Resultat 1 till 6 av 6

När får en inlänk effekt?

  1. #1
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Hej,

    jag har en mängd nischade sajter som under drygt ett år rankat bra på Google (1a sidan) men numera ligger -50 ungefär. Sannolikt för att deras enda inlänk sedan tidigare numera ligger på en sida helt utan PR,

    Jag har jobbat ihop ett par nya inlänkar per sajt och undrar om det går att säga på ett ungefär när dessa nya inlänkar får effekt? Kan jag räkna med liknande placering om nya inlänkar är av samme/högre PR och samma/fler till antalet?

    Innehållet har också uppdaterats men några nya sidor och bilder.

    /mvh Johan

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Enligt egen erfarenhet tar det runt 2-3 veckor innan det händer något då man skickar nya länkar till relativt statiska sajter. Det beror även på om sajterna du har fått länkarna placerade på spindlas ofta och volymen sökningar på sökordet.

    Svaret på frågan är: Ja, förutsatt att de nya länkarna är likvärdiga så borde sajterna hoppa tillbaka, men det kan vara svårt att veta om länken verkligen är likvärdig eftersom det är många faktorer som spelar in.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    RobinSs avatar
    RobinS RobinS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    25
    Att ha "en mängd nischade sajter" som har gått från bra positioner till -50 låter som ett klassiskt straff i mina öron.

    Jag tror inte inlänkarna är problemet, utan snarare kvalitén på dina sidor. Många anser att inlänkar, t.ex. i form av enfaldig ankartext, ger straff. Det må vara så i kombination med en webbplats som inte förtjänar positionen, men har du en riktigt bra sajt "tål" den ofta dåliga inlänkar.
    Senast redigerat av RobinS den 2010-04-01 klockan 16:43.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Tiden det tar för att en länk skall få effekt varierar starkt, det är beroende av många faktorer. Det kan gå direkt (inom en timme), men ofta får man som Blight säger vänta några veckor innan länken får full effekt.

  5. #5
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    En länk kan i varje fall inte få effekt innan sidan den läggs in på har blivit återindexerad av Google. Tiden det tar kan variera kraftigt beroende på hur ofta Google besöker sajten i fråga. SEO-Forum besöks nog flera per dag, medan en personlig hemsida som uppdaterades senast 2006 besöks betydligt mer sällan (kanske 1 gång per månad).

    När sidan väl blivit omindexerad och Google fått kännedom om länken så vet jag inte om den måste ligga i "karantän" en tid.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  6. #6
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Länken ligger inte i karantän men det tar runt 6 månader innan den ger full effekt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dela upp inlänk
    Av Craxen i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 20:50
  2. Hur vet man att en inlänk ger bra värde?
    Av Torreman i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:54
  3. Effekt av delad länk?
    Av Waldo i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 22:16
  4. Sandlåde-effekt?
    Av Kocken i forum Googles sandlåda
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 16:15
  5. Sandlåde-effekt? eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Googles sandlåda
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 18:17