är ute i vattnet och det är den som håller en flytande när det gäller.
    Fast om simdynan tas bort och inte de teoretiska grunderna (sidoptimeringen) är utlärd, sjunkar man som en sten.

    Edit: Nu igen Jim, loggades ut när jag tryckte på spara och inlägget försvann, hade fönstret uppe i c:a fem minuter. Men har en backup med anteckningar så det var bara att logga på igen och skicka svaret snabbt som tusan.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-05-13 klockan 01:21.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då det gäller ramar så är det väl så att vissa i branschen har som taktik att lägga ramar på sidor som inte har det. Helt enkelt en ramsida med två ramar, en som är en pixel hög och en som innehåller sidans normala startsida. Sedan göt man NOFRAMES optimering.

    Detta är definitivt fult i mon bok.

    Det har kallats för enveloping, men borde nog klassas som cloaking.

    Sedan håller jag med dig urban, man ska inte nonchalera onpage optimeringen enbart för att Google lägger mest krut på länkarna. Resultatet på övriga sökmotorer blir ju lidande i så fall.

    Dessutom känns det som en mer framtidssäker metod om man även lägger krut på onpage faktorerna.

  7. #7
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Håller med Bernt om att det är fult med använda sig av extra ram men att optimera noframes på en sida med relevant innehåll som redan har frames tycker jag inte är fel och det fungera fortfarande, garanterat. Sen kommer det kanske bli mindre värt men jag har flera sajter som jag har nått bra resultat med noframes.

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Sedan så slås jag av när jag tittar på hur en del optimeringsföretag arbetar, hur lite tid och omsorg de lägger åt sidoptimeringen utan verkar bygga precis allt på inlänkar till sidan.
    SEO-företaget i fråga har som inofficiell affärsidé att göra så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt. Så just i detta fall är det inget att förundras över =)


    Gustav: Det är SEO-bolagets jobb att berätta att borttagning av ramar bör övervägas. Ingen har sagt att det är billigt att ligga på topp.
    Senast redigerat av Marcin den 2006-07-16 klockan 01:39.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Sedan håller jag med dig urban, man ska inte nonchalera onpage optimeringen enbart för att Google lägger mest krut på länkarna. Resultatet på övriga sökmotorer blir ju lidande i så fall.
    Är det verkligen så? Jag tror inte det ... eller "kan bevisa" att så inte är fallet.

    Tar jag återigen min hundsite som exempel så fanns den inte med "på kartan" i vare sig google eller annan sökmotor. Inlänkarna är fortfarande i stort sett desamma ... ökar naturligt med kanske 10 i månaden eller liknande.

    Vad jag började med i början av april var att jag hittade bl a detta forum, dp osv och fick verkligen upp ögonen för "hederlig on-page-optimering".

    Sagt och gjort. Siten var HELT FEL vad gäller SEO. Har rättat "nästan alla" sidor (de viktigaste) och vad händer. På 2 veckor gick jag från att inte ha varit med på kartan upp till TOP 5 på många sökord/sökfraser

    Med andra ord. Google tar även de hänsyn till on-page-optimering, med bra relevant title, meta-keyword, meta-description .... och det viktigaste: CONTENT!

    Det är "min upplevelse" av min korta "SEO-karriär" .... som förhoppningsvis blir längre

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    och det viktigaste: CONTENT!
    Ja och nej. Sökmotorer bygger i grund och botten på traditionell marknadsföring. Har du bra innehåll så är inget vunnet om ingen vet om det (inlänkar). Marknadsför du bra men har dåligt innehåll så blir du ointressant med tiden. Bästa resultat får du bara om du gör bra ifrån dig på båda.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Är det verkligen så? Jag tror inte det ... eller "kan bevisa" att så inte är fallet.

    Tar jag återigen min hundsite som exempel så fanns den inte med "på kartan" i vare sig google eller annan sökmotor. Inlänkarna är fortfarande i stort sett desamma ... ökar naturligt med kanske 10 i månaden eller liknande.

    Vad jag började med i början av april var att jag hittade bl a detta forum, dp osv och fick verkligen upp ögonen för "hederlig on-page-optimering".

    Sagt och gjort. Siten var HELT FEL vad gäller SEO. Har rättat "nästan alla" sidor (de viktigaste) och vad händer. På 2 veckor gick jag från att inte ha varit med på kartan upp till TOP 5 på många sökord/sökfraser

    Med andra ord. Google tar även de hänsyn till on-page-optimering, med bra relevant title, meta-keyword, meta-description .... och det viktigaste: CONTENT!

    Det är "min upplevelse" av min korta "SEO-karriär" .... som förhoppningsvis blir längre

    cya,
    /PatrikB
    Kanske har du ändrat något som ligger över hela sajten? Det sägs att Google kan bli lite skeptisk om man lägger till något konkurrensutsatt över hela sajten.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om vi ändrade något som gjorde att vi försvann ur google. Nej ... även innan hittades vi knappt på. Landade ofta på sid 100 typ ... dvs, vi existerade inte i sökningarna.

    Det enda jag har ändrat är att jag satt title, meta-keyword och meta-description, så att de är unika per sida.

    Så var inte fallet tidigare, då jag t ex satte title med javascript, och hade samma meta-keyword och meta-description på alla sidor.

    Siten är #2 i sverige inom hundar, #1 för den som tränar/tävlar med hund, så det är en väl etablerad site.

    Och, vi hade >1000 inlänkar då "seo-jobbet" med "on-page-optimering" startade ...

    cya,
    /PatrikB

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-08-21 klockan 08:36.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  3. Inte längre indexerad? adwords
    Av craj i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:09
  4. Vad kan man göra med denna domän?
    Av eidos- i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:58
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57