Resultat 1 till 2 av 2

Ointressanta nyckelord?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag tar upp på min blogg här upp ett fall där jag för en kunds räkning totalt dominerar serpen på ett viktigt nyckelord.
    Fyra sidor ligger på rad efter varandra från topp 1 och nedåt. Sedan finns det inget mer, inte en webbplats till, inte en sponsrad länk.
    Med andra ord ingen större prestation om det inte vore för det att begreppet används av företagets tilltänkta kunder. Med andra ord ett viktigt ord för kunden och det ger synnerligen relevant trafik.

    Det får mig lite att fundera på det fokus en del verkar ha när det gäller att värdera nyckelord. Utan att ta konkreta exempel tycker jag att det hos en del kan finnas en viss nedlåtande attityd om vilken prestation det skulle vara att sätta upp ett enkelt nyckelord i topp.
    Att det finns skillnader i svårighetsgrad mellan olika ord är helt klart. Ett som i fallet ovan, där räcker det med att skriva in ordet en gång på sidan så är det klart. I andra fall krävs det betydligt mer omfattande arbetsinsats för att klara av att ens uppnå en placering bland de 30 första.

    Nyckelorden verkar mätas i hur svårt det kan vara att sätta upp dem, inte vilket mervärde/konverteringsgrad det ger för en kund. En kund är i de flesta fall totalt ointresserad om det är en låg eller hög konkurrens på ordet som skall optimeras.
    Om det finns en miljon eller 21 webbplatser som konkurrerar om ordet har inte så stor betydelse utan det är just att kunden vill ligga så bra till som det överhuvudtaget går.

    Jag får ibland intrycket av att kundnyttan kommer i andra hand, utan det är mer hur svårt det var att få upp ordet och vilken konkurrens det är. Inte så mycket vad mervärdet är.

    Jag är väl medveten om och arbetar också med nyckelord där konkurrensen är stenhård och konverteringen är mycket hög.
    Men att ligga på topp oavsett om det är några miljoner andra webbplatser man slåss mot och det inte ger konvertering eller ens besökare är mer ett spel för gallerierna om man skryter om det.

    Så det jag är egentligen är ute efter är.
    Fokuserar en del för mycket på de högpresterande orden och glömmer bort de där ointressanta enkla som även de ger en bra konvertering för en betydligt mindre arbetsinsats?
    Senast redigerat av Urban G den 2010-03-31 klockan 21:59. Anledning: Länkningen till min egen webbplats i inlägget ligger i linje med vad regel 8 säger.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det som är mest värt för kunden är naturligtvis att ligga i topp på det (eller de) söktermer som konverterar bäst, oavsett konkurrens. Det är att hitta det/de orden/fraserna och se till att placera kunden i topp på de(m) som du borde kunna ta mest betalt för, eftersom kundnyttan är högst.

    Däremot är det ju betydligt svårare (=kräver mer jobb) att ranka i topp på ett konkurrensutsatt ord. Mer jobb gör att du vill ha mer betalt, självklart.

    Det kanske dessutom är mer prestige för en SEOare att ranka högt på "svåra" ord.

    Svaret på frågan är: Helt klart!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 08:57
  3. Olika nyckelord
    Av SteP i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 18:13
  4. Fet stil på nyckelord
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18